1

Onderwerp: Cupcakes rijzen niet

Hallo,

ik ben nieuw hier en misschien plaats ik mijn bericht hier niet goed. Excuus dan. Maar ik heb wel een major problem!

Mijn cupcakes willen niet rijzen. Ik heb eenworkshop gevolgd bij Petra (de tafel van 18) en gebruik haar recept. Dat recept is hetzelfde als wat hier op de site staat. De cupcakes blijven laag. Ik heb vanmiddag een pakje muffinmix gekocht (Homemade) en die zijn prachtig geworden! Maar ja, ik wil niet bakken uit een pakje! Ze zijn vast heel smerig! Maar mooi zijn ze wel! Hoe kan dat nou?? Wat doe ik fout??

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is!

groet,
Barbara

2

Re: Cupcakes rijzen niet

Hoe lang mix je en in welke volgorde?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

1. Suiker mixen met zachte boter
2. 1 voor 1 de eieren er bij
3. vanille essence er bij
4. gezeefd zelfrijzend bakmeel er bij
5. stop met mixen als de substantie glad en gemengd is (mag van Petra niet te lang mixen, want dan komt er te veel lucht en dan zakken ze na het bakken in)

Zo doe ik het!! :-S

4

eieren op kamertemperatuur? Iets anders kan ik niet bedenken..staat de oven wel op de goede temperatuur?

5

Valy schreef:

eieren op kamertemperatuur? Iets anders kan ik niet bedenken..staat de oven wel op de goede temperatuur?

Dit zijn ook mijn enige aanvullingen: het recept en werkwijze zijn goed... Je klopt toch wel met een garde/klopper en niet met snijmessen ( bv staafmixer of keukenmachine)?

Groetjes, Adrienne

6

Hoi Barbara,

Om te beginnen cupcakes and muffins zijn eigenlijk totaal anders.  Muffins hoort HEEL bol te zijn boven op en cupcakes juist niet.

Als ze helemaal niet rijzen in de papiertjes (dus niet hoger als hoe vol je heb de papiertjes gevuld) kan et aan jou zelfrijzendbakmeel liggen, of jou eieren.

Trouwens petra is bekend om dingen "anders" doen als de meeste hier op et forum.

7

Adrienne schreef:
Valy schreef:

Dit zijn ook mijn enige aanvullingen: het recept en werkwijze zijn goed... Je klopt toch wel met een garde/klopper en niet met snijmessen ( bv staafmixer of keukenmachine)?

Ik mix met een mixer. En de oven staat op 200 graden en als ik de hete lucht inschakel op 175 graden.

Hmmm....

8

Canadesje schreef:

Hoi Barbara,

Om te beginnen cupcakes and muffins zijn eigenlijk totaal anders.  Muffins hoort HEEL bol te zijn boven op en cupcakes juist niet.

Als ze helemaal niet rijzen in de papiertjes (dus niet hoger als hoe vol je heb de papiertjes gevuld) kan et aan jou zelfrijzendbakmeel liggen, of jou eieren.

Trouwens petra is bekend om dingen "anders" doen als de meeste hier op et forum.

Ja, dat idee kreeg ik al, maar haar cupcake recept is hetzelfde als dat van jullie. Dus in die zin, klopt het dan weer, dat haar cupcakes niet rijzen als zij met cupcakes dan toch bedoelt wat jullie er ook mee bedoelen (als je begrijpt wat ik bedoel, hahaha).

Ik zal eens ander zelfrijzend bakmeel gebruiken (gebruik nu euroshopper).
De eieren zijn op kamertemperatuur.

9

Bammetjebam schreef:

Ik zal eens ander zelfrijzend bakmeel gebruiken (gebruik nu euroshopper).
De eieren zijn op kamertemperatuur.

D'r is echt niks mis met euroshopper zelfrijzend bakmeel hoor!Uitproberen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik geloof nooit dat het daaraan ligt. :)

Groetjes, Adrienne

10

Et kan zijn dat voor jou workshop toch een andere recept werdt gebruikt. 
Met de recept voor cupcakes heb ik nooit echt hoge cupcakes gebakken.  en als ik op de site van petra kijk zijn haar cupcakes echt enorm hoog :S

11

ik bedoelde mssn was de bakmeel gewoon oud niet dat et aan de merk lag ;) ik heb ook euro shopper spul ;)