1

Onderwerp: hoe een waxinelichtje op een taart??

haihai

Het is een beetje vroeg dat weet ik maar ik wil voor kerst graag een superchique taart maken voor mijn ouders die met de hele familie bij hun thuis kerst vieren. Nu heb ik zitten zoeken en kwam wat taarten tegen met waxinelichtje.
Heb gezocht hoe je dat dan doet zonder dat de marsepein gaat smelten maar kwam het niet tegen.

kan iemand mij uit deze vraag helpen??? En nog een vraagje, hoe maak ik suikerscherven?? doorzichtig net als glas voor het waxinelichtje???
Ik hoop dat jullie tips hebben.
alvast bedankt!! kelly

2

Re: hoe een waxinelichtje op een taart??

Over het al dan niet smelten kan ik je niet helpen, maar ik heb gisteren op een site van Wilton gezien dat ze snoepjes fijnmaalden, dat in een oven van 250 oC lieten smelten in een vorm om er diamanten van te maken. Als je dit gewoon plat zou doen, op een siliconen mat bv, dan heb je lijkt mij doorzichtige scherven.
Volgens mij is het zo niet heel erg duidelijk, zal kijken of ik de link nog kan vinden, ik weet nl niet meer hoe ik dat tegenkwam.

3

alvast bedankt, maar zou inderdaad heel graag de link zien, mocht je hem tegenkomen.
groetjes kelly

4

Gevonden!!!
http://www.wilton.com/forums/messagevie … SGDBTABLE=
Hopelijk heb je er iets aan.
Als je hier eerst een rondje van zou maken, daar het kaarsje op en daar de scherven omheen, zou het smelten dan niet meevallen omdat het van hard suiker is?

5

thankx,
ja dat is een super idee!!
Ik ga het proberen voor op die taart, al zal dat wel nog even duren tot het kerst is :(
maar misschien ga ik het vantevoren ook nog wel even testen.
groetjes!

6

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat ! Succes :thumb:

7 Laatst bewerkt door makatralsy (21-10-2009 09:53)

De taarten met waxine-lichtjes er op, die je hier in de parade hebt gezien, zijn waarschijnlijk allemaal dummies geweest. Dus taarten van piepschuim, gedecoreerd met marsepein of fondant. Vaak worden dit soort dummies gemaakt voor op een basisschool. De waxine-lichtjes staan er dan op, zodat de jarige kaarsjes heeft om uit te blazen. De waxine-lichtjes zullen dus iedere keer maar heel kort branden. Ik denk dat jij ze langer aan wilt laten? Dan zul je inderdaad toch al vrij snel te maken krijgen met gesmolten fondant of marsepein. Dat los je volgens mij ook niet op door eventueel zelf houdertjes te maken van snoep of suikergoed.
Doorzichtige suikerscherven zul je niet makkelijk kunnen maken. Door snoepjes of gewone suiker te smelten krijg je in ieder geval geen doorzichtig resultaat. Je hebt hier speciale suiker voor nodig, namelijk (bijvoorbeeld) deze .

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

8 Laatst bewerkt door makatralsy (21-10-2009 10:02)

Kijk ook even naar dit topic : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=70107

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl