1

Onderwerp: Hi-hat cupcakes (waarschuwing!! calorie bommetjes...)

Hi-hat cupcakes.

ingredienten chocolade cupcakes

85 gr. pure chocolade in stukjes gehakt
250 gr. bloem
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baksoda
1/4 theelepel zout
125 gr. zachte roomboter (ongezouten)
313 gr. suiker
2 eieren (L)
1 eetlepel vanille extract
113 gr. sour cream
113 ml. water

1. Verwarm de oven voor op 180 gr. Maak het beslag als volgt:
smelt de chocolade au ben marie. Zodra de chocola is gesmolten van het vuur afhalen en laten afkoelen.

2. Meng de bloem, bakpoeder, baksoda, en zout in een kom

3. In een aparte kom, mix de boter en suiker op medium snelheid tot het luchtig wordt. Mix de gesmolten chocolade op lage snelheid erdoorheen. Mix de eieren er vervolgens op medium snelheid, een voor een doorheen. Goed mixen na elke toevoeging van de eieren! Voeg de vanille toe, en mix het beslag tot het creamy en iets lichter van kleur is (ongeveer 1 minuut).
Mix de sour cream in het beslag.

4. Op lage snelheid de helft van het bloemmengsel door het beslag mengen. Voeg het water toe, en daarna de andere helft van het bloemenmengsel (goed mixen tussen het invoegen door, op het einde moet het bloem niet meer te zien zijn en alles goed gebonden zijn)

5. Zodra het beslag af is de cupcake papiertjes vullen (ongeveer 1/3) en in ongeveer 20 minuten in de oven bakken. Test of de cupcakes klaar zijn met behulp van bijv. een tandenstoker (moet er schoon uitkomen). Laat de cupcakes hierna 10 minuten afkoelen.

voor de topping, belangrijkste gedeelte van dez cupcakes :D
Ingredienten voor de frosting:
440 gr. suiker
3 grote eiwitten
62 ml. water
1/4 theelepel cream of tartar
1 theelepel vanille extract
1/2 theelepel amandel extract

1. In een grote hittebestendige kom de suiker, water, eiwitten en cream of tartar mixen met een handmixer. Gebruik de hoogste stand tot het mengsel schuimig wordt, ongeveer 1 minuut.

2. Doe de kom over een pan kokend water op het fornuis (aubain marie) (laag vuur, moet niet met grote bubbels koken) (dit is dus om de eiwitten te verhitten en suiker te smelten). De frosting moet op hoge snelheid gemixt worden tot het mengsel stijf geslagen is, dit duurt ongeveer 12 minuten maar kan lager duren. Zodra het mengsel stijf is geworden, van het vuur afhalen, de vanille en amandel extract toevoegen en nog 2 minuten op hoge snelheid mixen tot het mengsel dik wordt.

3. Doe dit mengsel in een grote spuitzak met een ronde tip en spuit hoge toefjes op de cupcakes (zoals op de foto). Doe de cupcakes in de koelkast tot de toefjes hard zijn. Duurt niet heel lang.

In de tussentijd:
ongeveer 500 gr. chocolade au bain marie smelten en 3 eetlepels zonnebloemolie toevoegen. De chocola ongeveer 15 minuten laten afkoelen, en de cupcakes met de hoge toefjes erin dippen. Het moet er uiteindelijk zo uitzien:

http://images.marthastewart.com/images/content/tv/martha_stewart_show/show_photos/1151_2000/1158_recipe_cupcake_l.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_rowF7Exnrcc/SZLCCZFp1aI/AAAAAAAAAew/6zJE5f-1eMw/s400/HiHats+web.jpg

Ik heb ze net gemaakt maar mijn icing was niet stijf genoeg, kom ik er net achter dat ik de cream of tartar ben vergeten!! Cream of tartar en baking soda is overigens bij de toko te verkrijgen (daar heb ik het in ieder geval gehaald)
Ik heb zelf geen foto's gemaakt omdat mijn vorm van de toppings niet zo mooi is geworden, maar ze zijn wel HEEL ERG LEKKER geworden!!

je moet wel van heel erg zoet houden want deze cupcakes zijn echt mierzoet!! overigens kun je elke soort cupcake recept gebruiken hiervoor, dus het is maar net wat je zelf lekker vind.

Het recept komt van de martha stewart site, en zij heeft het weer uit een boek gehaald. er is ook een filmpje hiervan:
http://www.marthastewart.com/recipe/hi-hat-cupcakes

SUCCES EN EET SMAKELIJK!!

2

Re: Hi-hat cupcakes (waarschuwing!! calorie bommetjes...)

Ow, dat filmpje is ook helemaal geweldig! Smaakt het als een soort Negerzoen, dat bovenste?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Eigenlijk zijn we daar stiekum allemaal naart op zoek he.... naar het echte negerzoenen-recept...... :9 :lol:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Jozien schreef:

Ow, dat filmpje is ook helemaal geweldig! Smaakt het als een soort Negerzoen, dat bovenste?

Ja dat denk ik wel, dat witte is gewoon meringue dus lekker mierzoet zoals de negerzoen ;) Alleen de chocola is echt, hihi dat is dan wel weer jammer, die nepchoco van de negerzoen blijft een gouden combi ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Jozien schreef:

Nu je het zegt, ja! Het is zo lekker smeuiig en veels te zoet en hmmm...

6

Oh lekkerrrr....:thumb:
Thanks........
Ik heb hem al opgeslagen......;)

7 Laatst bewerkt door Chocoholic (23-02-2009 16:09)

Owww dat ziet er lekker uit. Caloriebom of niet, ik ga het proberen :9

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

8 Laatst bewerkt door lailavanduinen (04-03-2009 17:02)

Hoi
ik zag het recept staan van de hi-hat cupcakes en het water liep mij gelijk uit de mond.
Nu heb ik alleen een vraagje over cream of tartar, heb namelijk in de toko een soort chocolade pasta achtig goedje gekregen, is dit juist of moet het heel iets anders zijn.
hoop dat iemand mij verder kunt helpen.

9

lailavanduinen schreef:

Hoi
ik zag het recept staan van de hi-hat cupcakes en het water liep mij gelijk uit de mond.
Nu heb ik alleen een vraagje over cream of tartar, heb namelijk in de toko een soort chocolade pasta achtig goedje gekregen, is dit juist of moet het heel iets anders zijn.
hoop dat iemand mij verder kunt helpen.

Ik heb cream of tartar ook bij de toko gehaald en het is een poeder... ik heb geen idee of je dit ook in pasta vorm kunt verkrijgen, maar als het op de verpakking staat dat het cream of tartar is dan moet je dat gewoon kunnen gebruiken lijkt me

10

maak jij dit met gewone suiker........heb het vorige week gemaakt.........echt heerlijk maar je proefde nadehand ( toen het koud was) wel weer de kristal van de suiker of kan ik dit beter met poedersuiker maken

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl

11

Hallo allemaal,

Ik wil heel graag dit recept gaan uitproberen maar weet niet wat een tartar is? Cream, is dat een soort slagroom..

alvast bedankt

12

"cream of tartar" is 1 engels "woord" het is dus niet kiezen tussen cream en tartar, maar het is 1 spulletje. En het is een poeder wat helpt bij het rijzen. Verder kan ik je er helaas ook niet mee helpen.... :S Misschien nog even zoeken op het forum? (of google?)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13 Laatst bewerkt door inge h (13-10-2009 17:21)

cream of tartar in het nederlands is wijnsteenbakpoeder en geen wijnsteen!zuur!bakpoeder althans volgens deze site
http://www.voedingswaar.nl/bakpoeder.htm
ook dit nog gevonden als uitleg
==
Cream of tartar is een onderdeel van bakpoeder; een snufje van dit spul vergroot het volume en de stabiliteit van stijfgeklopt eiwit
==
ik heb in de natuurwinkel in roosendaal zakjes wijnsteenbakpoeder kunnen kopen maar die zijn ondertussen op

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

14

Hallo allemaal,

Ik woon in Duitsland en volgens mij wordt dit voor mij onmogelijk om het te vinden. Kunnen we alternatief niet iets anders ervoor kiezen?

15

www.deonlinedrogist.nl/natufood-wijnsteen-bakpoeder-100gr-p-9971.html -

deze link is van een online-winkel waar ze dit verkopen

succes

groetjes monica.
mijn album

16

Hallo monica,

Bedankt voor de link... hoef ik met niet meer suf te zoeken in Duitsland.

Groetjes,

17

Hallo dames nogmaals :)

Ik heb nogmaals een andere vraag... Source Cream, kan je dit in Ned ook in de winkel kopen of maken jullie dit zelf?

groetjes,

18

Ik neem aan dat je sour cream bedoelt Umran? Dat kun je gewoon bij de supermarkt krijgen, het is zure room en staat bij de zuivelproducten, ergens in de buurt van de slagroom en cr

19

Hallo Freya,

bedankt voor je antwoord :) heb het inmiddels gevonden..

20

Hoi hoi!

Ff een vraagje...kun je voor de topping ook gewoon icing gebruiken??

Groetjes

21

Hoi!

Ik heb ze inmiddels gemaakt en mijn vraag over de
topping is niet meer van toepassing ;)
Ze zijn heerlijk!de kids waren er dol op!Maar ook hier een
vraagje over dat witte. Toen ze echt koud waren geworden
proefde je idd de suiker(weer kristallen). Ik vond het zonder
de kristallen lekkerder. Iemand ervaring/tip hiermee?

Greetz joanneke

22

Lijkt mij heerlijk! Voor hoeveel cupcakes is het recept?

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

23

kan je misschien beter fijne kristalsuiker gebruiken?

dit wil ik zeker maken hier in de kliniek... yummyy

Happiness is a CAKE!!

24

iemand een idee???

Happiness is a CAKE!!

25

Geen ideen dus hihih

heb de ingredienten gehaald. Kan lekker bakken van het weekend :) bedankt voor het recept

Happiness is a CAKE!!