1

Onderwerp: Ships.. ik wilde chocolaatjes maken maar ja..

Zoals in de titel vermeld staat wilde ik zelf chocolaatjes maken
in de vorm van hartjes.
dus de blandaschaal in een pannetje met water,
chocolade erin en laten smelten.
toen kwam ik op het idee om er patidess/caramel door te doen..
ik schoot ietsje uit en er zat ongeveer anderhalve eetlepel in
op 3 dunne repen chocolade..
toen werd het 1 stijve klont !!

Ships.. en nu dacht ik ?!

Heb er een half zakje gemengde noten en cranberries doorgedaan
en een soort pindarotsjes gemaakt!

net was alles afgekoeld en heb ik er 1 geproeft, Jakkes wat zoet..

He balen zeg dit !
ik wist niet dat dat niet met patidess kon..

Morgen een 2e poging nadat ik nieuwe choco gehaald heb haha..
zaterdagochtend moeten de chocootjes op de taart namelijk.

Grtjsss 10taart

(hartige) taarten bakken is een grote hobby van mij !
Helaas niet veel tijd momenteel..

2

Re: Ships.. ik wilde chocolaatjes maken maar ja..

de volgende chocolaatjes doe ik uiteraard Zonder patidess ;)

3

Kan het dat de chocolade te warm is geworden of dat er wat water bij is gekomen, want dan krijg je dus d

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4

Ik heb het 1x geroerd met een schone lepel dus er is geen water bijgekomen..
te warm? kan dat ook nog dan....
ja misschien was het dat wel?

waarom dit in de babbel staat....?

[move] ---> decoreren

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik denk niet dat et komt door te warm zijn.
Volgens mij is de patidess meer om te gebruiken voor een bonbon vulling en niet om een smaakje te geven aan de chocolade zelf.
Als ik jou was zou ik chocoholic uit tilburg ff vragen.. zij weet heeeeeel veeeel over chocolade ;)

In de caramel zit te veel vocht.
Als je er meer caramel bij doet wordt het weer vloeibaar.
Repen zijn van chocolade en niet van couverture.
De hoeveelheid cacao hoeft max 18% te zijn integenstelling tot couverure min 50%.
Dit lage cacao gehalte werkt ook tegen bij het mengen met andere stoffen.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Huh? dit wordt door de moderator uit babbel gehaald. Maar dit is toch ook niet decoreren? Als het over bonbons/chocorotjes etc gaat. tis toch geen taart versiering? Ik snap er geen hoedje meer van haha.. vaaaaaaggg...

Maar t lijkt me wel erg lekker mmmm, zonder patidess dan :D

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

9 Laatst bewerkt door Chocoholic (30-10-2009 09:28)

Canadesje schreef:

Als ik jou was zou ik chocoholic uit tilburg ff vragen.. zij weet heeeeeel veeeel over chocolade ;)

:Y In de caramel van patidess zitten geen stoffen die problemen zouden moeten geven bij het mengen met chocolade. Misschien is je chocolade te warm geweest, dit is een veelvoorkomend probleem. En idd ietsje minder gebruiken ;)

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

10

Als je chocolade te warm is zou het juist minder stijf moeten worden !
In compounds zoals patidess zit een hoeveelheid vocht wat de chocolade dik maakt.
Als ik chocolade dikker  wil maken om er b.v krakelingen of rozetten van te spuiten doe ik een klein beetje slagroom door de getempereerde chocolade deze wordt daar dikker van.
Als je deze chocolade weer gaat verwarmen wordt deze weer meer vloeibaar.:think:
Minder patidess  gebruiken is wel aan te bevelen.

11

lang delftje je antwoorden komen altijd heel wijs over.. maar met deze weet ik zeker dat je et verkeerd heb.
Ik heb vorige week zaterdag kerst chocolades gemaakt... allemaal spullen van et merk CK mij melk chocolade was te warm geworden En werdt gewoon een dikke klomp. De niet meer om te smelten was en smaakte trouwens ook voor geen meter.
+ chocoholic is echt opgeleid in et hele chocolade gedoe.  Ik wist alleen echt niet dat je de patidess door de chocolade kon doen ik dacht dat et meer voor vulling maken was.

12

Ik weet ook niet alles maar verwerk samen met mijn collega's 25 ton chocolade per jaar..

