1

Onderwerp: 3de taart>Hello Kitty>>met een aantal vragen

http://i826.photobucket.com/albums/zz181/Taart_van_Sandra/Oktober20090052.jpg

Dit is mijn 3de taart maar nu loop ik tegen een aantal probleempjes op:

Ik gebruik met het uitrollen crisco maar hierdoor wordt de marsepein naar mijn mening heel erg zacht waardoor het gauw gaat scheuren, hoe doen jullie dat??
Ook met bloemetjes uitsteken vond ik dat het marsepein heel erg zacht was geworden, hoe voorkom ik dit??

Een dag later vond ik de marsepein nog zachter het leek wel iets gesmolten...moet ik de taart dan voortaan in de koelkast bewaren. (ik zetten het neer en dekte het af met een zak of iets dergelijks)

Verder tips zijn welkom, ik ben slechts een beginner en bedankt voor het lezen en kijken!!

Groetjes Sandra

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.

2

Re: 3de taart>Hello Kitty>>met een aantal vragen

Euhm k kan je geen antwoord geven, maar wat een prachtige taart!!!!

3

Ik heb geen ervaring met marsepein en crisco, maar je moet je taart z

4

Wat een leuke Kitty-taart :thumb: !

Ik ben ook een beginner, maar ik wil proberen antwoord te geven op je vragen.

Voor het uitrollen van de marsepein, bestrooi ik mijn keukenblad met poedersuiker. En na iedere keer rollen draai ik de marsepein een kwartslag. Mocht de marsepein toch een beetje aan het aanrecht vastplakken, dan haal ik het voorzichtig los en strooi er nog wat poedersuiker onder. Kijk wel uit dat de poedersuiker niet op de bovenkant van de marsepein komt, daar krijg je vlekken van.

Ik bewaar de taarten niet in de koelkast (gaat het marsepein dan niet glimmen ofzo :think: ???), maar in de koude bijkeuken.

Nu heb ik nog een vraagje aan jou: hoe maak je die zwarte omlijning?

Succes met je volgende taarten!

5

leuke taart!

ik gebruik geen grisco bij uitrollen van marsepein.
eerst op eje aanrecht wat huishoudfolie plakken, dan marsepein uitrollen. is het helemaal uitgerold, draai je voorzichtig de lap om. de mooie gladde kant leg je dus onder. dan pak je de lap met folie en al op en leg je het over de taart, echt een super truc, waardoor je marsepein niet snel scheurt.
scheuren kan ook liggen aan de dikte van de lap, of dunheid van de lap.

taart kan gewoon in koelkast maar ik doe altijd standje 1 a 2. als je de taart eruit haalt gaat hij zweten, wordt natachtig. niet aanzitten dan trekt het zo weer bij. niet afdekken met een zak! maar gewoon in taartdoos! plastic kan aan je taart gaan zitten!!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

6

Door de warmte van je handen kan marsepein ook heel zacht worden.
Maar ook door kleurstoffen en crisco.
Laat het even onafgedekt liggen dan word het weer wat steviger.
Soms rol ik het uit op tafelzeil en laat het dan even 10min

7

@ Elsa die zwarte lijntjes heb ik met marsepein gemaakt, rolletjes en er tegenaan geplakt.

@mensen met tips: thx ga ik uitproberen!

8

Uitrollen zonder crisco op een Ikea bureaumat. Werkt super en bij grote lappen kan je ook altijd nog je mat omkieperen. PAs op met evt. poedersuiker, dat kan vlekken geven.
Het bewaren van je taart in de koelkast hangt af van de vulling. Zoek maar eens op bakken en vullen, dan vind je vast wel antwoorden. Marsepein zweet altijd als het uit de koelkast komt. Eventjes laten drogen aan de lucht, dan gaat het vanzelf over. NIET afdekken.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

Uitrollen op de goedkoopste keukenzeil van de Blokker, ideaal!!!!!!!!

Ben nieuw in de taartwereld en ben erg nieuwsgierig naar alles op dat gebied.

