1

Onderwerp: Verhoudingen chocoladebiscuit diverse maten vorm?

Op de zak van chocoladebiscuit staan de verhoudingen voor een springvorm van 24cm. Hoe bereken je de hoeveelheden voor andere maten?

Ik heb de volgende maten:
20 cm rond
24 cm rond (die hoeveelheden weet ik)
26 cm rond
15x15 cm vierkant
20x20 cm vierkant
25x25 cm vierkant

Kunnen jullie mij helpen aan de verhoudingen? Want de chocoladebiscuit is volgens mij geen tabel voor ergens?

Je zou toch haast nog taarten aan het maken zijn in je slaap :D

2

Re: Verhoudingen chocoladebiscuit diverse maten vorm?

Het aantal eieren kun je je gelijk houden (aan gewoon biscuit)en daar dan de hoeveel chocoladebiscuit bij uitrekenen. Per ei = 82,5 gram choc. biscuit + 19 ml water. Voorbeeld voor 20 cm= 4 eieren = 330 mix, 75 ml water.

Groet, Jolanda

3

Maar de hoeveelheid die je noemt voor de 20cm vorm bedoel je de vierkante 20x20 mee denk ik?

Maar ergens bij een maat komt er toch een ei bij of juist een ei af?

Ik heb namelijk kleinere vormen dan 24 cm rond maar ook met veel grotere inhoud.

4 Laatst bewerkt door Jol321 (30-11-2009 14:35)

Nee ik bedoel de 20 cm rond (voor vierkant gebruik ik 5 eieren). Voor de rest hou ik over het algemeen de hoeveelheden van het schema van Felicitaartjes aan.  Daar staan voor de meest gangbare maten ook inhoudsmaten in liters bij, dan kun je die eventueel vergelijken met jouw vormen. Ik verhoog sowieso altijd mijn bakvormen die lager zijn dan 10 cm, zodat de kapsel een cm of 8 hoog worden.

Groet, Jolanda

5

Oh maar ik heb laatst de 24 cm ronde vorm gebruikt met de beschrijving op de zak en die was precies goed :S

Is het schema op Felicitaartjes niet voor blanke biscuit? Dat heeft toch andere verhoudingen dan de chocoladebiscuit? :)

6

mayo1980 schreef:

Oh maar ik heb laatst de 24 cm ronde vorm gebruikt met de beschrijving op de zak en die was precies goed :S

Is het schema op Felicitaartjes niet voor blanke biscuit? Dat heeft toch andere verhoudingen dan de chocoladebiscuit? :)

Ik snap niet wat je bedoelt. Ik zeg toch: het schema van gewoon biscuit aanhouden, daar het aantal eieren van afleiden en dan vermenigvuldigen met 82,5 gram chocoladebiscuit.

En dat de 24 cm vorm precies goed was, dat klopt toch als de beschrijving voor 24 cm is   :D

Groet, Jolanda

7

Verschilt het water dan niet ook?

Gezien voor een 24cm ronde springvorm 33ml water staat bij normaal biscuit en voor chocoladebiscuit 75ml volgens de verpakking? Of is dat omdat in het schema 5 eieren staan en 33ml water en op de verpakking 4 eieren en 75ml water? Dat het verhoudingsgewijs eigenlijk gelijk is?

8

Jol321 schreef:

Per ei = 82,5 gram choc. biscuit + 19 ml water.

Groet, Jolanda

9

ik snap best dat jij een beginneling ben.. maar jolanda heeft et volgens mij heel duidelijk uitgelegt. 
Qua eieren hou je de tabel aan.. met de volgende..
Jol321 schreef:
Per ei = 82,5 gram choc. biscuit + 19 ml water.

Dus als de tabel zegt 3 eieren reken je et uit.. 3x 82,5 chocobiscuit + 3x 19ml water.
Zo hou je de verhouding van de chocobiscuit ;) dus niet alles wat et zegt in de tabbelen volgen.  snappie ;)

10

Okido, ik wil het alleen maar 300% snappen en sommige dingen staan verspreid in de antwoorden, waardoor ik dan twijfel etc. Ik wil niet voor grote hoeveelheden m'n biscuit verprutsen omdat ik dingen niet zeker weet. Dan vraag ik het liever als een kleuter voorgekauwt te krijgen.

Maar bedankt voor de uitleg.

11

ik vind et niet erg.. als ik geirriteerd wordt door vagen reageer ik gewoon niet meer;) .. maar ik kreeg wel et gevoel dat jo een beetje gefrustreed werdt  hahahahahaha ;)
Daarom heb ik alles gewoon in een bericht getypt... de info is precies etzelfde als alle andere antwoorden ;)

12

Ik was in de war omdat ik bij haar laatste bericht niets over het water had zien staan :)

13

Ik dacht, dat in mijn eerste berichtje alles al stond, dus daarom kon ik het niet anders uitleggen. Ben blij, dat je er uit bent.

Groet, Jolanda

14

Qua bakken is voor mij nog niet alles direct logica :D