1

Onderwerp: IJzerdraad buigt om???? HELP

Hallo hallo,

Als ik sterren aan een ijzerdraad , speciaal in een taarten winkel gekocht,wil doen dan buigt het helemaal om, ik heb al van alles geprobeerd,dunner uitroller ,meerdere ijzerdraden te gelijk, ijzerdraad dubbel vouwen, maar niks werkt.
Ik wil voor taart zaterdag , dus sterren op ijzerdraad maken, maar ik weet echt even niet hoe.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!!!!!

Groetjes

2 Laatst bewerkt door miranda84 (11-11-2009 11:48)

Re: IJzerdraad buigt om???? HELP

denk dat ze toch te zwaar zijn, of het ijzerdraad veeel te lang...

ik heb het zo gedaan: fondant met tylose heel dun uitrollen, 2 sterretjes uitsteken, ijezrdraadje ertussen, met een klein drupje water alles aan elkaar plakken..
dan plat op tafel laten liggen tot het helemaal opgedroogd is, dus hard, en dan pas in de taart steken...

bij mij lukte dat op 1 na (zie de foto) wel aardig... moet wel eerlijk bekennen dat die niet vanzelf is omgebogen, maar het was een krom ijzerdraadje, dit viel me pas op toen ik de foto al had gemaakt... heb m daarna voorzichtig weer recht gebogen..

http://i26.photobucket.com/albums/c132/jufmirandaatje/gebak/sterexplosie050709klein.jpg

3

Heb je wel de juiste dikte draadjes? Ik had hetzelfde probleem en kwam er dus later achter dat je verschillende diktes kunt open...

4

Bedankt dames!!
@miranda84 Ziet er erg leuk uit zeg je taart, super. Ja en zo  moeten m`n sterren dus ook worden hahahah.

@djehr volgens mij is dat gewoon het probleem, en ik gaf al aan in de winkel dat ik de draadjes wel erg slap vond om er wat aan te bevestigen, maar dat hoorde zo zeiden ze. Nou ik heb wat zitten zweten en vooral zitten vloeken van de week. Ik ga wel even terug om te kijken of ze daar verschillende diktes hebben. Kan je trouwens ook ijzerdraad bv. bij de bouwmarkt halen???

Nogmaals bedankt!!

5

steffiee1 schreef:

Kan je trouwens ook ijzerdraad bv. bij de bouwmarkt halen???

Zou ik zelf niet doen. Ijzerdraadjes van de bouwmarkt zijn denk ik niet geschikt voor gebruik bij voedingsmiddelen. Ik weet niet wat er zou gebeuren maar je wilt toch ook niet dat mensen ziek worden na het eten van je taart ?! :D

djehr schreef:
steffiee1 schreef:

Kan je trouwens ook ijzerdraad bv. bij de bouwmarkt halen???

Zou ik zelf niet doen. Ijzerdraadjes van de bouwmarkt zijn denk ik niet geschikt voor gebruik bij voedingsmiddelen. Ik weet niet wat er zou gebeuren maar je wilt toch ook niet dat mensen ziek worden na het eten van je taart ?! :D

dat geldt ook voor boven genoemde floralwire. dat kan je ook niet zomaar in je taart zetten, dat moet eerst in een rietje oid, om roestvorming te voorkomen.
ik weet ook niet hoe miranda dat gedaan heeft, want het ziet eruit als of zo in de taart staat, zonder omhulsel oid

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

miranda84 schreef:

denk dat ze toch te zwaar zijn, of het ijzerdraad veeel te lang...

ik heb het zo gedaan: fondant met tylose heel dun uitrollen, 2 sterretjes uitsteken, ijezrdraadje ertussen, met een klein drupje water alles aan elkaar plakken..
dan plat op tafel laten liggen tot het helemaal opgedroogd is, dus hard, en dan pas in de taart steken...

bij mij lukte dat op 1 na (zie de foto) wel aardig... moet wel eerlijk bekennen dat die niet vanzelf is omgebogen, maar het was een krom ijzerdraadje, dit viel me pas op toen ik de foto al had gemaakt... heb m daarna voorzichtig weer recht gebogen..

http://i26.photobucket.com/albums/c132/ … 9klein.jpg

Wat een onzettend leuke taart Miranda, ik ga 'm zeker opslaan als je dat goed vind?!

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

8

tipsytaartje schreef:

dat geldt ook voor boven genoemde floralwire. dat kan je ook niet zomaar in je taart zetten, dat moet eerst in een rietje oid, om roestvorming te voorkomen.
ik weet ook niet hoe miranda dat gedaan heeft, want het ziet eruit als of zo in de taart staat, zonder omhulsel oid

Oooooh dat wist ik helemaal niet :O.
Hebben ze bij planet cake ook helemaal niet verteld :( !
Heb het gelukkig pas 1 keer gebruikt en iedereen is nog steeds gezond ;).
Rietje is ook wel handig want dan staat het wel steviger denk ik.

weet je wat ook nog een voordeel is van een rietje... het kan zijn dat die draadjes de binnenkant van je taart tot moes helpen, als ze gaan schuiven en draaien etc. Met een rietje blijven ze allemaal bij elkaar en raakt je taart ook niet uit zn fatsoen

groetjes Tirza     

10

doe je die dan in die gewone drink rietjes? allemaal in 1?

11

ja en ja, als dat mogelijk is en mooi staat ;)

groetjes Tirza     

12

En dan duw ik altijd aan de onder- en bovenkant nog een propje fondant/marsepein. Weet je zeker dat het aan de onderkant niet in contact komt met de taart en de sprieten blijven zo nog beter op hun plek zitten.
Bij hobbywinkels hebben ze ook ijzerdraad, in allerlei leuke kleurtjes :)

13 Laatst bewerkt door steffiee1 (11-11-2009 21:15)

Ik denk dat ik dan  te dunne ijzerdraadjes heb, want echt ik kan er nog geen piepklein bolletje marsepein aan vast maken en hij buigt helemaal om.

14

tipsytaartje schreef:

ja en ja, als dat mogelijk is en mooi staat ;)

Als we nu dan toch vragen aan het stellen zijn... ;):
Wat voor rietjes gebruik je dan? Van die hele dunne of van die buigrietjes.
En welke dikte van de floral wires?