10

ik heb dat zeil van de blokker ook maar mijn fondant plakt er aan vast
moet ik er dan crisco ofzo op smeren?

alle goede dingen komen langzaam

11

tally79 schreef:

ik heb dat zeil van de blokker ook maar mijn fondant plakt er aan vast
moet ik er dan crisco ofzo op smeren?

Ik zou die bureau- onderlegger kopen van Ikea werkt perfect!! Ook de folie werkt prima!

12

nou dan binnen kort maar weer eens naar de ikea
dan kan ik meteen nog wat extra blanda schaaltjes meenemen
maar ik vind het zo jammer ik had dat zeil van de blokker speciaal hiervoor gekocht

alle goede dingen komen langzaam

13

Hallo. Ik gebruik de blokker zeil als volgt: leg een stuk op het aanrecht, hierop de marsepein/fondant. Dan leg ik hierop weer een stuk blokker zeil en dan rol ik hem uit tot de juiste dikte en grote. De bovenste haal ik eraf en dan pak ik de onderste zeil vast bij de punten en je kunt hem mooi in de lucht houden en boven de taart zodat hij er goed op komt te liggen en leg het in zijn geheel op de taart. Dan haal ik voorzichtig het zeil eraf en dat gaat zo makkelijk!!!!!!! Ik vind het ideaal maar het is ook maar net wat je handigt! succes. Groetjes

Ben nieuw in de taartwereld en ben erg nieuwsgierig naar alles op dat gebied.

14

Hallo.

Begin van de week heb ik een taart gemaakt. Heb voor het eerst mijn swirl mat gebruikt. Heb fondant uitgerold op de ikea mat. Toen de swirl mat er opgelegd en voorzichtig ingedrukt. Toen met een deegroller erover heen gewreven. Het hele gebeuren omgedraaid, en de swirl mat eraf gehaald (dat ging heel makkelijk) Maar toen moest de lap fondant op de taart, ook dat ging nog, maar kreeg het alleen niet van de ikea mat af :nooo .
En ik dacht juist dan heb ik geen crisco of poedersuiker of zo nodig. Maar het ging niet, wat doe ik niet goed.
Ik heb zelfs de fondant nog een poosje laten liggen.

Groetjes Jesni.

15

Leuk taartje hoor.

Jesni, toch wat crisco op je swirlmat smeren voordat je hem op je fondat legt. Ik ben ook door schade wijs geworden daarin.

16

Tjonge...ik gebruik maizena, dit gebruikten we ook op de cursus het geeft geen vlekken op marsepein, die veeg je er zo weer af, heeft geen smaak en de marsepein blijft los liggen!!!!! zo simpel kan het zijn! Prachtige taart overigens!

17

Wow, wat een mooi taartje zeg! Knap gedaan hoor! Wat heb je die glitters mooi egaal gekregen, dat lukt mij nou nooit zo goed. Heb je daar een speciale manier voor?

Ik heb ook de ikea bureauonderlegger, ideaal!! Dit samen met de rollers van de webshop, dan heb je geen crisco meer nodig. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog crisco voor het invetten van mijn bakvorm. En tegen scheurtjes......goed kneden!! Sinds ik mijn marsepein zelf kleur heb ik geen scheurtjes meer, omdat je dan zowiezo al lang moet kneden om de kleur er goed in te krijgen.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

18

Ik rol marsepein gewoon uit op poedersuiker op het aanrechtblad. Elke keer met het draaien voel je of hij vast drijgt te plakken. Als dat zo is vouw ik hem zachtjes dubbel en leg er poedersuiker onder, dan terud vouwen en de andere kant ook doen. Rollen maar weer. Als het groot genoeg is, taart uit de koelkast, glad strijken en dan terug naar de marsepein. Om het over de taart te leggen leg ik het ook dubbel, dan over mijn ene hand terug vouwen. andere hand eronder schuiven en op tillen maar. Gaat altijd perfect.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!