Onderwerp: doodgewone appeltaart - met tips van de banketbakker
Zoals jullie misschien weten, heb ik onlangs meegedaan aan een appeltaartwedstrijd. Niet gewonnen, maar dat had waarschijnlijk ook te maken met het feit dat het geen echte appeltaart, maar een met marsepein beklede taart was (een Karel Appel, dat wel
)
Nou bak ik ook graag 'gewone' appeltaart en ondanks dat er al een paar recepten op het forum staan van deze taart, wil ik dit recept ook graag even delen, vooral vanwege de tips van de bakker die in de jury zat van de appeltaartwedstrijd. Mijn favoriete recept lijkt sterk op die van de winnares, maar is net iets anders:
voor een springvorm van 24 cm:
deeg
300 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram boter in kleine blokjes
80 gram basterdsuiker (meer mag ook, naar smaak tot 150 gram)
zakje vanillesuiker
snufje zout
1 ei
vulling
2 kg zure appels, liefst een combinatie van goudreinetten en jonagold
3 eetlepels (riet)suiker
3 theelepels kaneel
100 gram rozijnen
rasp van een biologische citroen
lepel custardpoeder
Verwarm de oven voor op 175 graden. Klop het ei los. Doe de droge ingrediënten in een kom. Leg de boter erop en snijd
met 2 messen de boter door het mengsel. Voeg 3/4 van het ei toe en roer dit erdoor. Kneed dan verder tot deeg. Zet het deeg verpakt weg in de koelkast.
Rasp de citroen en pers hem uit. Schil de appels, maak plakjes en voeg wat citroensap toe totdat elk stukje bedekt is. Bestrooi de appelstukjes met citroenrasp, kaneel en suiker, roer, voeg de rozijnen en de custard toe en roer weer.
Maak van net iets minder dan de helft van het deeg de bodem. bekleed daarna de zijkanten en houd wat over voor de bovenkant.
Doe de appelvulling erin. Schik de plakjes min of meer dakpansgewijs. Maak strookjes en leg die afgewisseld horizontaal en verticaal erin. Bestrijk de deegstrookjes met de rest van het ei en bak de taart op 175 graden, ongeveer 50 a 70 minuten (In mijn oven is ie klaar in 55 minuten).
Tips van de banketbakker:
- Zorg dat je je vorm goed schoonmaakt en onderhoudt. Vieze en roestige bakvormen geven een muffe smaak aan je taart. Versleten vormen kun je beter vervangen.
- gebruik geen krenten, die zijn vaak te bitter, rozijnen combineren beter met appel.
- In appeltaart horen appels, hoe meer hoe beter. Goudreinetten zijn prima appels, maar worden sneller moes dan Elstar of Jonagold.
- gebruik zo min mogelijk chemische producten, de smaken overheersen snel.
- In het appelseizoen zijn de appels vochtiger, dus is de taart lastiger droog te bakken. Doe dan wat custardpoeder op de bodem.
-Bak de taart net onder het midden van de oven, zodat de bodem goed gaart.