1

Onderwerp: biscuit krimt in, laat los van wand bakvorm

Het is mij nou al een paar keer opgevallen dat mijn biscuit keurig rijst en ook wel mooi wordt, alleen tegen de eindtijd hij loskomt van de rand en dus een beetje inkrimpt als het ware.Ik kan hem zo uit de bakvorm wippen, dus da's wel makkelijk.

Maar het strakke is er dan een beetje af.

Hoe komt dit: zou het liggen aan mijn manier van invetten (gewoon met boter en wat bloem erover) of aan de bakvorm (gewoon een goede springvorm).

Ik denk het eerste, manier van invetten, want ik meen me te herinneren dat toen ik het met bakpapier bekleede ik dit probleem niet had.
Maar ik vind het juist veel makkelijker zonder bakpapierranden.

Wie weet het??

ps: bakspray en nieuw bakblik staan al op mijn boodschapppen lijst, maar toch vraag ik me het wel af want is wel een manier van invetten.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

2

Re: biscuit krimt in, laat los van wand bakvorm

Heb het ook net gehad vorm van 25 cm. Heb het nog niet eerder meegemaakt.
En vet ook gewoon in met boter en bloem. Zelf dacht ik dat het kwam door de grote van de vorm, omdat ik het niet eerder heb meegemaakt.

Groetjes Jesni.

3

Ik heb dat inderdaad ook wel eens, ik gebruik wel bakpapierranden en bakspray. Dus denk niet dat het ligt aan de manier van invetten dan toch???

4

Volgens mij gaat hij inkrimpen als hij klaar is en dus gaar is. Het kan dus ook gewoon het natuurlijke gedrag van de biscuit zijn. Dus even iets eerder eruit kun je ook nog proberen als het niet aan de andere opties ligt.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

Inderdaad het biscuit  iets eerder uit de oven halen, ik heb dat ook als ik ze net iets te lang in de oven laat staan.

Ik check alle biscuit eigenlijk na een half uur in de oven, en daarna om de 5 minuten.

Zo kan ik ze precies op tijd eruit halen.

Gr. Martine, Mijn taarten zie je op    klik-hier-maar         of-hier

de taart heeft ook maar 30 minuten in de oven gestaan.
Eerder eruit halen had geen zin, want ik had geprikt en het was nog nat deeg.

Raar, ik heb het niet altijd.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

7

jesni schreef:

Heb het ook net gehad vorm van 25 cm. Heb het nog niet eerder meegemaakt.
En vet ook gewoon in met boter en bloem. Zelf dacht ik dat het kwam door de grote van de vorm, omdat ik het niet eerder heb meegemaakt.

Groetjes Jesni.

Ik heb het zelfs met 10 cm kapseltjes, dus aan de grootte ligt het niet

Creatieve groetjes!
Mijn taartjes kan je bekijken op mijnalbum.nl of via mijn website

8

Bij mij krimpt het als het gaar is. Zo controleer ik dus ook of het gaar is. Tegen het einde van de baktijd in de gaten gaan houden en zodra het begint te krimpen haal ik 'm uit de oven.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

bij mij krimpen ze ook, ik keer ze om, dan is het ook strak. bij vierkan snij ik de randjes eraf.

De mijne krimpen altijd als ik ze te lang in de oven laat zitten..

11

Ik heb hetzelfde als Wendy hierboven schreef, als ik ze iets te lang in de oven laat staan krimpen ze in.

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S