1

Onderwerp: Houdbaarheid na verwerken candymelts/gallets

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2125600240

Nav dit topic, zaterdagavond mijn lollie's gemaakt, die in koelkast bewaard zijn blijven prachtig glimmen

Geef me de kalmte dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen de moed om dingen te veranderen die ik kan veranderen en de wijsheid om het verschil te zien

Re: Houdbaarheid na verwerken candymelts/gallets

Ik vermoedt dat je de chocolade gesmolten hebt en te warm verwerkt.
De chocolade bederft hier niet door maar als je dit buiten de koeling hard laat worden wordt het grijs.
Dit komt doordat er niet de juiste kristallen inzitten en daardoor wordt de chocolade niet hard zoals het hoort.
In onderstaande link staat de juiste verwerking.
De mislukte chocolade kan je gewoon weer smelten en gebruiken.

http://www.callebaut.com/nlnl/2603.

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Ik heb het gekoeld in de koeling. En het was niet direct zo, na verwerking in het bloempotje met cake,  zaterdag gemaakt en dinsdagmiddag was het gewoon VIES van smaak ook, plus was het niet meer romig maar brokkelig als je hapte. Ik denk dat het gewoon bedorven was, vraag me af of dat dus mogelijk is, maandag was er niets mee aan de hand nl. Ik denk wanneer je niet goed verwerkt het resultaat direct niet goed is, niet na aantal dagen, toch?

Geef me de kalmte dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen de moed om dingen te veranderen die ik kan veranderen en de wijsheid om het verschil te zien

Hoe heb je de lollies gemaakt ??? 

:think:

5

Heb de gallets au bain marie gesmolten en gegoten in de mal, het hartje van de bloem is uit een tube, die in warm water heeft gelegen om te laten smelten.....

Dus heb eerst hartjes gedaan, half uur in koelkast en toen de oranje kleur, daarna weer in koelkast.

De calets moet je tableren zoals in de link.
Doe je dat niet dan krijg je iets heel anders qwa smaakbeleving.
Als je chocolade goed verwerkt dan moet het hard zijn op de breuk.
Ik hoop dat je dit kunt volgen; het geluid van het breken moet helder zijn. :rolleyes:
De chocolade uit de koelkast had dat wel als het goed is.
Dit vergt wel enige oefeningvoordat je dit door hebt.
Als alternatief kan je door de chocolade 10% cocosvet mengen .
Dan wordt de chocolade wel hard maar glimt minder.

7

lang delftje schreef:

In onderstaande link staat de juiste verwerking.
De mislukte chocolade kan je gewoon weer smelten en gebruiken.

http://www.callebaut.com/nlnl/2603.

Hij werkt niet, linkje, heb al gezocht daar maar op tableren kan ik niets vinden, neem aan dat je bedoelt tempereren ?

8

Je moet even de punt van de link halen: http://www.callebaut.com/nlnl/2603

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Het gebruik van het woord tableren is beroeps deformatie mijn excuses daarvoor.
  Lees ipv tableren tempereren :Y

10

@ Euqinom: Welke producten heb je precies gebruikt? Ik heb nl deze gebruikt om legoblokjes na te maken en heb er totaal geen problemen mee. In de magnetron gesmolten, gekleurd en in het malletje gedaan, laten afkoelen in de koelkast en daarna in een tupperware doos gelegd. De blokjes van vorige week smaken nog net zo als de nieuwe die ik vandaag gemaakt heb. (zaterdag maak ik pas de taart ;))

11

Nathalie schreef:

@ Euqinom: Welke producten heb je precies gebruikt? Ik heb nl deze gebruikt om legoblokjes na te maken en heb er totaal geen problemen mee. In de magnetron gesmolten, gekleurd en in het malletje gedaan, laten afkoelen in de koelkast en daarna in een tupperware doos gelegd. De blokjes van vorige week smaken nog net zo als de nieuwe die ik vandaag gemaakt heb. (zaterdag maak ik pas de taart ;))

Voor de lollie heb ik deze twee gebruikt, de callets(sinaasappel, voor het smaakje) en de candy writer voor het hartje :
deze

deze

Deze kleurtjes heb ik ook in huis, maar nog niet gebruikt.
deze dus ;)

edit door Nathalie: Linkjes bewerkt

12

ik denk dat het grote verschil zit tussen de chocolade en de candymelts. Deze laatste bevallen mij heel goed. Ik zou het daar nog eens mee proberen :Y

13

Waarschijnlijk heb je de chocolade te warm gesmolten. Al boven de 45 graden `verbrand` de chocolade, waardoor je een andere structuur krijgt.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook