1

Onderwerp: Dit heb ik werkelijk nog nooit gehad... Help!

LET OP! Oud topic!

Ik wil een dummy bekleden met voorgekleurde roze marsepein van de webshop. Ik heb nog nooit problemen gehad bij het bekleden van taarten, maar nu heb ik wel 10 keer opnieuw een poging gedaan de dummy te bekleden.
Maar het marsepein scheurt gigantisch! zelfs bij het uitrollen gaat het al snel mis. Dun rollen kan niet, dik rollen kan niet.

De 10e keer lag het er dan eindelijk op maar wat gebeurt mee? De marsepein scheurt compleet af langs de rand. Er bleef dus niet meer over dan een roze rondje op de bovenkant van de dummmy.

Wat kan er aan de hand zijn??? Ik heb goed gekneed, niet te dun/dik gerold... ik snap er werkelijkwaar niks van.

Ik weet dat er veel topics zijn over het scheuren van marsepein maar hierover kon ik niks vinden.

De marsepein is niet over datum...

Hoop dat iemand me kan helpen!!

Groetjes,

Een wanhopige Marja

Schatertheater en meer: www.kletskoek.eu

2

Re: Dit heb ik werkelijk nog nooit gehad... Help!

Hoi,

Ik herken het wel een beetje. Ik heb ook een aantal kleurtjes liggen van Funcakes. Gebruik ik die zo rechtstreeks uit de verpakking dan is er ook geen land mee te bezeilen. Dus meestal meng ik het met naturel marsepein. De kleur wordt dan wel wat lichter maar het is beter handelbaar.
Ik weet niet of je nog wat hebt liggen?

En ik doe er flink wat grisco doorheen, dan valt het nog enigszins mee met scheuren.
Maar ik ben het met je eens, het werkt niet fijn.
Ik koop die voorgekleurde ook niet meer hoor. Je kan beter gewoon de marsepein kleuren.

Succes ermee

3

dankjewel voor je reactie. Ik zal het eens gaan proberen met naturel marsepein erdoor :) Toch vind ik het vreemd, met eerdere voorgekleurde marsepein( rood wit en groen) heb ik nooit problemen gehad...

Crisco zit er inmiddels wel veel door, moest steeds opnieuw uitrollen.. Als je tip niet helpt kan ik altijd nog mmf maken :)

Groetjes

4

Ik zou een dummie sowieso niet bekleden met marsepein, maar met rolfondant. De randen van een dummie zijn wel erg scherp en marsepein scheurt dan toch wat sneller, waar rolfondant nog een beetje rekt.

Verder gebruik ik te weinig voorgekleurd voor bekleden om er iets zinnigs over te zeggen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

'Heb je de randjes wel gladgeschuurd, dit kan met de smoother maar kan ook even met een schuurpapiertje, en met dummy bekleden 50 % meer gebruiken dan normaal ivm scherpe randjes.

volgens mij moet marsepein ook wel kunnen met bekleden, maar fondant hard sneller uit, zonder dat je er weer vingers in krijgt. Succes en ik hoop dat het goed gaat komen!!

Groetjes
chantal

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

6

Ik denk vooral dat het eraan ligt dat de randen niet zijn geschuurd, dan is een dummy inderdaad erg scherp...

7

Dames hartelijk dank voor alle (snelle) reacties! Ik zal de randen afschuren :) Ik heb inmiddels mmf gemaakt en gemengd met de marsepein dus het zal nu wel gaan lukken.

8

Ik heb ook voor het eerst de gekleurde gebruikt. Wat een vervelend spul zeg.

9

Ik heb nu net 3 taarten gemaakt met funcakes voorgekleurd marsepein. Echt een drama.....bij het uitrollen was waren al kleine scheurtjes zichtbaar, hij leek wat droger...

Bij het erom heen vouwen ging het helemaal fout, op de rand van de taart ging het scheuren, zelfs op de zijkant kwamen er gaatjes in. Ik heb roze, rood en wit gebruikt, allemaal geven ze dezelfde problemen.

Volgende keer koop ik gewoon weer de ongekleurde versie.

Maar....voor nu baal ik er flink van....is nl. de verjaardagstaart van mijn dochtertje...