1

Onderwerp: vraag over planning.

Hallo allemaal.

Voor woensdag 25 november mag ik voor 150 mensen taart maken. Voor een bruidspaar. Ze willen allemaal losse taarten met diverse smaken.
Nu dacht ik dat als ik 2 weken voor die tijd de taarten bak vul en bekleed (dus alleen marsepein/fondant er om heen, nog geen versiering) Ze dan invries.
Maandag uit de vriezer haal en ga decoreren. Maar moet de taart dan helemaal ontdooid zijn of kan dat al als hij een uurtje of zo uit de vriezer is.

Tevens wil ik ook 2 weken voor die tijd vast beginnen met het maken van de bloemen en strikken ed. Maar moeten die 3d  bloemen/droogbloemen na het drogen dan ook in folie verpakt worden en dan afgesloten bewaard blijven tot die tijd?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten Jesni

Re: vraag over planning.

als je gedroogde/uigeharde decoratie er op gaat plakken zou ik zeker niet beginnen met decoreren als je taart 1 uurtje uit de vriezer is. De taart zweet veel vocht uit, en als dat in je hardgeworden decoraties trekt, zakken die weer in. Ik zou hem persoonlijk dus eerst helemaal laten ontdooien

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Alles klinkt goed, behalve het versieren een uur nadat ze de vriezer uit zijn. Dat zou ik niet doen. Ik zou alle versieringen van te voren af maken, de taarten maandag uit de vriezer halen (evt in koeling zetten) en ze dinsdag afmaken.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Hallo bedankt voor jullie reactie's.
Morgen ga ik beginnen met bakken. Kan ik wel de "platte" versieringen vast maken op de taart ( zacht rose met bruin) ivm overlopen van kleuren met het ontdooien?
En hoe zit dat met een witte taart waarop "platte" parelmoer geduste versieringen en randjes op/aan komen? (ook met overloop na ontdooien) Of dus gewoon na ontdooien doen (zondagavond 22:00 uur uit de diepvries en dan maandagavond en dinsdag decoreren en woensdagavond opeten).

Waar ik ook tegen aanloop zijn de verschillende meningen over invriezen. Moet ik nadat ik de taart gevuld en bekleed heb nog vershoudfolie omheen, of kan de beklede taart zo in een taartdoos en dan in de vriezer. Volgens mij dat laatste maar weet het niet zeker.
En kunnen onderstaande vullingen ingevroren worden. De taarten staan niet langer dan 2 weken in de vriezer.
* bananemouse
  merinquebotercreme met laagje bebogeen
* monchou slagroom
   kersenvlaaivulling.
* zwitserse room
   zwarte bessenvlaaivulling
* bonbon bloc truffel puur
   kersenvlaaivulling
* advocaatmouse
   bonbonbloc truffelpuur
* frambozenmouse
   monchou slagroom
* zwarte bessenvlaaivulling
   monchou slagroom.

Ipv monchou kan je toch ook de roomkaas naturel van de aldi gebruiken toch?
Of lukt dat misschien niet omdat die iets minder stevig is?

Hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Jesni.

5

jesni schreef:

Hallo bedankt voor jullie reactie's.
Morgen ga ik beginnen met bakken. Kan ik wel de "platte" versieringen vast maken op de taart ( zacht rose met bruin) ivm overlopen van kleuren met het ontdooien?
En hoe zit dat met een witte taart waarop "platte" parelmoer geduste versieringen en randjes op/aan komen? (ook met overloop na ontdooien) Of dus gewoon na ontdooien doen (zondagavond 22:00 uur uit de diepvries en dan maandagavond en dinsdag decoreren en woensdagavond opeten).

Waar ik ook tegen aanloop zijn de verschillende meningen over invriezen. Moet ik nadat ik de taart gevuld en bekleed heb nog vershoudfolie omheen, of kan de beklede taart zo in een taartdoos en dan in de vriezer. Volgens mij dat laatste maar weet het niet zeker.
En kunnen onderstaande vullingen ingevroren worden. De taarten staan niet langer dan 2 weken in de vriezer.
* bananemouse
  merinquebotercreme met laagje bebogeen
* monchou slagroom
   kersenvlaaivulling.
* zwitserse room
   zwarte bessenvlaaivulling
* bonbon bloc truffel puur
   kersenvlaaivulling
* advocaatmouse
   bonbonbloc truffelpuur
* frambozenmouse
   monchou slagroom
* zwarte bessenvlaaivulling
   monchou slagroom.

Ipv monchou kan je toch ook de roomkaas naturel van de aldi gebruiken toch?
Of lukt dat misschien niet omdat die iets minder stevig is?

Hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes Jesni.

Is er iemand die me hier mee kan helpen?
Groeten Jesni.

6

ik zou je graag helpen maar durf het ook niet te zeggen.. het is wel een onderneming he?!

7

Monchou weet ik dat gaat brokkelen in diepvries maja sommige doen het wel ik ben er niet zo wild van....

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

8

Ik durf het je ook niet met 100% zekerheid te zeggen of je dit allemaal kan invriezen. Wat een project joh! Als ik invries doe ik het alleen met botercremevullingen.

Kun je ze niet maandagavond uit vriezer halen en dan dinsdag overdag en s'avonds gaan decoreren, is alles tocch weer iets verser. Of zelfs woensdag nog decoreren met de taarten die je dinsdagavond eruit haalt.... Je hoeft ze ook niet allemaal tegelijk eruit te halen

Veel succes ermee!

Greetz Keet

9

keet schreef:

Ik durf het je ook niet met 100% zekerheid te zeggen of je dit allemaal kan invriezen. Wat een project joh! Als ik invries doe ik het alleen met botercremevullingen.

Kun je ze niet maandagavond uit vriezer halen en dan dinsdag overdag en s'avonds gaan decoreren, is alles tocch weer iets verser. Of zelfs woensdag nog decoreren met de taarten die je dinsdagavond eruit haalt.... Je hoeft ze ook niet allemaal tegelijk eruit te halen

Veel succes ermee!

Dinsdags heeft onze dochter zwemles, en ben ik dus al tijd aan kwijt. En woensdag zal ook niet gaan, ben zelf gast op de bruiloft. ( tis voor mijn moeder :-) )
We hebben zelf geen buitenthermometer, maar komend weekend ga ik de temp in onze bijkeuken opmeten. heb het nu met een infrarood ding (aldi) gemeten maar vertrouw het niet. Maar die is ong 15 graden, het moet dus in de bijkeuken ontdooien. Koelkast is niet groot genoeg, misschien dat ik dan de helft zondagavond in de koelkast moet doen, dat maandagmorgen eruithalen en in de bijkeuken verder moet laten ontdooien. En dan de andere helft uit de diepvries moet halen en dan die in de koelkast laten ontdooien. :think:   Kan toch niet aan alle taarten te gelijk verder met decoratie.

Groeten Jesni.