1

Onderwerp: Vanaf uit de over stap voor stap

Hallo!
Ik heb nu net mijn allereerste kapsel uit de oven gehaald. Het was een 16 cm. Hij is erg mooi gerezen, ziet en ruikt goed!! Nu mijn probleem:
Wat doe je stap voor stap wanneer het kapsel klaar is? Ik heb nu de oven uit gedaan en hem nog 10 min. erin laten staan, toen eruit gehaald en hem omgekeerd op een groot bord toen de vorm eraf gehaald en nu staat er iets zwaars op.

De problemen waar ik tegen stuitte:
Het bakpapier zat in de weg met het omkeren;
de bovenkant was rond omhoog gekomen waardoor hij wipte op het bord, toen ik er iets zwaars opzette scheurde het kapsel een klein beetje.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen!

2 Laatst bewerkt door ssabinee (04-12-2009 16:04)

Re: Vanaf uit de over stap voor stap

Ik haal hem als hij gaar is direct uit de oven en zet hem in het bakblik op een rooster.
Wanneer hij enigszins is afgekoeld, dan haal ik hem uit het bakblik en laat hem op rooster afkoelen. Ik leg er niets zwaars op.
Wanneer er een bobbel op is gekomen, dan snijd ik die eraf voor ik hem ga bekleden.
Ik zet hem daarna ondersteboven op het taartkarton (onderkant wordt bovenkant).
Hierna begin ik met vullen en bekleden.

Voor meer informatie kan je de zoekfunctie gebruiken, bij faq's  kijken of op tartacadabra.com kijken. Hier staat een duidelijke uitleg over vullen e.d.

Succes!

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

1. niet in de oven laten staan, dan wordt de kapsel erg droog. Direct uit de oven halen. Ik haal hem ook direct uit de bakvorm.
2. waarom zet je er iets zwaars op? Ik doe dat alleen bij cupcakes. En die zitten dan nog in hun muffinvorm en zijn nog vochtig en scheuren dus niet. Je hoeft er echt niets op te zetten, gewoon af laten koelen.
3. bakpapier, tsja dat heb ik ook wel eens dat dat in de weg zit als ik heb verhoogd, mijn oplossing tot nu toe is, sparen voor hoge bakvormen zodat ik niet meer hoef te verhogen :D

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

En over in de TT is natuurlijk oveN :S

5

Dankjulliewel voor de antwoorden!
Dus jullie laten hem gewoon afkoelen zoals hij hoort dus onderkant onder en bovenkant boven? Ik heb hem nu al ondersteboven af laten koelen juist om van die bult af te komen ;)

Snijden is dus het magische woord haha moet ik maar eens proberen :P Ik ben dan wel bang (met mijn inzicht) dat ik iedere keer scheef snijd en dan uiteindelijk een kapsel van 1 cm hoog overhoud :D

Sparen voor een goede set vind ik ook een supertip ;) Ik zal hem aan mijn man voorleggen!!

Nogmaals bedankt! Volgende x beter! Ook al ziet deze er ook wel goed uit hoor.

6

Bij de Ikea hebben ze een taartsnijder en daarbij zit ook nog een spuitzak. Met een taartsnijder kan je het kapsel netjes recht snijden ;)

Groetjes Mimi

7

BibiKuif schreef:

Dankjulliewel voor de antwoorden!
Dus jullie laten hem gewoon afkoelen zoals hij hoort dus onderkant onder en bovenkant boven? Ik heb hem nu al ondersteboven af laten koelen juist om van die bult af te komen ;)

Ik leg een vel bakpapier bovenop en daarop een zware snijplank, dan wordt de bovenkant mooi glad. 5 minuten laten liggen
Wat dan over de zijkant gedrukt is ff wegsnijden en de taart omkeren. Onderkant wordt dus alsnog bovenkant maar dan wiebelt de taart niet! De bolling afsnijden en dan de taart omdraaien vind ik zelf geen goed idee, de taart plakt dan heel erg aan het karton omdat-ie geen 'korst' mee heeft, da's niet handig bij het aansnijden...
E

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be