1

Onderwerp: houten deegroller

Ik heb gewoon zo'n ouderwetse houten deegroller gekocht en heb de eerste taartejs gemaakt.
met het uitrollen bleef ik iedere keer plakken en scheurde de marsepein weer :(
Is hier iets aan te doen of is het echt nodig om een kunstof roller aan te schaffen?

2

Re: houten deegroller

je roller een beetje invetten met crisco of even bestrooien met poedersuiker!

Wij zijn ook op hyves te vinden! http://marsefijn.hyves.nl/

3

Ik gebruik ook een houten deegroller. Goed insmeren met crisco en dan gaat het prima!

4

Ik gebruik alleen nog maar een pvc buis van de gamma/praxis ed ;)

5

Ik gebruik ook een houten deegroller en zweer er nog steeds bij.

Je moet hem wel heel goed schoonmaken met heet water na gebruik. Niet onder de hete kraan, maar even met een vochtige hete doek. Dan zijn de restjes weer van het hout af en plakt hij niet zo. Eigenlijk net als met de kunststof roller.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ik werd ook gek van dat geplak aan mijn deegroller. Bijna wilde ik een kunststof roller kopen totdat ik op dit forum las dat een pvc-buis ook werkt. Nou, inderdaad, een geweldig idee! Ik heb een stuk buis gekocht en deze in 3 verschillende maten gezaagd. Met 2 verschillende diktes koppel-eindstukken, kun je ook de dikte bepalen (ook op dit forum gelezen :thumb: )

7

oke dank jullie wel.
ik ga dat spul maar eens proberen :)
en die pvc buis....mss rare vraag maar kan dat geen kwaad? laat dat bijv geen giftige stoffen achter? Het is toch eten waar je op rolt

8

Dat plakken is echt alleen maar omdat ie nieuw is...als hij wat gladgesleten is heb je dat niet meer.
Goed insmeren met crisco en dat een beetje erin laten trekken, daarna regelmatig bijhouden dat insmeren (als je veel werkt met crisco gebeurt dat automatisch :))

en inderdaad met goed heet water afspoelen na gebruik, dat er niets meer aan vast zit.

en pvc buis wordt ook gebruikt voor o.a. drinkwater dus dat zit wel goed. (de witte variant dan)

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

9

ik spuit hem altijd een beetje in met bakspray, werkt prima.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

10

oke helemaal duidelijk...thnX

11

voor gebruik even door een hoopje poedersuiker rollen en alles er dan weer afvegen met je handen. Werkt als een tierelier en je ziet helemaal niks terug op je fondant/marsepein. Crisco vond ik icm houten deegroller een ramp, het spul bleef er tijdens het uitrollen de hele tijd aan hangen

12

jufdorien schreef:

Dat plakken is echt alleen maar omdat ie nieuw is...als hij wat gladgesleten is heb je dat niet meer.

De mijne is al zeker 10 jaar oud. Koekjesdeeg en pizzadeeg lukt prima, maar geen marsepein of fondant.

13

hmmm, bij mij werkt het super :D
zelfs de nieuwe die ik heb gekocht voor eventuele vrienden-workshops blijven niet meer plakken na de crisco behandeling....maar ik gebruik ze eigenlijk ook niet voor iets anders dan fondant...

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

14

Ik heb ook altijd een houten deegroller gebruikt. Maar houten hulpmiddelen (zoals deegroller of bv speculaasplank) kan je beter niet afwassen. Dan zal 'ie elke keer weer plakken, of je moet 'm elke keer weer invetten. Na een poosje gebruik hoef je niet meer in te vetten. Na gebruik alleen even afborstelen met je handen of een doekje.
Op de rommelmarkt ben ik een keer tegen een marmeren deegroller aangelopen. Dat werkt echt perfect op fondant; ben er erg blij mee!

Groet, Chris

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

15

ik rol altijd uit met een doorzichtig zeiltje erop en eronder, of met huishoudfolie, gaat ook goed!

16

ja dat is ook een goed idee.
gewoon folie erop leggen...

17

Ik heb inderdaad ook een poos (toen ik nog marsepein gebruikte) tussen 2 lagen bakpapier uitgerold. Dat ging ook prima en dan kan je et met bakpapier en al op de taart leggen en dan het bakpapier eraf halen.
Doe da nu nooit meer, maar ik gebruik nu eigenlijk altijd MMF

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

18

Als de houtenroller vers uit de diepvries komt plakt het ook niet.