1

Onderwerp: candy melts blijven te dik

Ik heb gister stervormige bakeballetjes gemaakt en wilde deze door de gesmolten candymelts halen. helaas blijft de massa heel dik en log waardoor de cakeballketjes uit elkaar vallen. Wie weet hoe ik de candymelts vloeibaarder krijg? Kan ik er iets aan toevoegen? of moet ik het langer verwarmen?

Nu had ik ongeveer 3 flinke scheppen met 'melts' 2 minuten verwarmd op 630 watt. Alles was toen gesmolten en heel erg heet, maar ook nog lang niet zo vloeibaar als ik van chocolade gewend ben.

Alvast bedankt voor je hulp!

2 Laatst bewerkt door makatralsy (02-11-2009 13:12)

Re: candy melts blijven te dik

Ik heb dit ook gehad, terwijl ik ze au-bain-marie had verwarmd. Volgens mij was het gewoon t

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3 Laatst bewerkt door joynme (02-11-2009 14:30)

Je moet idd de candy melts heel voorzichtig verwarmen. Niet te snel. liever om de 20 sec. even roeren (als je ze in de magnetron verwarmd) en kijken of het nog langer moet. Idd even de balletjes laten opstijven. :)

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

Je kan chocolade het beste en snelste au bain marie smelten onder voortdurend roeren.
Let er wel op dat de pan in het water staat en niet in de stoom wat dat is te heet.
Vloeibaar krijg je het met een beetje cocosvet geklaarde roomboter of arachide olie. 10% Moet genoeg zijn.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

Bij au-bain-marie smelten staat je pannetje juist n

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

6 Laatst bewerkt door lang delftje (02-11-2009 16:36)

Zeker niet opgelet op school.
Stoom of waterdamp onstaat al als het water warmer is als de omgevings temperatuur.
Volgens van Dale; Au bain marie; in een pan die in kokend water staat.
Voor chocolade is kokend te heet en is warm warm genoeg.
Stoom is bijna 100 gr en dus veel te heet voor chocolade. Het oplossen gaat veel sneller en beter als de kom met de op te lossen chocolade in warm water van 40 a 50 gr staat en je voortdurend roert.
Ik heb een foto gemaakt van kokend water onder een pan dit is toch bijna 100 gr.

http://i218.photobucket.com/albums/cc93/wildplasser/DSC05427.jpg

7

Heb jij ze gewoon hup 2 min in de magnetron gegooid?
Want dan zijn ze zeker verbrand.
Volgende keer au-bain-marie smelten of volgens de instructies voor trempeeren (in de shop staat een link)  Als je niet zeker weet hoe je et au-bain-marie moet doen.. zoek ff via google ;)

8

leetjeswereld schreef:

Ik heb gister stervormige bakeballetjes gemaakt en wilde deze door de gesmolten candymelts halen. helaas blijft de massa heel dik en log waardoor de cakeballketjes uit elkaar vallen. Wie weet hoe ik de candymelts vloeibaarder krijg? Kan ik er iets aan toevoegen? of moet ik het langer verwarmen?

Nu had ik ongeveer 3 flinke scheppen met 'melts' 2 minuten verwarmd op 630 watt. Alles was toen gesmolten en heel erg heet, maar ook nog lang niet zo vloeibaar als ik van chocolade gewend ben.

Alvast bedankt voor je hulp!

Ik heb je even gemaild, voordat lang delftje me weer tegen gaat spreken ;)

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

9

lang delftje schreef:

Sorry maar dat mag wel wat netter en aardiger lijkt mij.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10

Nou gelukkig is Van Dale niet de eeneste woorden boek. En thank god for wiki
Au bain-marie is het in een waterbad (warm of koud) plaatsen van een pan of kom met gerechten om de temperatuur te doen dalen of te verhogen.

De meest gebruikte toepassing is het verwarmen van voedsel tot tegen het kookpunt. Het water (of de stoom van het water) zorgt ervoor dat het eten niet warmer wordt dan 100

11

lang delftje schreef:

]

Pardon? Ben ik niet zo van gediend van dit soort opmerkingen...en ik denk velen met mij op dit forum ook niet. Het is fijn als je mensen probeert te helpen, maar de toon waarop mag wel wat anders.

12

Excuuus voor de opmerking.  :O

13

Even deze oude koe omhoog halen.

Bij mij blijven de candy melts ook te dik :(
Lang niet zo mooi als chocolade. Ik heb het precies gedaan zoals op de verpakking stond vermeld, elke 30 seconden doorkneden op 30 procent vermogen. bij de laatste keer heb ik het vermogen opgeschroefd, aangezien ik al 3x zolang bezig was als op de verpakking stond. Er was niets verbrand, het was ook een mooie homogene massa, maar gewoon niet vloeibaar genoeg om de cakepop mooi gelijkmatig bedekt te krijgen :nooo

Wie o wie weet de oplossing. Boter erdoor helpt ook niet, dat heb ik met een klein beetje uitgeprobeerd. Arachide olie heb ik volgens mij niet eens in huis. het enige wat nog zou kunnen is slagroom bedenk ik me net, net als bij canache :think: Zou dat helpen?

Ik heb nog een klein beetje, en geen cakepops meer om te bedekken, maar het is uit te proberen.

De volgende keer toch maar weer gewoon aan de witte chocola :Y

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

14

Hi,

Op de Wilton site staan meerdere aanwijzingen...

http://www.wilton.com/candy/melting-can … -candy.cfm
en in deze how-to van Wilton staat:

If coating becomes too thick, add 2 teaspoons of hydrogenated solid vegetable shortening per 14 oz. of Candy Melts.

En net als chocolade houdt ook Candy Melts niet van water. Een drupje kan de massa al veranderen van goed bruikbaar naar dik-taai.

@Heidimaris: geen slagroom maar plantaardig vet :)

Suc6 ermee.

Groetjes.

Met zoete groet! Akire

15

De oplossing bij mij was (zonnebloem)-olie er door heen. Verder kun je nog proberen om wat crisco erdoor te doen.

16

Crisco is natuurlijk ook te proberen.

Goed idee!

Thnx Erika en Katja! :thumb:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

17

Je kunt candy melts verdunnen met mycryo, cacaoboter of paramount crystals. Deze hebben allemaal als voordeel dat ze verder geen smaak toevoegen aan de candy melts. Bij olie e.d. proef je dit vaak wél. Crisco zou een optie kunnen zijn, maar heb dat zelf nog nooit geprobeerd. Daarnaast zou ik kiezen voor smelten au bain marie ipv met de magnetron. Ook al lijkt je chocolade niet verbrand, bij temp. hoger dan 45 graden is dit wel het geval, wat zich ook kan uiten in bijv. het dikker worden van de chocolade.

Succes!

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

18 Laatst bewerkt door imme (06-01-2012 15:22)

Ook ik heb me er maar eens aan gewaagd. Cakepops te bekleden met candymelts. Liep tegen het bekende probleem aan dat de gesmolten candymelts toch te dik bleven.

Ik kan inmiddels vertellen dat het verdunnen met wat crisco prima werkt. De cakebolletjes kun je er nu prima doorheen draaien.

Het resultaat is 27 vrolijke  :)    :)   :)  op een stokje!

19

imme schreef:

Ook ik heb me er maar eens aan gewaagd. Cakepops te bekleden met candymelts. Liep tegen het bekende probleem aan dat de gesmolten candymelts toch te dik bleven.

Ik kan inmiddels vertellen dat het verdunnen met wat crisco prima werkt. De cakebolletjes kun je er nu prima doorheen draaien.

Het resultaat is 27 vrolijke  :)    :)   :)  op een stokje!

Hoeveel crisco heb je er door gedaan dan? Ik heb op een klein au bain marieschaaltje 2 scheppen criso toegevoegd en het bleef nog veel te dik. Met chocolade gaat het probleemloos, dat wordt lekker dun.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

20

Candy melts worden juist dik bij te hoge temperatuur.
De beste oplossing is dus langzaam en vooral niet te warm smelten!

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

21

Volgens mij is het vandaag ouwe koeien dag....  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

22

Marianne schreef:

Wil ik er nog een paar zoeken en uit de sloot vissen?  ;)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

Marianne schreef:

:lol:  :lol: gebruikt er eindelijk eens iemand de zoekfunctie, is het weer niet goed :+  of wel? ;)

I never met a calorie I didn't like....

24

:lol:  :lol: sorry :o

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat