1

Onderwerp: Gefaalde Cupcakes

Sinds een tijdje mislukken mijn cupcakes!
Ik gebruik het standaard recept maar ze zijn na een dag kurkdroog en keihard.. en van binnen nooit helemaal gaar.

ik maak gebruik van het onderstaande recept:

125gr boter
125gr zelfrijzend bakmeel
125gr suiker
2 eieren (l)
1/2 zakje vanille suiker
en 2 a 3 eetlepels melk

Ik bak de cakejes op 180graden en zo'n 20 tot 25 min.

Tips zijn meer dan welkom! :)

Make cake, not war!

2

Re: Gefaalde Cupcakes

Hoi,

Ik denk dat je het te lang in de oven hebt. Heb even gekeken bij het recept hiernaast. Dat is toch die je gebruikt? die van Nigella?
Die hoeven maar een 15 a 20 min in de oven.

Groetjes Jesni

3

Echt te lang in de oven, inderdaad! Ik zet altijd mijn  kookwekker op 15 minuten en dan begin ik al te prikken: zodra de prikker er ook maar enigszins droog uitkomt zijn ze klaar ( en da's maximaal 19 minuten :Y )

Op zulke kleine hoeveelheden is 5 minuten meteen een heel stuk teveel :)

** Nu ik nog eens goed teruglees ben ik toch wel verbaasd: hoe kunnen ze nou kurkdroog en keihard en niet gaar zijn?? :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

wat voor mixer gebruik je?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Adrienne schreef:

Echt te lang in de oven, inderdaad! Ik zet altijd mijn  kookwekker op 15 minuten en dan begin ik al te prikken: zodra de prikker er ook maar enigszins droog uitkomt zijn ze klaar ( en da's maximaal 19 minuten :Y )

Op zulke kleine hoeveelheden is 5 minuten meteen een heel stuk teveel :)

** Nu ik nog eens goed teruglees ben ik toch wel verbaasd: hoe kunnen ze nou kurkdroog en keihard en niet gaar zijn?? :think:

ja dat verbaasde mij ook :P Maar de buitenkant is keihard, en de binnenkant zacht vies klef alsof het beslag niet heeft kunnen bakken.

@ Mirjan5, ik gebruik een bestron mixer :)

Make cake, not war!

6

In dat geval klinkt het ook alsof je je oven niet gelijkmatig bakt: heb je hete lucht of boven- en onderwarmte? En in geval van het laatste: weet je zeker dat beide zijden goed functioneren?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Adrienne schreef:

In dat geval klinkt het ook alsof je je oven niet gelijkmatig bakt: heb je hete lucht of boven- en onderwarmte? En in geval van het laatste: weet je zeker dat beide zijden goed functioneren?

oooh! laten we hopen van niet.. hij is net nieuw.
Het is een boven en onderwarmte oven. Ik zal hem maar eens goed nakijken dan :O

Make cake, not war!

8

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, een defecte oven. Probeer het zelfde recept eens bij iemand anders in de oven uit en bekijk het resultaat. Ben benieuwd. Zou wel heel erg balen zijn bij net een nieuwe oven.

www.la-mouline.nl de leukste camping van het zuiden van Frankrijk!