Maar  wat 10taart vroeg blijkt uit dat de patidess de oorzaak is.
Vocht (water slagroom melk compounds en alles waar vocht inzit )en chocolade gaat niet samen.
Als je over te hete chocolade hebt is het meer dan 70 gr en is het zetmeel wat in de chocolade zit gestold..:rolleyes:

13

Almie schreef:

Huh? dit wordt door de moderator uit babbel gehaald. Maar dit is toch ook niet decoreren? Als het over bonbons/chocorotjes etc gaat. tis toch geen taart versiering? Ik snap er geen hoedje meer van haha.. vaaaaaaggg...

Maar t lijkt me wel erg lekker mmmm, zonder patidess dan :D

ook al zet je de bonbon niet op je taart ;) dit soort vragen in de babbel, vind ik babbelvervuiling :+ en vind ik dan beter in de vraag&antwoord rubrieken passen, vandaar de move

groetjes Tirza     

14

lang delftje schreef:

Als je over te hete chocolade hebt is het meer dan 70 gr en is het zetmeel wat in de chocolade zit gestold..:rolleyes:

Ik heb geen verstand van chocola, maar volgens mij kan zetmeel niet stollen. Eiwit stolt (kijk maar naar je ei) maar zetmeel stijft (kijk maar naar stijfsel).

15 Laatst bewerkt door Chocoholic (30-10-2009 18:00)

lang delftje schreef:

Lieve schat, ik denk dat je geen idee hebt waar je over praat. Chocolade `verbrand` al bij 45 graden. Niet in de zin van aanfikken ofzo, want dat kan niet als je het au bain marie smelt. Maar juist het dikker worden van de chocolade of het korrelig worden zijn de eerste tekenen dat je chocolade te warm wordt.

Het soort vocht wat je aan chocolade toevoegt is ook heel divers. Water en chocolade gaan niet samen, maar in patidess zit helemaal geen water. Ik weet niet of je het product kent, maar het is meer een soort pasta. Er zit glucosesiroop, gebrande suiker, suiker en aroma`s in, geen enkel probleem dus om dit niet te kunnen gebruiken. Uiteraard wel in kleine hoeveelheden, het is smaakvol genoeg om slechts een klein beetje te gebruiken.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

16

Als chocolade couverture zou verbranden bij 45 gr hoe kan je het dan oplossen au bain marie of in de mouleermachine. Het water bij au bain marie  is al gauw 50 tot 70 gr. De mouleermachine is op de plaatsen waar de verwarmings elementen lopen 50 of meer. Als je chocolade korrelig word bij het au bain marie smelten heb je het water laten koken en / of te weinig geroerd.
Probeer het zelf maar.
Op cursus bij callebaut werd de choc ook verwarmt tot +50 gr en zonder klontjes.

PS  Lieve schat ik heb net ff wat chocolade couverture gesmolten en verwarmt tot 60 gr en het bleef gewoon vloeibaar en het werd niet dikker of korrelig.
Ik heb ook ontzettend goed opgelet op school bij vakkennis en heb in heel europa cursussen en opleidingen gevolgd oa bij Le Notre, Peltier en in Yssingeaux.
Ik weet op het gebied van chocolade echt waar ik over praat.
Ik weet niet alles maar wel heel veel.

:x

17

beste 10-taart, als ik jou was zou ik galletjes nemen, dat werkt erg prettig.
en lang delftje, je bent net nieuw he! dat kan ik merken aan de toon waarop je in deze topic berichtjes achterlaat. Dat is jammer want we hebben hier juist een heel gezellig forum!

en... chocoholic weet wel degelijk waar ze het over heeft hoor, geloof dat maar! Misschien jij ook wel en dan hebben we gewoon verschil van mening, dat mag ook toch?

groetjes Syl

18

lang delftje schreef:

Als chocolade couverture zou verbranden bij 45 gr hoe kan je het dan oplossen au bain marie of in de mouleermachine. Het water bij au bain marie  is al gauw 50 tot 70 gr. De mouleermachine is op de plaatsen waar de verwarmings elementen lopen 50 of meer. Als je chocolade korrelig word bij het au bain marie smelten heb je het water laten koken en / of te weinig geroerd.
Probeer het zelf maar.
Op cursus bij callebaut werd de choc ook verwarmt tot +50 gr en zonder klontjes.

PS  Lieve schat ik heb net ff wat chocolade couverture gesmolten en verwarmt tot 60 gr en het bleef gewoon vloeibaar en het werd niet dikker of korrelig.
Ik heb ook ontzettend goed opgelet op school bij vakkennis en heb in heel europa cursussen en opleidingen gevolgd oa bij Le Notre, Peltier en in Yssingeaux.

Als het au bain marie water 50-70 gr is, dan kan je choco dit toch nooit zijn??? Tenminste niet als je het op de goede manier doet, dan gebruik je nml. slechts een klein bodempje water en wordt de chocolade door de stoom verwarmt.

Vind het wel een beetje vreemd dat ze op de website van callebaut iets anders schrijven dan dat jij beweert http://www.callebaut.com/nlnl/2077 Misschien zoiezo een leuke link voor je, kun je veel van leren......

:x :x :x :x :x

19

lang delftje schreef:

en is het zetmeel wat in de chocolade zit gestold..:rolleyes:

Toevallig heb ik wat verstand van zetmeel... ;-)
Zit er uberhaupt zetmeel in chocolade? Volgens mij niet.

Maar zetmeel kan niet "stollen". Het zal wel verstijfselen / zwellen bij hogere temperatuur (afhankelijk van het type zetmeel) vanaf ongeveer 65-70 graden. Dit gebeurt ook als je bv een groentesausje opwarmt in een pannetje.
Je hebt ook "voorverstijfseld" zetmeel. Dit is al in de fabriek verstijfseld en geeft al verdikking als je het met koud water mengt. Dit zie je gebeuren in bv banketbakkersroom.

20

Je hebt gelijk dat het verstijfseld.  :thumb:

Door de bewerking van de chocolade gaat de cacao zich gedragen als voorverstijfseld zetmeel. Dat is ook de reden dat chocolade dik wordt als het in aanraking komt met water of ander vocht.

21

Chocoholic schreef:
lang delftje schreef:

Probeer het zelf maar.

Als het au bain marie water 50-70 gr is, dan kan je choco dit toch nooit zijn??? Tenminste niet als je het op de goede manier doet, dan gebruik je nml. slechts een klein bodempje water en wordt de chocolade door de stoom verwarmt.

Vind het wel een beetje vreemd dat ze op de website van callebaut iets anders schrijven dan dat jij beweert http://www.callebaut.com/nlnl/2077 Misschien zoiezo een leuke link voor je, kun je veel van leren......

:x :x :x :x :x

Stoom is volgens mij 100 gr.

22

megan schreef:
lang delftje schreef:

en is het zetmeel wat in de chocolade zit gestold..:rolleyes:

Toevallig heb ik wat verstand van zetmeel... ;-)
Zit er uberhaupt zetmeel in chocolade? Volgens mij niet.

Maar zetmeel kan niet "stollen". Het zal wel verstijfselen / zwellen bij hogere temperatuur (afhankelijk van het type zetmeel) vanaf ongeveer 65-70 graden. Dit gebeurt ook als je bv een groentesausje opwarmt in een pannetje.
Je hebt ook "voorverstijfseld" zetmeel. Dit is al in de fabriek verstijfseld en geeft al verdikking als je het met koud water mengt. Dit zie je gebeuren in bv banketbakkersroom.

Ik heb het opgezocht over het zetmeel in chocolade.

Citaat uit het boek bonbons en chocolade werk van W.Kolk en J.J.P.Pels uit 1968 uitgegeven door misset (goed boek met veel goede bruikbare recepten )

Wanneer bij vloeibare chocolade een weinig water of andere vloeistof geroerd wordt, verdwijnt de taai-vloeibaarheid en wordt de chocolade dikker. De verdikking van de chocolade bij het toevoegen van vocht is gebaseerd op de water-opnemende stoffen uit de chocolade en op het emulgeren van dit water. Het zetmeel dat 10 % van de cacaoboon uitmaakt en bij het branden gedeeltelijk verstijfselt en door de hoge temperatuur bij het branden en concheren het vocht weer afgeeft, kan bij aanwezigheid van vocht ook weer uitzwellen, wat mede de oorzaak is van het dikker worden van de chocolade bij het toevoegen van vocht. Het vocht dat niet door het zetmeel of dextrine wordt opgenomen gaat in de chocolade emulgeren. Naast de fijn verdeelde vetfase wordt de chocolade ook een wateremulsie.  (einde citaat)

23

zo mensen, zijn we er al uit wie er gelijk heeft?? :S

prima als jullie discussieren, maar let op de toon en op de mate van 'je gelijk willen halen'

groetjes Tirza     

24

tipsytaartje schreef:

zo mensen, zijn we er al uit wie er gelijk heeft?? :S

prima als jullie discussieren, maar let op de toon en op de mate van 'je gelijk willen halen'

Jij hebt in ieder geval gelijk. :-)

Ik heb genoeg gezegd en geschreven.:shhh: