1

Onderwerp: Veel vraagjes over bruidstaart

Hoi,
Een kennis heeft mij gevraagd een bruidstaart te maken, ze gaat in januari trouwen. Het moet een taart worden voor 80 personen. Een stapeltaart vind ze erg leuk. (Ik heb nog geen stapeltaart gemaakt, maar lijkt me wel erg leuk en 'k ga natuurlijk wel oefenen)
Ik heb alleen 3 springvormen van 26, 24, en 22cm en een cake pan van 17,5 cm. Ik denk dat 2 cm verschil per taart nogal weinig is? en natuurlijk kan ik met deze vormen geen stapeltaart maken voor 80 personen. Hoeveel cm verschil per taart is mooi? En zijn er ergens gewone ronde vormen te huur ofzo? of zou ik die evt. van iemand kunnen lenen? Want om nou gelijk 5 bakvormen erbij te kopen maakt het zo duur. Hoe zouden jullie dit doen?
Ik heb gelezen dat er verschillende stokjes zijn voor ondersteuning, mijn voorkeur hebben de eetbare maar ik denk dat bv. chocoladestokjes niet stevig genoeg zijn. Zijn er ook stevige, eetbare stokjes? Verder zijn alle tips en adviezen meer dan welkom!
Ik hoop dat jullie me (weer) kunnen helpen.
Groetjes, Diana

(Ps. Kennis weet dat ik een beginner ben, maar vind het toch leuk als ik haar taart wil maken.)

Groetjes, Diana

2

Re: Veel vraagjes over bruidstaart

ik weet niet alles maar weet wel, dat er bij stapelen vaak uitgegaan wordt van 5 cm verschil per taart.

Ik zelf stapel niet met eetbare stokjes, en dat zou ik zeker niet doen als ie zo hoog moet worden, maar misschien hebben anderen daar wel positieve ervaringen mee?

ik gebruik van die dikke maisprikkers (gekocht bij de sligro) in elke taart en dan een taartkartonnetje tussen alle taarten.

volgens mij zijn er wel adresjes waar je bakblikken kunt huren/lenen, maar waar dat weet ik niet precies...

hier kun je zien hoeveel stukjes uit welke maat taart komen, dus kan je zelf uitrekenen welke maten je nodig hebt:

http://www.deleukstetaarten.nl/index.php?Tabellen

3

Bedankt voor je antwoord!

5 cm verschil per taart lijkt me idd wel mooi.
Ik heb ff gekeken in de tabel, en 't mooist zou denk ik zijn een taart van 35, 30, 25, 20,  en dan nog 1 van 15 cm.

Iemand een idee waar ik die kan lenen/huren in de omgeving van Krimpen aan den IJssel (bij Rotterdam)??

En heeft er iemand nog ideeen voor eetbare stokjes ter ondersteuning vd stapel? Zou kitkat stevig genoeg zijn/blijven? of toch maar houten of plastic, wat is dan beter?

Groetjes, Diana

4 Laatst bewerkt door DianaP (27-10-2009 16:31)

nog meer vragen:
wat is een redelijke prijs voor zo'n taart (ik ben nog 'n beginner en 't blijft redelijk eenvoudig)? Aan kosten voor de kapsels en marsepein ben ik zo'n 27 euro kwijt, de vullingen weet ik nog niet. Zou 80,- veel zijn (dat is dan dus 1,- pp)?
En wat zijn veel gebruikte vullingen in bruidstaart? die redelijk houdbaar zijn zodat ik ze 1 of 2 dagen van te voren kan maken? Zijn er ook mensen die niet over vullingen praten en er 'gewoon' botercreme en jam indoen?
En is 5 lagen stapelen haalbaar voor 'n beginner (ik wil wel gaan oefenen met stapelen de komende weken)

Groetjes, Diana

5

help! :think: ajb?

Groetjes, Diana

6

Ik spreek altijd van te voren af wat er in de taart komt qua vulling.
1 euro p.p. is een redelijke prijs voor een beginner. Je moet minimaal de kosten eruit hebben.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

DianaP schreef:

nog meer vragen:
En wat zijn veel gebruikte vullingen in bruidstaart? die redelijk houdbaar zijn zodat ik ze 1 of 2 dagen van te voren kan maken? Zijn er ook mensen die niet over vullingen praten en er 'gewoon' botercreme en jam indoen?
En is 5 lagen stapelen haalbaar voor 'n beginner (ik wil wel gaan oefenen met stapelen de komende weken)

Groetjes, Diana

8

Champagnecreme met frambozen(jam). Niet moeilijk, lekker, toch een beetje chique en is goed houdbaar.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

En 5 lagen is denk ik heftig om mee te beginnen, maar aan de andere kant. Of je er nou 2 stapelt of 5, je bent toch bezig :) 't Is direct wel een goede oefening. Ik zou voor die tijd wel proberen te oefenen met bijv. een stapel van 3. De leerpunten die je dan tegen komt kun je bij je bruidstaart weer verbeteren :)
Betreft de vormen nog even, ik kan niet jouw budget inzien maar als je vaker bakt, hier echt verslingert aan bent en hoopt nog eens meer van dit soort taarten te maken is een goede (ronde) bakvormen set zo heerlijk om te hebben. 't maakt je werk met recht maken, netjes stapelen, mooie verhoudingen qua maat echt heel wat simpeler.
Qua vullingen, ik zou ook eens goed neuzen in de recepten rubriek hier, kom je vast goede idee

10

Wanneer is de bruidstaart? Ik heb een bruidstaart bestelling 13 november, een dag voordat sinterklaas aankomt in het land. De bruid en bruidegom vonden op de proeverij de taart met pepernoten vulling (eigenlijk kruidnootjes) het lekkerst :) en omdat het ook rond die tijd is waren ze daar helemaal enthousiast over.
Onderste laag speculoos met schuddebuikjes erop strooien. Bovenste laag vanille botercreme met koek(speculaas)kruiden. Botercreme van mix uit de webshop. Theelepeltje vanille-essence erdoor (dr oetker) en koek of speculaaskruiden er doorheen mixen. Zelf houd ik altijd van iets fris in de taart, zij niet dus ;)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

11

Bedankt allemaal voor de reacties!!
Ik twijfel nog steeds tussen een stapel van 5 of een stapel van 3 hoog en dan 2 'losse' taarten erbij...
En weet er iemand of kitkat ook stevig genoeg is voor zo'n stapel?
Of zijn houten of plastic stokjes echt het beste? en welke van de 2 is dan het allerbeste? en moeten tussen de taarten taartkarton, cake boards of drums??
Ik probeer daarvoor ook op de site van tartacadabra te kijken, maar de site doet 't niet...hoop dat hij 't weer snel gaat doen, ook voor de vullingen.
pff weer een hoop vragen, 'k hoop dat jullie me nog een x willen helpen.

Groetjes, Diana

12

Je hebt jezelf wel een enorme uitdaging gegeven. Stapelen en dan tot 5 hoog. Gelukkig heb je nog alle tijd om te oefenen.
Tussen de taarten is het inderdaad verstandig om taartkarton (beide zijden gecoat) te doen. Ik zou zelf houten stokjes gebruiken, maar bij 5 hoog nog liever plastic pvc buisjes. Het wordt namelijk een enorm gewicht (5 lagen, maar eigenlijk ook bij 3 lagen als je uitgaat van de drie kleinste vormen).
Smaak: zou ik in overleg met je opdrachtgever bepalen en je hebt tenslotte 5 taarten om af te wisselen. Succes.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy