1

Onderwerp: Funcake's biscuitmix vandaag voor de VIERDE keer MISLUKT!! HELP!!

Ik wou niet opgeven dus vandaag voor de vierde keer geprobeerd met de Funcake's biscuitmix een mooi kapsel te maken..

Helaas, geen succes. Inplaats van dat de taart mooi hoog en glad wordt, wordt de bovenkant helemaal bol en stort finaal in als ik m de over uit haal. De binnenkant is dan niet gaar en het ziet er niet uit..

Wat doe ik nou mis????

2

Re: Funcake's biscuitmix vandaag voor de VIERDE keer MISLUKT!! HELP!!

Er kan veel mis lopen met biscuit... Heb je het niet te warm gebakken? Dan gaat je biscuit wel snel rijzen en de buitenkant wordt snel gebakken terwijl de binnenkant nog gaar is... Ik weet niet of je een oventhermometer hebt, maar dat kan wel helpen! Ik heb bv. een oven die snel te warm wordt, en het is niet omdat ik hem op 150

3

Ja ik heb ervoor gezorgd dat ik pas de over open heb gedaan nadat 3kwart van de baktijd verstreken was..
Vorige drie keren was het precies hetzelfde, hij wordt helemaal bol aan de bovenkant.. :S

Bij de beschrijving in de webshop staat "bescuitmix die niet kan mislukkig", voel ik me even dom.. :think:

4

Welke maat gebruik je?
Gewoon een half uur op 180 graden en dan moet het goed gaan en dan moet ie klaar zijn en perfect! succes!

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

Het lijkt erop dat je te hoge temperatuur hebt.
Ik zou het eens proberen met een klein taartje (dan ben je ook niet meteen zoveel mix kwijt) en dan de temperatuur een stuk lager. Dan krijg je niet waarschijnlijk niet zo'n hoge bolvorm maar moet de taart misschien wel wat langer in de oven.

Ik bak zelf 40 minuten op 140 graden. Voor een grotere taart zelfde temperatuur maar wat langer erin.
Nou zie ik bijna nooit bij de reacties hier dat iemand op zo'n lage temperatuur bakt als ik, maar mijn taarten komen er echt perfect uit!

Succes ermee!

If live gives you lemons, make lemonade!

6

Nou ik heb 1 keer een klein taartje ermee gebakken, en die lukte wel..
Ik heb de over op 160 graden gedaan zoals de verpakking ook aangaf, kan me echt niets bedenken wat ik verkeerd doe..

Frustrerend..

Misschien dan wat langer in de oven laten staan?
Ik druk altijd op de bovenkant, als die nog zacht is, gaat ie nog even terug. Voelt ie stevig aan dan haal ik de taart er uit.

8

ans pommerans schreef:

Misschien dan wat langer in de oven laten staan?
Ik druk altijd op de bovenkant, als die nog zacht is, gaat ie nog even terug. Voelt ie stevig aan dan haal ik de taart er uit.

Je hij wordt echt zo bol als een boltaart en stort helemaal in. Het lijkt alsof de bovenlaag (de "korst" zegmaar) helemaal bol gaat staan en er lucht onder zit..

had een foto moeten maken..

9

ik begin met 150 grd,dan na 20 min legik een stuk folie op de bovenkant zodat ie niet nog bruiner wordt en schroef dan de temp op naar 160 grd en laat t zo nog 15 a 20 staan en komt dr altijd goed uit

Succes

"Count your rainbows....not your thunderstorms...."

10

Ik denk ook aan een temperatuurprobleem. In het begin had ik ook die bolling en de "luchtlaag" bij taarten uit mijn nieuwe oven en nu gaat het prima. Maar ik bak ook maar op 140 graden, anders gaat het dus veel te hard. Ben nog wel van plan een oventhermometer aan te schaffen om eens te checken of dat dan ook echt 140 graden is.

11

Mirand@ schreef:

Ik denk ook aan een temperatuurprobleem. In het begin had ik ook die bolling en de "luchtlaag" bij taarten uit mijn nieuwe oven en nu gaat het prima. Maar ik bak ook maar op 140 graden, anders gaat het dus veel te hard. Ben nog wel van plan een oventhermometer aan te schaffen om eens te checken of dat dan ook echt 140 graden is.

Oh oke er zijn dus nog meer mensen met dit probleem, haha.. Maar was het over toen je ze op 140 graden ging bakken of vanzelf??

Onze oven is namelijk niet oud maar wel vaak genoeg gebruikt om gewoon te moeten functioneren!

12

Waarop plaats je de bakvorm op, op het rooster of op de bakplaat?

