1

Onderwerp: FI molds alfabet

Hoi,

ik heb van FI molds het alfabet. Nu heb ik al begrepen dat je een beetje marsepein in een letter moet "drukken" en daarna de marsepein die niet in de lettervorm past moet weghalen, zodat je daarna de letter uit de mold kan drukken.
In het weghalen van het overtollige marsepein zit mijn probleem. Als ik het marsepein weghaal, dan gaat ook meteen de marsepein die in de letter zit mee.
Wat doe ik niet goed?

Alvast dank voor de reacties

Re: FI molds alfabet

Er zijn 2 manieren.

Afsnijden van de overtollige marsepein.
Vorm vullen met water, het water wegen en die hoeveelheid nemen van marsepein en daar de letter meevullen.
Het voordeel is dat je niets af hoeft te snijden.
Het nadeel dat je niet van die mooie scherpe randen hebt aan de onderkant.

Als je zondigt zondig dan lekker

Wat lang delftje zegt, kan niet met de letters, die zijn daar te iniminie voor.
Idd afsnijden van overtollig marsepein lukt niet, want je trekt de rest ook mee.

Ik gebruik een minimale hoeveelheid marsepein en leg die op de letter. Ik gebruik dan de flut-vein-tool, maar je kunt ook iets anders gebruiken, en maak het tooltje een beetje vettig met crisco. Dan met het tooltje, druk ik de marsepein in de mal. Zodat de marsepein weer blijft kleven even opnieuw invetten. op die manier tot de hele letter klaar is.
Doordat deze letters hele dunne stukjes hebben, krijg ik ze er persoonlijk niet altijd mooi uit, dus dan even 5 min in de driesvries en je hebt prachtige letters!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Dank in ieder geval voor beide reacties. Dank zij Lang Delftje weet ik nu ook hoe te doen bij de grotere mallen (die ik nog niet heb).
ben ook blij om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie het niet lukt om de overtollige marsepein weg te snijden.

Rest mij nog 1 vraagje: ook crisco in de mold?

Groetjes

Ik gebruik huishoudfolie.......dit doe ik over mijn vinger......en dan druk ik de marsepein erin...........dan blijft het niet aan je vinger plakken en je kan de overtollige restjes goed wegvegen. Moet wel zeggen dat ik het een stuk meer gefriemel vindt dan het werken met uitstekers.
Groetjes

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

6 Laatst bewerkt door Boska (21-10-2009 15:16)

Ik zou geen crisco in de mold doen, maar een beetje maizen, het teveel er gewoon eerst uitkloppen voor je de marsepein er in doet. Even in de vriezer en hupsakee je hebt letters.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

ik gebruik niets in mijn molds...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs