1

Onderwerp: Kaneelbroodjes

zojuist kaneelbroodjes gepost, en er is veel vraag naar het recept. Ik heb deze van www.love2bake.nl en een klein beetje aangepast..

Nodig voor de broodjes 12 stuks

500 gr bloem
50 gr kristal suiker
1 theelepel zout
1 zakje gedroogde gist
1 ei
50 gr gesmolten boter
300 ml warme melk (ongeveer 1 minuut in de magnetron)
1 theelepel vanille extract
handje bloem op op uit te rollen.
50 gr gesmolten boter om te bestrijken
1 theelepel kaneel
70 gr lichtbruine suiker

Aan de slag

In een kom bloem, witte suiker, zout, gist met elkaar mengen.
In een andere kom, met elkaar mengen: ei, gesmolten boter, warme melk en de vanille extract.
Doe het natte bij het droge en meng dit goed met je elektrische mixer, met deeghaken. Zodra er een deeg ontstaat, blijf nu nog ongeveer 4 minuten kneden, met de deeghaken.
Daarna op een bestuifde oppervlak het deeg nogmaals met de hand goed kneden. Daarna uitrollen in een rechthoekige lap. De dikte van het deeg moet ongeveer 3/4 cm zijn.
Meng de bruine suiker en kaneel met elkaar.
Smeer zachte boter op je deeg en strooi daarna het suiker kaneel mengsel over het deeg.
Nu goed oprollen en in stukken van ongeveer 3 cm snijden. Voorzie je bakplaat van de cupcakeswrappers en stop in ieder een stuk deeg. Besmeer de broodjes met wat gesmolten boter en nog een klein beetje suiker. Plaats een doek over de bakplaat en zet het weg op een warme plaats voor 1 1/2 uur (rijzen). Een kwartier voordat je 1 1/2 uur rijzen voorbij is je oven voorverwarmen op 175 graden. Bak de broodjes gaar in ongeveer 15-20 minuten. Ze zijn gaar, als je aan de onderkant van het broodje zachtjes klopt, klinkt het hol, dan is het broodje gaar.
De broodjes zijn ook heerlijk zonder de icing.

eventuele icing:
Nodig voor de vanille icing

3 eetlepels boter
1 theelepel vanille
3 eetlepels heet water
220 gr bakkerspoeder/poedersuiker

Aan de slag

Smelt de boter in een pan. Voeg daarna 3 eetlepels heet water toe en de vanille. Haal de pan van het vuur en voeg nu de bakkerspoeder/poedersuiker. Alles goed mengen en smullen maar

het resultaat:
http://farm3.static.flickr.com/2679/4079319757_4a898f05ca.jpg

eet smakelijk!

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

Re: Kaneelbroodjes

ik zag ze al in de parade :P :P :P
ga zeker het recept proberen.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

3

Super! Bedankt!

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

4

Ze zien er heeeeeerlijk uit! Ga ik zeker een keertje proberen.

5 Laatst bewerkt door twinkeltoes (06-11-2009 16:41)

*zucht* wat is bakken toch een straf zeg! Ik vind het verschrikkelijk om al die lekkere dingen te moeten uitproberen O-)

3 eetlepels boter
1 theelepel vanille
3 eetlepels heet water

Met die vanille bedoel je dan extract of suiker?

knuffies Karin

6

mmmmm die ga ik zeker maken binnenkort jammie

Een eigen taart smaakt lekkerder omdat het met liefde is gemaakt.

7

mmmmmmmmmmmmmm lekker

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

8

twinkeltoes schreef:

*zucht* wat is bakken toch een straf zeg! Ik vind het verschrikkelijk om al die lekkere dingen te moeten uitproberen O-)

3 eetlepels boter
1 theelepel vanille
3 eetlepels heet water

Met die vanille bedoel je dan extract of suiker?

ik heb extract gebruikt, is een stukje sterker qua smaak..

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

Wat ziet het heerlijk uit zeg.
Ik ga dit recept morgen of zaterdag uitproberen.

Maar ik heb een vraagje:

Kan ik ook vanille aroma gebruiken? Of moet het perse extract er doorheen? Ik weet niet wat het verschil is tussen aroma, extract en suiker, ben wel overtuigd dat er verschil is en dat de smaak bepalend is wat je gebruikt.

Groetjes,

Bianca

10 Laatst bewerkt door amateurtje (13-11-2009 00:16)

boogschutter79 schreef:

Wat ziet het heerlijk uit zeg.
Ik ga dit recept morgen of zaterdag uitproberen.

Maar ik heb een vraagje:

Kan ik ook vanille aroma gebruiken? Of moet het perse extract er doorheen? Ik weet niet wat het verschil is tussen aroma, extract en suiker, ben wel overtuigd dat er verschil is en dat de smaak bepalend is wat je gebruikt.

Groetjes,

Bianca

:Y Ik heb ze gemaakt met aroma. Ging prima.
Bij mij bleken ze achteraf wel niet gaar te zijn. Had ze 20 min ingezet, en dacht dat ze gaar waren, maar blijkbaar niet.

Ah, wat zie dat er lekker uit. Ik wil de broodjes ook zo gaan proberen, maar wat zijn cupcakewrappers? Moet je ze gewoon in cupcakepapiertjes zetten, blijft dat goed zitten, blijven ze dan mooi? Heeft iemand het al zonder cupcakepapiertjes gemaakt. Graag reacties, want wil zo graag aan de slag.

Groetjess

Mijn wondertje, ik heb gisteren voor het eerst kaneelbroodjes gemaakt. Ik heb cupcakespapiertjes gebruikt, alleen was hij wel aan de onderkant helemaal nat (na het rijzen van het deeg).

Het zat me niet mee gisteren, ten eerste was het deeg heel erg plakkerig, hoelang mixen jullie in totaal? Ik denk zelf dat ik niet te lang genoeg gemixt heeft, want hij bleef heel erg plakkerig, ik heb heel lang gekneed het werd wel wat dikker (jemig wat krijg je van kneden toch lamme armen van) en verders heb ik ook wat bloem bij gedaan. Ik kon het niet uitrollen en ook niet oprollen, het plakt echt heel erg. Uiteindelijk zaten ze in het cupcakespapiertjes (vraag niet hoe), gebakken. En de eindresultaat was dat het papiertje heel erg moeilijk eraf ging (scheuren, je moest echt afpeuteren) maar het smaakte overheerlijk.

Hebben jullie nog wat tips, want ik wil het graag nog een keer proberen. Mijn vriend en vooral mijn dochter van 2,5 vond het erg lekker.

Groetjes,

Bianca

13

boogschutter79 schreef:

Ik heb cupcakespapiertjes gebruikt, alleen was hij wel aan de onderkant helemaal nat (na het rijzen van het deeg).

Uiteindelijk zaten ze in het cupcakespapiertjes (vraag niet hoe), gebakken. En de eindresultaat was dat het papiertje heel erg moeilijk eraf ging (scheuren, je moest echt afpeuteren)

Dat probleem had ik dus ook.

Hahaha, ik heb ze ook gister gemaakt en ik had hetzelfde probleem! Ik had naar mijn idee ook te weinig kaneel gebruik, dus dat heb ik naderhand samen met wat suiker nog op de broodjes bestrooit. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon helemaal geen papiertjes ga gebruiken, maar ze gewoon na het snijden op de bakplaat leg! Dat lijkt me ook wel mooi. Bij mij was het deeg ook best wel plakkerig, maar als jeje werkblad goed met bloem bestuift, gaat dat verder wel goed met uitrollen!

groetjes

15

Ik ga ze denk ik ook maken voor mijn bruids high tea, weet iemand of ze in te vriezen zijn?
Ik doe al zoveel zelf, wel handig als ik van te voren al wat kan doen...

Mmm das pas lekker!

16

Ik heb ze vanavond gemaakt en ze waren VERRUKKELIJK !
Nogmaals bedankt.

Ik had alleen ivm koe en kippeneiallergie van mijn zoontje het ei vervangen door 11 gram custard en de koeienmelk vervangen door mijn eigen brouwsel (borstvoeding ;-) ).

Ik heb ze alleen te lang gerold dus ze waren wel erg groot geworden en ik had er wel wat meer suiker en kaneel doorheen mogen doen.
Maar voor de eerste keer was ik er erg tevreden over.

Thanks!!!

Liefs,

Een eigen taart smaakt lekkerder omdat het met liefde is gemaakt.

17

bedankt voor het recept ze zijn heerlijk

groetjes

18

Ik heb ze gisteren gemaakt, ze zijn heerlijk!!