1

Onderwerp: Los randje.

Hallo allemaal,

Ik heb pasgeleden de ronde bakvormen van Wilton gekocht.
Daarvoor gebruikte ik altijd gewoon springvormen.
Nu heb ik vandaag al drie taarten gebakken en bij elk kapsel zijn de randjes
los van de taart laat ik maar zeggen.
Dit heb ik met mijn springvormen nog nooit gehad.
Ik heb het kapsel dan wel al omgekeerd op een taartrooster, dan is het de bovenkant, maar in de vorm is het de onderkant.
Als ik hem dan ga vullen en besmeren met botercreme laten de randjes los.
Heeft iemand hier ook wel eens last van of last van gehad en wat kan ik eraan doen?
Ik vet mijn bakvormen trouwens in met Wilton baking spray.

Alvast bedankt,
Michelle

Groetjes,
Michelle

2 Laatst bewerkt door Boska (28-11-2009 20:00)

Re: Los randje.

Hier zijn al div. topics over geweest. Probeer het eens op te zoeken met de zoekfunctie.
Je zult dan lezen dat het in de meeste gevallen te maken had met teveel bakspray gebruiken.
Probeer eens minder te sprayen en kijk dan of het beter gaat.
Zelf vet ik gewoon in met een kwastje en roomboter en ik heb er nooit last van.
En ik bak altijd een dag van tevoren, dan is het kapsel niet zo knapperig en kan je makkelijker snijden.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Minder sprayen is ook wat ik tegenkwam toen ik het forum doorzocht ivm hetzelfde probleem. Dat is inderdaad een optie. Vooral niet te vroeg sprayen, dan zakt alles naar beneden en kun je losse randjes krijgen.
Maar bij mij maakte dat niet zoveel uit, ik sprayde heel licht en direct voor ik mijn beslag in de vorm deed, dus daar kon het niet aan liggen. Het enige dat helpt - en voor zover ik lees doet bijna iedereen dit - is de onderkant van je bakvorm bekleden met bakpapier. Bij mij was het probleem daarmee opgelost.

In mijn springvorm deed ik dat altijd al, dus dat verklaart voor mij waarom de losse randjes niet voorkwamen bij bakken in de springvorm.

4

Ja, dat deed ik idd ook bij mijn springvormen.
Heb ook nog even op het forum zitten zoeken en zie idd overal dingen staan over teveel bakspray.
Dacht juist dat dat spul zo handig zou zijn omdat je dan geen gedoe meer hebt met bakpapier.
Maar ja, nu moet ik de taart rechtsnijden of recht maken met botercreme, dus dat schiet ook niet op.
Nou ja, nog maar een keertje proberen met bijna geen spray.
Bedankt voor de tips.

Groetjes,
Michelle

5

Haha, dat was mijn idee ook bij die bakpannen. Geen gefrot meer met bakpapier. Maar ik moet zeggen, het omtrekken van je vorm op bakpapier en dat dan in de bodem leggen is toch een stuk minder werk dan het (ook) moeten ophogen van de zijkanten, zoals dat bij een springvorm wel moet.
Kijk maar of het lukt met minder spray en anders kun je altijd nog voor de bakpapierbodem gaan.

6

Misschien dat niet meer nodig is... maar ik gebruik nog altijd bakpapier op de bodem en smeer de zijkanten op zijn Portugees :) met olijfolie en ze komen perfect uit!