1

Onderwerp: Bloemetjes: Fondant/marsepein, tylose, kleuren... HELP!!!

Gaat het lukken; bloemetjes die overeind blijven staan?
Ik snap het nog niet helemaal :s

Mijn idee / plan:
1. Fondant kleuren
2. Tylose erdoor (2 tl. door 500 gram)
3. 24 uur rusten in folie
4. bloemen maken en in gewenst hol vormpje doen (bv. eierdopjes, verfbakjes)
5. droog geworden? bewaren op een schaal of direct op de taart

En dan maar hopen dat het overeind blijft staan.
Als ik het zo ga doen, gaat het dan een succes worden?
De taart moet zaterdagochtend af zijn :)

2

Re: Bloemetjes: Fondant/marsepein, tylose, kleuren... HELP!!!

ik weet niet hoeveel bloemen je nodig hebt maar 500gr is wel erg veel.
Ik zou eerst een stuk ongekleurd fondant uitrollen dat genoeg is voor al je bloemen en niet dikker is dan 2mm.
Dat stuk dan kleuren en naar verhouding tylose erdoor doen, anders houd je misschien wel een heel groot stuk bewerkte fondant over.
De rest van de bewerking klopt wel.
Je kunt nu al wel vast je bloemen maken dan zijn ze zaterdag zeker droog genoeg.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

3

Het voordeel van tylose is dat het direct gaat werken en geen 24 uur nodig heeft om "in te werken". Het werkt prima met fondant, maar bijna niet met marsepein.

Zoals je het verder hebt beschreven is het prima. Hoop dat je er wat aan hebt ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

ik laat tylose meestal een kwartiertje intrekken, en dan is het prima om mee te werken. succes!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Ik gebruik bij bloemen die omhoog moeten blijven staan geen tylose. Gewoon op tijd maken zodat ze genoeg tijd hebben om te drogen.

Groetjes Elise

6

Gerda schreef:

Ik zou eerst een stuk ongekleurd fondant uitrollen dat genoeg is voor al je bloemen en niet dikker is dan 2mm.
Dat stuk dan kleuren en naar verhouding tylose erdoor doen, anders houd je misschien wel een heel groot stuk bewerkte fondant over.

Maar kun je me dan ook vertellen hoe je het kleuren moet doen? Zelf kneed ik altijd een paar druppels door marsepein / fondant. Bedoel je nu dat ik de druppels eroverheen moet doen en met bijvoorbeeld een kwastje uitsmeren... Oooo.... volgens mij wordt dat een drama bij mij thuis.
Kan ik echt niet eerst fondant kleuren en dan uitrollen, of snap ik iets echt niet?!

7

Ybag79 schreef:
Gerda schreef:

Maar kun je me dan ook vertellen hoe je het kleuren moet doen? Zelf kneed ik altijd een paar druppels door marsepein / fondant. Bedoel je nu dat ik de druppels eroverheen moet doen en met bijvoorbeeld een kwastje uitsmeren... Oooo.... volgens mij wordt dat een drama bij mij thuis.
Kan ik echt niet eerst fondant kleuren en dan uitrollen, of snap ik iets echt niet?!

ik heb hier geen ervaring mee maar volgens mij wordt er bedoeld dat je een lap uitrolt voor de hoeveelheid bloemen die je nodig hebt. soort proefdraaien. dan heb je precies de hoeveelheid fondant dat je nodig hebt. die hoeveelheid kleur je dan door de kleurstof er doorheen te kneden en dan opnieuw uitrollen en bloementjes steken. maar goed, ik werk zelden met fondant maar ik denk dat dit bedoeld wordt succes

8

Olga'74 schreef:
Ybag79 schreef:
Gerda schreef:

ik heb hier geen ervaring mee maar volgens mij wordt er bedoeld dat je een lap uitrolt voor de hoeveelheid bloemen die je nodig hebt. soort proefdraaien. dan heb je precies de hoeveelheid fondant dat je nodig hebt. die hoeveelheid kleur je dan door de kleurstof er doorheen te kneden en dan opnieuw uitrollen en bloementjes steken. maar goed, ik werk zelden met fondant maar ik denk dat dit bedoeld wordt succes

sorry, een beetje laat en ook onduidelijk met mijn uitleg maar ik bedoel het zoals Olga'74 zegt.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

9

Oke! Bedankt allemaal. Ben aan de slag gegaan en bloemetjes zijn nu al aardig hard.

Nog een tip voor andere lezers:

Mocht je onderdelen van fondant met tylose erdoorheen op elkaar willen plakken, gebruik dan een beetje wodka om het te 'lijmen'. In mijn geval betekent dat dus dat ik een klein bloemetje in een groter bloemetje heb geplakt en op het kleine bloemetje weer een bloemenhart heb geplakt.

En marsepein met tylose erdoor heeft bij mij niet gewerkt... misschien wel als ik dit ook 24 uur eerst laat inwerken :/