1 Laatst bewerkt door mirjan (22-10-2009 13:23)

Onderwerp: Hoe maak ik een voetbaltaart?

Ze hebben me gevraagd om een voetbaltaart te maken, maar ik weer niet hoe ik moet beginnen.
Kan ik dan de blanda schalen gebruiken, hoe moeten die zes- en vijfhoeken gemaakt worden, zijn daar tabellen van?
Want dat zijn allemaal andere afmetingen die vlakken.
Kan iemand mij helpen of zeggen waar ik dat anders terug kan vinden?
Dank je wel!!

Re: Hoe maak ik een voetbaltaart?

tom poes schreef:

Dit is de formule (op onze site gevonden en op juistheid getest): De omtrek van de bal in cm  x 2 gedeeld door 30 is de lengte in cm van de zijde van 1 vlakje, de zwarte vlakjes zijn dan een 5 hoek, de witte vlakjes 6 hoeken.

Dus: meet de omtrek van je taart, bijv. 30 cm x 2 =60 cm, gedeeld door 30, dus de zijde van zowel je 5 kantje als je 6 kantje moet 2 cm zijn!

Is je taart in omtrek bijvoorbeeld 40 cm dan dus: 40x2=80, gedeeld door 30= 2,66666 = 2,7 cm dus per zijkantje. Omdat marsepein / fondant rekbaar is kun je het altijd nog een beetje pas trekken!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik heb laatsts ook geprobeerd om er eentje te maken. Vijfhoeken en zeshoeken erg lastig. Uitendelijk heb ik alleen de zwarte zeshoeken erop geplakt en het zag er harstikke leuk uit. Ik heb de bal op een boetbalveld gelegd. Hij staat nog niet op mijn site, maar heb er wel een leuk alternatief op staan: een voetbalveld: zie www.detaartenwinkel.com

Ik heb er een gemaakt met de blanda-schaal van 20 cm.
Dat viel me toen erg mee!!
Dat heb ik gedaan aan de hand van een beschrijving op allemaaltaartjes.be . Daar staat alles precies beschreven.
De vlakjes heb ik vergroot tot de goede maat (4,2 cm) en dit heb ik als .jpg opgeslagen zodat ik dat in de toekomst niet meer hoef te doen.
De zwarte vlakjes uitgesneden, bovenste erop gelegd en toen de papiertje van de witte ertegen gelegd en met een tooltje erlangs 'gesneden'. Naadjes erlangs en klaar.
Dit was het resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGWUP77K-D.jpg

Als je wilt kan ik je het jpg bestandje mailen.

If live gives you lemons, make lemonade!

5

Ja dat mag je doen als je wil.
Heel erg bedankt alvast.
Ga het zeker eens proberen.

6

Volgens mij staat het bij de How To's en Sjablonen het nieuwe ondeel op het forum