Onderwerp: Koekjes
Ik heb lang gezocht naar HET koekjesrecept, en ik kan wel vertellen dat het een frustrerende zoektocht was. mijn koekje moest namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen en bleek erg moeilijk te zijn om een recept te vinden dat aan al deze voorwaarden voldeed. de koekjes moesten namelijk:
*lekker, maar neutraal van smaak zijn. niet te zoet, zodat ze na het icen geen suikerbommetjes werden
*bros van structuur zijn, dus niet te hard of juist een beetje zacht, en luchtig.
*hun vorm (van het uitsteken) behouden tijdens en na het bakken.
*glad blijven, zodat ze mooi te decoreren waren
*goed te icen zijn, zonder dat dit invloed had op de structuur van het koekje.
vooral het bros krijgen van de koekjes leek een onmogelijke opgave, vaak werden ze namelijk veel te hard. Totdat ik van een bevriende banketbakker de tip kreeg om in plaats van alleen patentbloem, ook zeeuwse bloem te gaan gebruiken. en na een aantal keer experimenteren met verschillende recepten, heb ik het nu eindelijk gevonden: het perfecte koekjesrecept! en deze wilde ik graag met jullie delen:
Ingredienten:
300 gram bloem, half patent, half zeeuwse (gezeefd)
225 gram roomboter (kamertemperatuur)
100 gram basterdsuiker (witte)
30 gram volle melk
10 gram bakpoeder (gezeefd)
snuf zout
eventueel: vanille, kaneel, citroen of wat je maar lekker vindt
bereiden:
meng de boter, suiker, melk, zout en smaakmaker in een grote kom. kneed daar de bloem en bakpoeder doorheen, en laat het deeg een uur rusten in de koelkast. Rol het deeg uit tot een lap ven ongeveer 3 mm dik, en steek er figuurtjes uit. Leg ze op de bakplaat en bak ze in een voorverwarmde oven van 170 graden (elektrisch) ongeveer 15 minuten of todat de koekjes goud van kleur zijn en de randjes lichtbruin. koekjes volledig laten afkoelen.