1

Onderwerp: bakdrama, zeeuwse bolussen

Gisteravond had ik ebdacht dat ik vandaag zeeuwse bolussen zou gaan bakken. Ik had me er al lekker op verheugd, ben namelijk dol op die dingen.

Ik heb het recept gebruikt van onderstaande website:

http://www.zeeuwsebolus.nl/recept.htm

poging 1:

volgens het recept moest de melk met gist en boter in een kom samen smelten. Ik dat doen..komt er een onwijs chemische reactie. Het borrelde helemaal naar boven. Het smaakte vies bitter en zout. De boter en melk ging helemaal schiften. Dat goedje verdween dus uit het raam.

poging 2:

ditmaal had ik de gist in het meel gemengd en daarbij de melk gedaan. Verder gewoon t recept opgevolgd. Maarrr.. mn deeg wilde niet rijzen ? raar hoor.. bij de verwarming gezet een uur. Toen nog met de bodem in heet water gezet..helaas.
Heb ze toen maar gemaakt uit het deeg wat ik had. Toen ik ze uit de oven haalde waren ze hard, en helemaal niet smeuig zoals een bolus hoort te zijn!

Wat ook een andere smaak geeft is de bastersuiker die ik gebruikt heb. De zweedse basterdsuiker (ik woon in zweden) heeft erg bittere nasmaak.

Heeft iemand een idee hoe het komt dat mijn deeg niet wou rijzen?

Thanks! en wat een drama..

2

Re: bakdrama, zeeuwse bolussen

Ik heb geen tip voor je, maar wel even gemeld dat je verkeerd staat. Niet vreemd opkijken als je verhuist. :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Nou...gist smaakt ook niet lekker van zichzelf! Het zou kunnen dat je de melk te warm hebt gemaakt? Verder lijkt het recept me prima in orde. Gewoon nog eens proberen en dan niet meer van de gist proeven :P

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4

Wanneer heb je het zout erbij gedaan? Ik heb geleerd (en leer het mijn leerlingen ook) dat je het zout als allerlaatst er doorheen moet kneden, dus als gist, bloem e.d. al goed doorgekneed zijn.
Gist en boter samen met de melk heb ik nog nooit van gehoord, heb je wel een "beetje" lauwe melk gedaan of alle melk?

Ik zal morgen eens op m'n werk kijken waar het recept is voor de bolussen, ik maak ze elk jaar met m'n vierde klas en met dat recept is het moeilijk laten mislukken ;-)

Wat ik wel altijd doe is een bekerglas/glazen potje met heet water onderin de oven zetten, zodat de luchtvochtigheid hoger wordt, dan worden ze van buiten ook niet zo hard.

Succes met een volgende poging! Ze zijn veeeeel te lekker om ze niet nog eens te proberen!

Groetjes Melanie

5

Het sticky heet: Hier alleen recepten posten!. Voor vragen & problemen is Bakken & Vullen bedoeld.

[MOVE] --> Bakken & Vullen dus

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

heb je verse gist genomen ?

7

aha bedankt voor de tips. Ik denk dat het dus aan het zout heeft gelegen.
Ik had wel verse gist idd. (bij de eerste poging niet nee)
ze zijn idd te lekker om het bijltje erbij neer te gooien!

8

Gist mag niet in aanraking met zout komen.Dus dat zal het geweest zijn.

9

Floor schreef:

volgens het recept moest de melk met gist en boter in een kom samen smelten. Ik dat doen..komt er een onwijs chemische reactie. Het borrelde helemaal naar boven. Het smaakte vies bitter en zout. De boter en melk ging helemaal schiften. Dat goedje verdween dus uit het raam.

Ik ben wel benieuwd hoe snel het ging borrelen. Op zich kan je gist best een beetje zout hebben, dus dat mag eigenlijk het probleem niet zijn. Als het na een minuut of 5 tot 10 ging borrelen, was het dan gewoon niet lekker aan het gisten? Een andere chemische reactie kan ik me niet voorstellen... Misschien voor niets uit het raam gegooid?

Droge gist zou ook prima moeten kunnen trouwens (de puristen onder ons denken daar natuurlijk anders over..;-), maar dan neem je 30-50% van de orginele hoeveelheid gist.

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

10

Volgens mij moet je de gist laten staan met melk en suiker. Boter heb ik nog nooit van gehoord dat het er meteen bij moet. En borrelen betekent inderdaad dat je gist gaat werken. Dat is dus juist de bedoeling.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Heb je bij poging 2 de gist zo door het deeg geroerd, zonder het eerst op te lossen in de vloeistof? Want dan gaat het volgens mij niet werken. Of lees ik het verkeerd. Het lijkt mij dat poging 1 niet zo mislukt was. Verse gist moet je oplossen in een lauwwarme vloeistof (dus niet kokend heet) en als je het dan even laat staan wordt het een vies bubbelend goedje maar dat is juist de bedoeling daarvan gaat je brood juist rijzen.
Maar eerlijk gezegd zou ik als beginnende broodbakster (of ben je dan niet) niet beginnen met verse gist maar met droge gist. Dat is in eerste instantie een stuk makkelijker en geeft ook goed resultaat (niet voor alle broden maar voor veel broden wel).
Even droge gist (de helft van de hoeveelheid van de verse gist) even over de lauwwarme melk strooien, 10 minuutjes laten staan bedekt met huishoudfolie en dat door je meel doen.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

12

Ik heb geleerd met een sort gelijk recept.. dat je de boter in de melk moet smelten.. heel iets afkoelen gist erbij en tien min laten staan niet alles in een keer in een kom en et liefst niet in et magnetron.

13

zelf gebruik ik trouwens van die zakjes gedroogde gist. Die meng je wel gewoon door het meel. Supermakkelijk!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.