1

Onderwerp: aaarg letterliniaal!

ja ben ik weer!

of ik ben gewoon lomp of sommige dingen maken het leven alleen moeilijker!

ik had linaals met letters en cijfers gekocht.
en ik begon met volle moed. maar de letters kwamen er niet uit! ik heb geprobeert met vet en plasticfolie maar ik krijg ze er niet in geheel uit.

iemand tips?

2

Re: aaarg letterliniaal!

Ik doe altijd wat tylose door de fondant, rol het dun uit en laat het even een paar minuten met rust. Vervolgens steek ik de letters/cijfers uit, en peuter dan met een speld heel voorzichtig een klein puntje los, als dat gelukt is sla ik de tappit op het aanrechtblad en dan komt hij er in

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

3

ja ik vind het ook ondingen :( maar ja bij gebrek aan iets anders gebruik ik ze wel...

rol je marsepein/fondant heel dun uit, folie om de tappit en uitsteken, ik heb toen de marsepein afgedekt en laten "harden"in de garage, toen kon ik het marsepein er makkelijk rond af krijgen

sommige vriezen de tappits met de letters in en halen daarna de letters eruit geloof ik

ik hoop nog steeds dat er een makkelijkere manier komt van verschillende lettertypes, bijvoorbeeld de plunger cutters, wat zou dat ideaal zijn als ze daar alfabets van hebben!

groetjes, Diana

4

fijn dat ik niet de enige ben.

ik had een letter hard laten worden, toen brak die helemaal :(

Ik gebruik alleen nog maar fondant voor letters, rol het heel dun uit, snijd lange repen waar de tappit dwars op gelegd wordt en dan gooi ik er nog eens
poedersuiker over en poedersuiker 'in' de tappit, druk hem er lichtjes in en laat hem dan over een deegroller 'veren' als een duikplank... je weet wel.... ;-)

6

Zoeken op 'tappits' en alleen de rubriek decoreren selecteren, dan merk je dat je inderdaad heus niet de enige ben ;) Sterker, er is een FAQ (Veel gestelde Vraag) aan gewijd: http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … coreren#_9

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik gebruik gumpaste, evt. gemengd met wat marsepein en ik moet zeggen: bijna nooit problemen!!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

8

Sinds ik GUMPASTE gebruik (maar nog altijd wel in combinatie met de huishoudfolie!) heb ik hele mooie strakke cijfers en letters! Voor mij geen marsepeinen letters of zelfs van fondant met of zonder tylose, het toverwoord is dus Gumpaste/mexican paste/flower paste. Sterkte!

"Begin de dag met een dansje..."

9

ik rol gewoon een stukje fondant uit, redelijk dun, en laat dat een paar minuutjes wat harder worden. Dan omdraaien en even wachten tot die kant ook "opgedroogd" :D is.
Vervolgens de tappit erin, even op en neer wiebelen zodat de rest van het fondant los ligt...dan een mepje met de lineaal op de tafel en presto! een mooie letter

have fun! :D
(en succes)

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

ik doe precies zoals Juf Dorien zegt,....  je moet altijd naar de juf luisterenhttp://hondenhuys.nl/forumsmilies/s32.gif
In het begin ook alle tips die voorbij kwamen geprobeerd, totdat ik even weg moest lopen vd. tappits en zie daar.......ze vlogen eruit!!!http://hondenhuys.nl/forumsmilies/smil7.gif

Arnhems Meisje 2008

11

Ik gebruik fondant met een beetje tylose en dit heel dun uitrollen op een klein beetje aardappelzetmeel en ik volg de instructies van Lorraine Mckay die zij had gemaakt special voor het werken met tappits en tot nu toe geen problemen me gehad ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

12

jufdorien schreef:

ik rol gewoon een stukje fondant uit, redelijk dun, en laat dat een paar minuutjes wat harder worden. Dan omdraaien en even wachten tot die kant ook "opgedroogd" :D is.
Vervolgens de tappit erin, even op en neer wiebelen zodat de rest van het fondant los ligt...dan een mepje met de lineaal op de tafel en presto! een mooie letter

have fun! :D
(en succes)

En zo doe ik het ook !!!
Heel soms lukt het ff niet maar dat komt dan echt doordat ik te ongeduldig ben en te snel met uitsteken ben (de fondant is dan net niet droog genoeg en blijft er in plakken)

13

En de liniaal heel goed inpoederen met poedersuiker, zodat de fondant makkelijk loslaat. En ik haal altijd even de 'haakjes' van de fondant af, ik bedoel dus dat ik de liniaal in de fondant druk, omdraai en dan even met mijn vinger langs de letters ga ok al het overtollige fondant weg te halen, zodat je een mooie strakke letter krijgt.
Dan even laten klappen op de tafel/aanrecht en voila, een paar prachtige letters.
letters die ik overheb laat ik altijd hard worden en bewaar ik, altijd handig als je even snel iets wilt knutselen, je hoeft alleen een laatje open te trekken.

14 Laatst bewerkt door jufdorien (22-11-2009 11:01)

ARNHEMS MEISJE 2008 schreef:

ik doe precies zoals Juf Dorien zegt,....  je moet altijd naar de juf luisteren

precies:D!
(en nu nog zorgen dat mijn kids dat snappen :D)

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl