Onderwerp: Ei-vrije biscuit/cake. (ook geschikt voor ei-melk-noten-allergie!)
Omdat er vrij veel vraag is naar eivrije cake,
zet ik hieronder het recept met een aantal wiijzigingen/toepassingen neer,
houd ook in de gaten:
het is zonder ei, dus de smaak zal iets afwijken van 'gewone' cake, als je een taart moet maken zonder ei, zou ik dus voor een apart klein taartje gaan voor degene met het allergie, en een grote taart voor de visite, dan hebben die gewone cake, eventueel kan een stapeltaart heel goed!
Cake zonder eieren
225 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram custardpoeder
merg uit 1 vanillestokje of 2 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
225 gram boter
1 dl. melk
snuf zout
Doe (gezeefd) bakmeel met custardpoeder, vanille(suiker) zout en basterdsuiker, in de mengkom van de keukenmachine en laat even draaien.
Smelt de boter en klop de melk erdoor, laat de machine langzaam draaien en voeg dit mengsel toe aan het mengsel in de keukenmachine, laat draaien tot alles goed gemengd is.
Doe het beslag over in een ingevette cakevorm en bak de cake ca. 5 kwartier in een oven van 170°C.
Variatie's hierop:
Laat 1 zakje vanillesuiker en de custardpoeder weg, het is zoet genoeg!
Verhoog het zelfrijzend bakmeel naar 300 gram als je de custardpoeder en 1 zakje vanillesuiker weglaat!
Vervang de melk door Spa Rood, vanwege de 'bubbels' wordt het luchtiger!
De melk kan ook vervangen worden bij een koemelkallergie door sojamelk, rijstemelk of Opvolgmelk voor kleine kinderen, zoals Nutramigen.
Gebruik het voor kleine cakjes...pas dan wel de baktijd aan, om de 10 min even 'prikken'!
Voeg stukjes appel toe voor appelcake,
en rozijntjes/appel/kaneel voor 'appeltaart'...enzovoort!!
Hoop dat ik hiermee veel kinderen/mensen blij zal maken: een EIGEN taart wat ze ZELF mogen opeten!!