1

Onderwerp: 3d figuurtjes

Hallo,

Ook ik wil me gaan wagen aan 3d figuren voor op een taart. Nu vraag ik me af waar ik die het beste van kan maken. Fondant met tylose of van marsepein. De bedoeling is dat ze eetbaar blijven dus vraag me af of ze met fondant en tylose niet te hard worden.

De figuurtjes worden tussen de 5 en de 10 cm hoog. Wie kan me op weg helpen?

To bake or not to bake

2

Re: 3d figuurtjes

Fondant en Tylose vind ik het prettigst en ze blijven eetbaar hoor, misschien smaken ze iets anders maar ik heb nog geen klachten gehad over de smaak en alles gaat altijd op!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Marsepein wordt met of zonder tylose niet hard en is lastig te boetseren voor de grotere staande figuurtjes.

Fondant is goed bruikbaar en met tylose wordt het wat harder. Je kunt hierdoor hele mooie dingen boetseren die toch eetbaar blijven.

Hoop dat je er iets aan hebt. ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

Wellicht dat je beide opties zelf kunt uitproberen en zelf kunt ondervinden wat jij prettig vind..

Ik ben het namelijk wel eens met beide dames hierboven maar doordat fondant (zeker met tylose) erg snel droogt willen er nog wel eens scheurtjes ontstaan.. door de glans vind ik marsepein vaak ook net iets mooier..

Werk je met fondant en tylose raadt ik wel aan je handen goed in te smeren met Crisco
Dan glimt je fondant wat meer en kun je scheurtjes beter weg werken

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

even een aanvullende vraag....tylose door de marsepein doen heeft dus geen enkele zin? (sorry voor het inbreken in dit topic!)

6

Het heeft inderdaad weinig tot geen zin
Tylose zorgt ervoor dat vocht snel uit de fondant trekt.. marsepein blijft zacht niet door vocht maar door vettigheid (amandelen) hierop heeft tylose weinig tot geen vat..

Bij kleine boetseersels kun je ook wel marsepein gebruiken,.. of Marsefont (combi marsepein / fondant)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!