1

Onderwerp: ongezoete cacoa

Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb een geweldig Amerikaans kookboek en nou kom ik vaak het ongezoete cacoa tegen, dus non-dutch process....
Droste, van Houten zijn allemaal Dutch-process.....

Wie kan mij vertellen hoe ik aan non-Dutch process cacoa kan komen?

groetjes
Hilde

2

Re: ongezoete cacoa

Nou eerlijk gezegd gebruik ik gewoon de droste, van houten etc cacao, ook voor Amerikaanse en Engelse recepten en ik heb nog nooit gemerkt dat het niet lekker smaakte.....Ook in de groothandel ben ik het eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen maar misschien kijk ik niet goed. Dus eigenlijk kan ik je niet helpen...

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3

Ik had er nog nooit van gehoord, maar heb even ge-googled :+
Blijkbaar geeft de Nederlandse versie ( die ook gewoon ongezoet is, maar makkelijker met suiker te mengen is ) problemen bij het bakken met  baking soda
Als dat in je recept nodig is, dan is het schijnbaar wel nodig om door te zoeken naar Non-dutch, anders kun je gewoon Droste ofzo gebruiken.
Ik gebruik trouwens zelf Cadbury cacaopoeder, en heb nooit problemen met baking soda, maar er staat overigens nergens op dat het non-dutch zou zijn, dus ik ben er nog niet van overtiugd dat het echt veel uitmaakt, en zou - als ik jou was - gewoon de gok wagen :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

o, oke.. weer wat geleerd. Maar eerlijk gezegd gebruik ik de cacao ook gewoon met soda...en krijg er toch een lekker taartje uit. Nou weet ik alleen natuurlijk niet hoe het zou smaken met een ander soort cacao. Misschien is dat wel veel lekkerder.

5

anotschka schreef:

Nou weet ik alleen natuurlijk niet hoe het zou smaken met een ander soort cacao. Misschien is dat wel veel lekkerder.

Het gaat blijkbaar niet om de smaak, maar om het rijs-effect. Maar zoals gezegd; ik zou het ook gewoon met "normale" cacao uitproberen, hoor!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Dutch processed is gealkaliseerde cacao daardoor lost het op en is ideaal om chocolade melk en taarten van te maken.
Van normale cacao kan je wel chocolade melk maken maar na verloop van tijd zie je dat de cacao naar beneden zakt.
De Amerikanen gebruiken dit niet.

Als je zondigt zondig dan lekker

7

Dat had ik begrepen hoor. Ik bedoelde ook eigenlijk dat het lekkerder zou smaken en luchtiger zou zijn omdat het beter gerezen is (best moeilijk om goed op te schrijven wat je bedoelt en dan ook nog zonder spelfouten). Maar als iemand die cacao vindt, ben ik wel geinteresseerd, zou het wel willen testen. Of het verschil maakt.

FF googlen op gealkaliseerde cacao.
Volgens mij is er geen smaakverschil.
De gealkaliseerde is wel beter te verwerken.
Van houten en droste zijn het wel maar de buitenlandse dikwijls niet als de lidl of de aldi cacao hebben zal het niet gealkaliseerd zijn (denk ik )

Als je zondigt zondig dan lekker

9

wist niet niet eens dat dit verschil er is, dank voor de uitleg
weer wat geleerd
zal eens kijken wat de lidl heeft straks

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

10

Bedankt voor alle reacties.
Schijnbaar als je bakingsoda met het non-process cacao mengt krijg je een mooi rood achtig beslag. Dit komt door de reactie tussen de bestanddelen.
Ben benieuwd of de Lidle het heeft :)