13

Ik heb dat ook met de mix als ik op een te hoge temperatuur bak. Nadat ik de oventemp. naar beneden heb gezet, heb ik dat niet meer gehad. De taart moet er dus wel een stuk langer instaan, want anders krijg je de binnenkant niet gaar. Als de prikker er niet schoon uitkomt, de biscuit gewoon de oven in laten en na een min of 5 weer controleren, totdat de prikker schoon eruit komt en de biscuit dus klaar is.
Ik hoop da het je lukt....

14

Gister ook voor het eerst de mix geprobeerd... Wat een ramp:)

De eerste stond te hoog, korst bijna zwart binnenkant nog 'waterig' (175 graden). Daarna (het was half 10) naar moedes op de boerendijk gereden eieren gehaald, en er nog eentje gemaakt. Toen op 140, uur erin gezeten zag er goed uit... haal ik hem eruit, prikker erin.... ZAKT DIE IN! Zonde voor de kippen, die hadden zo hun best gedaan. Wat mij wel op viel was dat de taart heel geel was (kan door de eieren komen), en op een bepaalde manier klef? Het bleef plakken tussen me kiezen. Misschien toch nog wat langer?

Ga er zo weer eentje proberen, maar wacht nog even op antwoord :)

Ik zou denken, toch nog wat langer.
Ik deed eerst ook met prikker, maar nu altijd indrukken bovenop, dat bevalt mij veel beter. Dan zie ik (na enkele taartjes doen) veel beter hoever ie is.

16

Hoe groot is je bakvorm? Hoe bereid je de Funmix, hoe lang laat je het deeg draaien in de mixer? Vertel is hoe je vanaf het begin alles doe oven voorverwarmen etc.
Van marianne heb ik een baktijd gekregen van :
Baktijd 35

groetjes van Ann

17

Nou ik heb jullie adviezen opgevolgt en hij werd niet helemaal bol (jeej) maar alsnog was hij niet bruikbaar omdat de bovenkant heel bobellig werd en hij niet gelijkmatig omhoog was gekomen..

Oftwewel: Ik heb vandaag officieel afscheid genomen van de funcakes bescuitmix..

grrrrr

18

Maar... als je de boscuit omdraait heb je de strakke bovenkant boven...

I'm not bossy, I just have better ideas...

19

Marion87 schreef:

Nou ik heb jullie adviezen opgevolgt en hij werd niet helemaal bol (jeej) maar alsnog was hij niet bruikbaar omdat de bovenkant heel bobellig werd en hij niet gelijkmatig omhoog was gekomen..

Oftwewel: Ik heb vandaag officieel afscheid genomen van de funcakes bescuitmix..

grrrrr

Maar je onderkant wordt toch de bovenkant, dus dan is er toch niets aan de hand? Bij mij is de bovenkant ook nooit helemaal glad.
Ik bak zonder voorverwarmen op 160 gr. en dat gaat eigenlijk maar zelden mis.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

Wat een verschillen. Ik gebruik ook de Funcakes en voor een 24cm bakvorm bak ik 35-40 minuten op 180 graden met een perfect biscuit tot gevolg.
Iedere oven is anders, maar ik kan me voorstellen dat je er wanhopig van wordt.

kijken jullie ook op mijn site?
http://www.tatataart.nl

21

Ik verhoog standaard ook altijd mijn bakvorm met minimaal 4 cm. Daardoor Blijft de cake steun houden tijdens het rijzen en heb ik veel minder last van een bolvorm.

22

de bovenkant had veel hobbels maar inderdaad, als je hem omdraait is er niets aan de hand. Allaan was hij niet gelijkmatig omhoog gekomen dus de ene zijkant was 2 cm hoog en de andere kant was 5 cm hoog.. Daar kon ik niet veel meer van maken.. :S

Op naar het ouderwetse recept..

hoi, ik verwarm de oven op 140 en voer dan langzaam op naar 180, is nog nooit mislukt. hoe groter hoe langer natuurlijk. een luchtbel steek ik met een fijne breinaald door.
succes bij de vijfde
tonny

24

Zorgen dat je je bakblikken goed gelijkmatig afstrijkt.
Verder moet je je oventje een beetje leren kennen, ik weet dat een half uurtje op 150 bij mij precies goed is.

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

25

Marion87 schreef:

de bovenkant had veel hobbels maar inderdaad, als je hem omdraait is er niets aan de hand. Allaan was hij niet gelijkmatig omhoog gekomen dus de ene zijkant was 2 cm hoog en de andere kant was 5 cm hoog.. Daar kon ik niet veel meer van maken.. :S

Op naar het ouderwetse recept..

Kan het niet zijn dat je oven niet waterpas staat. Of dat je rooster een beetje krom is?

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties