1

Onderwerp: bewaren van decoraties of invriezen

Ik wilde me eigenlijk nu een tijdje gaan richten op het boetseren en decoreren, maar nu is mijn vraag...

... kan ik dit daarna gewoon bewaren en hoe
... of moet ik het invriezen

Zodat ik de geboetseerde marsepein bv later kan gebruiken wanneer ik weer een taart heb gebakken en bekleed.
want weggooien is toch ook zonde?!

Groetjes Mimi

2

Re: bewaren van decoraties of invriezen

Ik hoopte eigenlijk dat iemand me hier antwoord op kon geven, zodat ik weet wat ik moet doen als ik avond uit-geboetseerd ben :)

Groetjes Mimi

3

Alles wat je geboetseerd hebt kun je bewaren......: heel lang.
Boetseren met fondant (gemend met tylose) wordt na een paar dagen hard (maar blijft eetbaar) en kun je het beste stofvrij bewaren in een doos, die niet afgeloten hoeft te zijn.

Marsepein wordt (ook met tylose) niet hard, maar kun je wel bewaren en dus ook van te voren maken. Het wordt na verloop van tijd wel echt heel plakkerig...

Hoop dat je er iets aan hebt. ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

Ik heb er zeker iets aan.

Ik heb geboetseerd zonder tylose, maar het nu in een afgesloten bakje bewaard, maar dat hoeft dus niet?

Ik had gisteravond wel op diverse manieren gezocht en er wel 6 pagina's over gelezen, daarbij ook dus nog de meest gestelde vragen en het maakte me zo aan het twijfelen, er zit zoveel verschil tussen hoe iedereen de figuren bewaard.
Dus weet niet zo goed meer wat nu het beste was.

Groetjes Mimi

5

Dat je twijfelt Mimi2 is helemaal niet erg en van experimenteren leer je gewoon heel veel.
Ik heb in het begin heel veel uitgeprobeerd, op verschillende manieren bewaard en heb zelfs nog stukjes van 8 maanden geleden bewaard...

Boetseren zonder tylose kan, als je het meteen op de taart zet en het wordt dezelfde dag opgegeten. Als je het van tevoren maakt is het beter om dat te verstevigen met tylose. Ten eerste zakt het dan niet in (het houdt zijn model) en het wordt wat harder. Het is nog steeds eetbaar.
Als je het zonder tylose bewaart in een afgesloten bakje, zal het waarschijnlijk niet hard worden en je hebt kans (ligt aan de grootte) dat het gaat inzakken.

Ik maak alles ver vooruit (met tylose) en bewaar het niet in een bakje, maar laat het gewoon opdrogen. Ik doe er wel een (voorzichtig) losjes huishoudfolie (die doorzichtige) overheen, zodat het niet stoffig wordt. Als het hard is dan leg ik het in een lade, totdat ik het gebruik.

Hoop dat je er iets aan hebt. ;)

6

Bedankt voor je uitgebreiden en aardig antwoord, ik heb er zeker wat aan!

Maar in het geval dat ik nu geen tylose heb gebruikt, kan ik het dan niet beter invriezen om inzakking te voorkomen?
Hoewel het nu nog niet is ingezakt. Ik heb zowel marsepein gebruikt als mmf. wel apart van elkaar, dus niet door elkaar gemengd.

Het gaat om het zwarte pietje die bij how to staat.

Hij is zo leuk gelukt dat ik het zeker wil voorkomen dat het met sinterklaasavond word opgegeten ;)

En ik wil nog wat meer gaan boetseren, maar ook nu dan zonder tylose, want dat heb ik namelijk (nog) niet in huis.

Groetjes Mimi

7

Dat is het enige (nou ja, dat ik weet dan ;)), waar ik geen ervaring mee heb; met invriezen bedoel ik. Dus ik weet niet of dat kan...denk van wel, maar weet het dus niet!

Ik heb ook weleens geboetseerd met fondant zonder tylose (toen ik nog dacht dat dit kon) en dat was een schattig bruidje met de armen naar elkaar toe om het bruidsboeket te dragen, maar hoe langer ze stond, hoe langer haar armen werden totdat ze op het laatst net Olijfje leek (van Popey) :lol:, toen heb ik haar maar afgebroken.... :s

Ik weet hoe het voelt om iets te willen gaan doen, maar eigenlijk in je achterhoofd weet dat je beter kunt wachten totdat je ook de rest (tylose) in huis hebt...
Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je iets regelen met iemand uit jouw buurt??
(Als je bij mij in de buurt woont, kom het dan maar halen; ik heb genoeg in huis!)

8

Heel erg bedankt voor het aanbod, maar helaas wonen wij veelte ver van elkaar! Ik woon in de buurt van Schiphol ;)

Ik denk dat ik dan maar mijn mooie pietje ga invriezen, want als ik wel al de hele taart had gemaakt met het pietje erbij, dan had ik het toch ook kunnen invriezen?

Groetjes Mimi

9

ps.Toen ik eraan begon wist ik niet dat er tylose door moest :O
En ik wilde ook proberen om er iets moois van de maken, en dat bleek ook nog te lukken :)

Groetjes Mimi

10

Ook ik ben een beginner. Durf niet aan de tylose omdat ik gehoord dat er wel een bijsmaakje aan zit. Hoe storend is dit?

11

Ik laat mijn pietje toch nog een dag zo staan en kijk ik morgen of die is ingezakt of niet (hopelijk niet)

Tenzij iemand me adviseert om het toch in te vriezen gezien ik het pas met sinterklaas nodig heb.

Ik heb ook zojuist met mmf een babytje gemaakt, hopelijk is die morgen ook nog mooi.

Groetjes Mimi

12

Annekehil schreef:

Ook ik ben een beginner. Durf niet aan de tylose omdat ik gehoord dat er wel een bijsmaakje aan zit. Hoe storend is dit?

je kunt rustig beginnen met tylose hoor, er zit echt geen raar bijsmaakje aan. mijn klanten en kinderen, en ikzelf, klagen niet hoor!

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

13

Ik ben het helemaal met Annelies eens, boetseersels gewoon in een bakje of lichtjes afgedekt bewaren, niet invriezen. Volgens mij is dat toch wel het meest gegeven antwoord? Tylose kan in marsepein, maar heeft niet zo'n sterk effect als in rolfondant.
En als je niet teveel tylose gebruikt proef je niks hoor.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Mimi2 hoe is het geworden???

Zelf had ik voor de verjaardag van mijn zoon Bert en Ernie veel eerder ( meerdere weken) geboetseerd. Lichtjes met Folie omheen geslagen en in de kast ( donker, niet te warm) bewaard tot het op de taart moet.
Ik heb geen Tylose erdoor gedaan. Om te voorkomen dat het hoofdje scheef zal staan heb ik een tandenstoker erdoor gedaan.
Bert en Ernie zijn ietsje droger, maar zeker niet hard en goed eetbaar.

15

Jammie jammie schreef:

Mimi2 hoe is het geworden???

Zelf had ik voor de verjaardag van mijn zoon Bert en Ernie veel eerder ( meerdere weken) geboetseerd. Lichtjes met Folie omheen geslagen en in de kast ( donker, niet te warm) bewaard tot het op de taart moet.
Ik heb geen Tylose erdoor gedaan. Om te voorkomen dat het hoofdje scheef zal staan heb ik een tandenstoker erdoor gedaan.
Bert en Ernie zijn ietsje droger, maar zeker niet hard en goed eetbaar.

Tot nu toe is mijn pietje nog net zo mooi als ik het gemaakt heb en ik heb het zelfs in een afgesloten bakje zitten.
Er zit geen tylose door.
Gisteren heb ik een baby's gemaakt van mmf en die ziet er nog net zo mooi uit. Die heb ik overgens op een dekseltje van een bakje gelegd en daarover het bakje geplaatst zonder het af te sluiten.

Wat ik me nog wel af vraag is waarom het in het donker bewaard moet worden?

Groetjes Mimi

16

De kleuren vervagen snel, vandaar het donker bewaren.

Groetjes, Elly

17

Elly67 schreef:

De kleuren vervagen snel, vandaar het donker bewaren.

aah oke!!! Ja daar zit wat in :D

Jeetje, wat moet je toch als zo'n forum niet zou bestaan ? :)

Groetjes Mimi

18

Mimi2 schreef:

Had ik niet zo'n leuk leven!! ;)

19

Annelies schreef:
Mimi2 schreef:

Had ik niet zo'n leuk leven!! ;)

Haha en jij niet alleen!

Groetjes Mimi