1

Onderwerp: HELP! Chocolade callets smelten niet goed!

Hallo allemaal,

Heb een dringende vraag ivm een hobbyclubje bij senioren donderdag a.s.; ik had chocolade callets besteld om te smelten in mijn chocolade apparaatje; die heeft 2 standen, 1 om chocolade warm te houden en 1 om te smelten, echter het wordt een dikke stroop maar niet vloeibaar genoeg om te gieten! Heb het ook au bain marie geprobeerd maar hij blijft dan ook nog te dik, stroperig; moet ik het nu verdunnen en zo ja waarmee?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Groetjes

Hettie

Re: HELP! Chocolade callets smelten niet goed!

Hoi,

Je kunt verdunnen met ongeklopte slagroom, maar waar heb je het voor nodig?

Je kunt het ook nog proberen te smelten in de magnetron, wel op een lagere stand zetten, bijv. 600 watt. Ik denk dat je apparaatje niet genoeg vermogen heeft om het te laten smelten, succes.

3

Heb het ook al in de magnetron en au bain marie geprobeerd maar het wordt niet vloeibaar genoeg om het in vormpjes te gieten; het moeten gewoon simpele chocolaatjes worden; als ik er dan een beetje slagroom bij doe stolt de chocolade wel in de vorm dan? Heb kleine platte vormpjes van ster en kertstboom.

Groetjes

Hettie

4

ik heb hetzelfde probleem met de callets, heb ook al vanalles geprobeerd maar krijg het ook niet vloeibaar genoeg om te gieten. Ik ga dus ook even dit topic volgen! Ben benieuwd of DE tip komt! :)

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

5

heb ze besteld bij fantaartisch.nl; er stond verder ook niets bij hoe je ze het best kon gebruiken, alleen dat het chocoladecallets waren ; ik neem aan dat dat allemaal dezelfde zijn?

groetjes

Hettie

6

Op de website van deleukstetaarten shop staat bij callebaut een uitgebreide uitleg hoe je de chocolade moet smelten, misschien hebt je wat aan.

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

7

als je het af wilt slappen dan kun  je dit het beste met cacao boter maar je kunt ook zonne bloem olie nemen wel heb je bij de laaste kans dat als de chocloade te warm is geweest witte puntje te zien zijn maar inprecieppen moet het goed gaan

succes

8

Heb het ook op de callebaut manier geprobeerd te smelten in de magnetron maar het wordt een soort hele dikke nutella en niet vloeibaarder...
Ik denk eigenlijk dat de callets misschien wel gewoon decoratiechocolaatjes zijn...zou dat kunnen? Ze staan hier: http://www.fantaartisch.nl/c-294122/callets/

Groetjes

Hettie

9

Hoi Hetty,

Je kunt het ook verdunnen met mycryo. Dit is een 100 procent plantaardig cacaoboter.
Zelf ben ik geen fan van smelten in de magnetron, hierbij wordt de chocolade al snel te warm. Als chocolade warmer wordt dan 45 graden kan hij al drastisch van structuur veranderen ( waaronder ook dikker worden ).
Als je in de smeltmachine smelt, roer je dan wel regelmatig? Hierbij is het ook weer zo dat ie op stand 2 te warm word. Indien de chocolade niet in beweging is kan hij plaatselijk boven de 45 graden komen.
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

10

Heb het in de machine op stand 2 gesmolten(stond in gebruiksaanwijzing) dan ga ik het nog maar eens proberen op stand 1, hopelijk lukt dat beter?

Groetjes

Hettie

11

sommige callets zijnniet om te smelten maar alleen om mee te bakken in je beslag....wellicht is dat het probleem???
In demagnetron raad ik af, maar misschien alleenmaar omdat ik zelf een keer zo'n muts was en de chocola toen verbrandde...:S

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

12

het kan ook zijn dat je zogenoemde spuitcallets hebt dit is van zich zelf al dikkere choclade altijd glaceercallest gebruiken deze is choclade is slapper van zich zelf

en als choclade boven de 45 graden komt gaat de geode choclade kristal stuk en word die niet meer hard je zult de choclade eerst moetten smelten tot 35/40 graden en daarna terug moetten koellen tot 19 graden door iddel van wat gallets en goed roeren en een potje gedult

ik hoop dat je het nog snap