1

Onderwerp: HELP! wat doe ik fout

Ik heb een vraag over het bakken van een kapsel.
Tijdens het bakken rijst de taart de pan uit. Ik heb al gekeken hier op het forum en de temperatuur verlaagd naar 140 graden en het kapsel dus langer in de oven gelaten, maar helaas was dit nog steeds niet de oplossing.
Het kapsel is wel gaar alleen de bovenkant blijft vochtig. Dat is makkelijk op te lossen door het eraf te snijden maar ja, dat kan toch anders. Ik zal ook nog even een voorbeeld plaatsen.
Alvast bedankt voor al jullie tips!
groetjes Jacqueline
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KT4WDJC.jpg

2 Laatst bewerkt door Ottolien (09-11-2009 10:10)

Re: HELP! wat doe ik fout

Wat je fout doet en waarom hij vochtig blijft heb ik geen idee van.
Maar ik zie dat hij ook los komt van de rand en dan naar binnen valt. Dit heb ik opgelost door het beslag alvast tegen de randen op te smeren. Dus het beslag in het midden lager te houden dan de randen. Sinds ik dat doe heb ik geen problemen maar met scheve taarten.

Succes met de rest van je problemen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Wat voor recept gebruik je en welke maat bakvorm?

4

ik gebruik de mix van de shop en mix dit dan met een gewone mixer. (ben helaas niet in het bezit van een kennie)
Dan gaat het in de voor verwarmde hetelucht oven, misschien moet ik het eens proberen in een gewone oven?
Jacq

5

Ik heb net ook een kapsel gebakken en ik heb de oven voorverwarmd op 100 graden. Toen heb ik de taart erin gezet en 5 minuten gewacht en toen op 150 graden gezet. Eenmaal op 150 graden heb ik de oven na 5 minuten op 180 graden gezet en de taart verder op 180 graden gebakken. En hij is nu prima gelukt!
Succes ermee!

6 Laatst bewerkt door djehr (06-04-2013 11:23)

sjacal schreef:

ik gebruik de mix van de shop en mix dit dan met een gewone mixer. (ben helaas niet in het bezit van een kennie)
Dan gaat het in de voor verwarmde hetelucht oven, misschien moet ik het eens proberen in een gewone oven?
Jacq

Volgens mij zou het niet uit moeten maken dat je met de handmixer mixt. Wat ik wel zat te bedenken is, dat als hij te snel omhoog komt en hij heeft geen steun aan de zijkant dat ie dan naar binnen instort.
En als ie zo snel de pan uitrijst kan het zijn dat je teveel mix voor een te kleine bakvorm gebruikt.

Dus nog even kijken of je niet teveel mix gebruikt en je bakvorm verhogen met bakpapier
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7TBTRG3.jpg

7

bedankt voor de tips, ga het bij de volgende poging proberen
Jacq

goedmiddag,

ik bak de taart in 3 fasen.

beginnen op 125 graden voor 12 min.
dan naar 150 graden voor 12 min.
en als laatste 175 graden en dan 14 minuten.

zo rijst de taart geleidelijk en wodt hij egaal bruin en niet gescheurd.

de oven niet tussentyds openen.

hopelijk heb je hier wat aan.

angelique