1

Onderwerp: Boekenkaft

Voor het eerst van mijn leven wil ik een boekentaart maken. Helaas is een open boek niet voldoende, er moest dus een tweede komen. Heb ik bedacht: Een gesloten boek. Leuk! Maar tijdens het bedenken bedacht het eerste probleem al: Hoe doe je de kaft van het dichtgeslagen boek. Die moet natuurlijk stevig zijn, omdat hij iets over steekt. Ik heb gedacht aan korstdeeg, maar dat breekt zo snel. Een dun lapje van het biscuitdeeg is te slap. Een hele dikke laag fondant, lijkt me niet echt lekker. Wie o wie heeft dit vaker bij de hand gehad.
De ronde achterkant, zal van fondant moeten, maar dat moet natuurlijk we stevig blijven staan, welke soort fondant kan ik dan als beste gebruiken? Ik heb gehoord dat er tylose door moet, daar heb ik nooit meer gewerkt. Kun je versteviging er ook later op spuiten? Ik ben nieuw in de wereld van taart en zit dus met vele vragen. Volgende week zondag moet de taart af zijn en dan moet deze ook nog 2 uur in de auto.
Ik krijg al zweetdruppels als ik er aan denk.

Groetjes Heidi

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (10-10-2009 17:16)

Re: Boekenkaft

De fondant hoeft niet dik te zijn hoor...hij steekt ook maar een heeeeeel klein stukje uit dus als je gewoon de fondant van Bakels neemt (die droog goed in en wordt "hard") dan gaat dat heel goed.
Hoe het moet is al eens beschreven hier op het forum...ff de zoekfunctie gebruiken.
Saskia heeft toen een keer een oud boek gemaakt met bruine kaft en omschreven hoe ze het had gedaan.

Ik heb het even voor je opgezocht:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=2162

3

Heeee Hartstikke bedankt, Hier heb ik echt wat aan. Aangezien ik nog niet zo lang op dit forum zit, wist ik niet van die zoekfunctie en zag door de bomen het bos niet meer, maar al doende leert men en ik zal zeker in de toekomst hier veel gebruik van maken.

Groetjes Heidi

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

4

Ja handig he ?
Met deze uitleg heb ik mijn boek ook gemaakt en het lukte heel goed !

Groetjes Nicole

5

Ik heb de uitleg van Saskia verplaatst naar de Howto-rubriek: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=69720

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag