1

Onderwerp: koemelkeiwit?

Ik heb al even de zoekfunktie gebruikt maar kan zo snel niet een echt ja of nee antwoord vinden:

Kun je de marsepein van zeelandia ook gebruiken voor iemand die een koemelkeiwit allergie heeft?

2

Re: koemelkeiwit?

Even op de verpakking kijken naar de ingredienten? Ik gebruik die marsepein niet dus weet het helaas niet.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

dat soort dingen staan er niet op.
Net als dat in frituurvet pinda-eiwit zit, dat staat er niet op. Dus ik zou even bellen met zeelandia. ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Is dat zo? Zijn ze niet verplicht alle ingredienten erop te zetten? Dat is dan ook fraai, voor je het weet maak je iemand ziek. In dat geval is het maar goed dat ik voor de zekerheid mijn marsepein dan maar zelf maak in dat soort gevallen.

maar pinda-eiwit of koemelkeiwit is geen ingredient.

Op heeeeel veel verpakking staat "plantaardige olie" Ik zelf ben allergisch voor soja, sesamzaad en pinda, (ja nog veel meer maar dat is nu niet van toepassing), maar er staat niet op de verpakking wat voor soort plantaardige olie ze hebben gebruikt... :S
Gelukkig is het nu niet meer zo erg, maar toen die allergien heel heftig waren, heb ik veel fabrikanten gebeld om het te vragen. Hele lijsten hingen er in de keuken met wat waar in zat... :S

groetjes Tirza     

6

o, oke... dat snap ik maar er staat dan dus ook niet bij kan sporen bevatten van.....
Vervelend zeg als je zo moet nadenken bij alles wat je in je mond stopt. Maar goed om te weten, weer wat geleerd.

ja klopt, maar dat staat nog niet op alle verpakkingen helaas :S

groetjes Tirza     

8

Bij veel producten van AH eigen merk staat nu gelukkig allergie-informatie en ook in de reformwinkel bijvoorbeeld heb ik gemerkt, zou fijn zijn als meer frabikanten dat deden. Maar het blijft dus uitkijken is de conclusie.
En Frummeltje sorry voor dit zijweggetje, ik was even geinteresseerd hoe het nu precies zat en altijd interessant om te horen van een ervaringsdeskundige.

hihi ervaringsdeskundige!!
maar inderdaad bij de appie staat het nu overal op, maar ik geloof dat nu wel bijna overal op staat, in ieder geval op al het brood, dat er sporen van sesamzaad in zit, Dacht ik hoor, dat het sesamzaad was. Tsja ik ga niet mn eigen brood bakken, zo erg is het op dit moment gelukkig niet meer.
Ik heb eens een houten pizzabord van iemand gehad, waar zelfs op stond dat er sporen van sesamzaad in zaten :S Tsja, heb hem maar goed gewassen! :D

Eerst lette ik er heel erg op, zodra er iets van sporen in zaten of in een fabriek werd gemaakt waar dit of dat ook werd gemaakt, dan at ik het niet. Toen heeft de allergie-dietiste tegen me gezegd dat ik niet zo streng moest zijn, omdat als ik dan een keer iets verkeerds binnen kreeg, de reactie veel heftiger zou zijn dan als ik daar niet of iig minder op zou letten. Maja dat is natuurlijk ook per persoon verschillend.

groetjes Tirza     

10

Ik overleg in ieder geval altijd met diegene voor wie ik een taart bak en er is een allergie wat ik wel en niet kan gebruiken maar op een gegeven moment ga je denken dat je het ongeveer wel weet maar het blijft gewoon oppassen dus. Het lijkt me in ieder geval lastig om een allergie te hebben zeg, zeker als je ergens heftig op reageert. Eet je ergens een bitterbal op een feestje, voel je je daarna 3 dagen ellendig omdat er ergens een sesamzaadje in de paneermeel verstopt zat, echt niet leuk. In ieder geval bedankt voor de uitleg ik ben weer op mijn qui-vive (of hoe je dat ook mag schrijven).

11

hihi, graag gedaan hoor ;)

groetjes Tirza     

12

Hallo allemaal,

Volgens de recente wetgeving is het verplicht voor fabrikanten om allergenen te vermelden op de verpakking. Dit hoeft alleen niet als het gaat om hele kleine hoeveelheden (sporen) van allergenen. (sommige fabrikanten kiezen er zelf voor om dit wel te doen :thumb:)
Maar mocht er dus in marsepein een hoeveelheid melk zitten waarop gereageerd kan worden dan moet dit vermeld worden bij de ingredi

13

Bedankt voor de tip!