1

Onderwerp: Biscuit klinkt nat?

Heel vaag, klinkt m'n biscuit weer nat? Hij is tot op de rand van de bakvorm gerezen en ik heb voor een vierkante aluminium 20x20 vorm 330 gr biscuitmix, 5 eieren (M) en 33ml water gebruikt, 12 minuten op stand 3 gemixt (was een goed opgeklopt 'luchtig' beslag. De bakvorm bestrijk ik heel lichtjes met crisco en plak strookjes bakpapier daar tegenaan, dan de beslag erin. Moest 35 minuten in de oven (onder-bovenwarmte: 10 min 135 graden, 10 minuten 150 graden en resterende tijd 170 graden), uiteindelijk nog bijna een kwartier extra gegeven, omdat m'n sat

Je zou toch haast nog taarten aan het maken zijn in je slaap :D

2

Re: Biscuit klinkt nat?

Dan 'nat' klinken hoeft niet te betekenen dat ie niet gaar is hoor.
Je weet dan in ieder geval wel zeker dat je biscuit niet te droog is geworden.
Gewoon goed laten afkoelen/uitdampen op een taartrooster en wel even gedurende de eerste 5 minuten iedere minuut een stukje draaien omdat de biscuit anders aan je rooster kan gaan vastplakken.

Alleen dat inzakken kan dan weer wel betekenen dat ie nog niet helemaal gaar is.

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.

3

Thanks!

Hoe zou het kunnen dat hij niet gaar is? Hij is de normale tijd in de oven geweest en met dezelfde vorm en mix is he de vorige keer wel goed gegaan. Ik heb na 35 minuten geprikt en daarna heb ik steeds 5 minuten oventijd erbij gedaan 3x. Alsnog is het ietsje ingezakt, maar in het midden maar iets van 0,5 cm.

4

Ik lees nu pas dat je een sateprikker hebt gebruikt om te kijken of ie gaar is.....niet doen! Daardoor is je biscuit waarschijnlijk ingezakt.
Ik klop er altijd voorzichtig op met een ijzeren satepen. Golft ie ....beslist nog niet gaar....5 minuten erbij.
Je kan het moment van gaar zijn ook gewoon zien. Dit is namelijk het punt waarop de biscuit begint te krimpen. Natuurlijk niet nog een tijdje wachten nadat ie begint met krimpen maar hem er dan ook direkt uithalen, anders krijg je een droog biscuit.

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.

5

Ik prik gewoon altijd hoor. Is niks mis mee ;)
Bij mij is 35 minuten precies goed, dat 'nat' geluid blijft.

Wat ik wel doe is een schone theedoek op het rooster, licht bestrooien met poedersuiker, daarna de biscuit. Daarbovenop weer een theedoek, en zo laten totdat de biscuit volledig afgekoeld is. Hierdoor blijft de biscuit lekker zacht en droogt ook niet sneller uit - geen harde randen/korstjes.
Deze tips heb ik hier op de forum geleerd - wel een tijdje terug ;)
Success met bakken!
Leuk nog iemand vanuit Nieuwegein. ;)

Groetjes Tweety!

6

Ik luister juist vaak of mijn kapsel wel een "nat geluid" heeft. Dan weet ik zeker dat ie lekkerzacht en niet droog is.
Mijn kapel zakt ook en beetje in als ik met een mes er in prik om de gaarheid te checken!

7

De biscuit was wel gaar en niet droog, ook niet echt nat ofzo. Het geluidje hoort er dus bij schijnbaar :D

Vorige keer had ik ook geprikt en toen was de biscuit niet ingezakt, geen idee waarom dan deze keer wel.

Titataart, kan je zien of de biscuit golft in de vorm? Hoe bedoel je dat precies?