1

Onderwerp: Welke chocolade smelten..???

Welke chocolade kan je het beste smelten om bonbons te maken of eigenlijk in een malletje gieten met de kids....!!!

Zelf gewoon melkchocolade geprobeerd maar dat was niet te doen die wordt niet vloeibaar genoeg!

Wie heeft er tips..?????

Groetjes Chantal.

2

Re: Welke chocolade smelten..???

Hoi Chantal,

Vreemd dat je chocolade niet vloeibaar genoeg was. Mag ik vragen welk merk je hebt gebruikt en hoe je het hebt gesmolten? Als je het te warm hebt gemaakt kan het nml. zijn dat je chocolade verbrand is geweest ( dit gebeurd al bij 46 graden ). Daardoor kanhij dikker van structuur zijn geworden. Als je de chocolade heel rustig au bain marie verwarmt zou je hem zo kunnen gebruiken.

Wil je dit met kindjes doen dan is alleen au bain marie verwarmen wel oke, wil je er echt zelf mee aan de slag en hiermee ook bonbons maken, dan zou ik je willen aanraden de chocolade te tempereren. Door dit proces krimpt de chocolade in de mallen, en hierdoor krijg je ook een mooie glans op de chocolade. Meer informatie over tempereren vindt je ook op mijn webiste onder productinfo.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

3

Misschien heb je een heel klein beetje water bij de chocolade gedaan? Chocolade wordt namelijk heel snel dikker van een heel klein beetje vocht. Ik gebruik zelf altijd de chocolade van de AH, zowel puur als melk. Soms smelt ik het in de magnetron, maar dan heb je heel snel dat het te warm wordt. Dus meestal smelt ik het au bain marie.

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

4

Als chocolade getempereerd is, hoe hou je dit dan goed? Ik bedoel laat je het op een bepaalde temperatuur au bain marie? Want zodra je het van het vuur haalt als het getempereerd is dan wordt het weer dikker als het afkoelt, ga je het dan weer verwarmen dan is de chocolade toch weer voorzien van de verkeerde kristallen?

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

5

G.I. Jane schreef:

Als chocolade getempereerd is, hoe hou je dit dan goed? Ik bedoel laat je het op een bepaalde temperatuur au bain marie? Want zodra je het van het vuur haalt als het getempereerd is dan wordt het weer dikker als het afkoelt, ga je het dan weer verwarmen dan is de chocolade toch weer voorzien van de verkeerde kristallen?

Klopt het is ook niet bepaald een makkelijk proces. Het beste kun je het meteen verwerken. Als je het na het tempereren op 30 graden in de au bain marie kunt bewaren is het geen probleem, is het weer afgekoeld dan zul je het tempreerproces idd opnieuw moeten starten.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

6

Dank je voor de uitleg, ik had het laatst getempereerd met een temperatuurmeter, 6 oreoballetjes glanzend gekregen en de rest was dof uitgeslagen omdat ik de chocolade niet op temperatuur had gehouden. Echter toen ik ze de volgende dag uit de koeling haalde waren ze allemaal dof, mijn tempereer actie toch niet helemaal goed gelukt. Het is wel een vak apart, pff, petje af voor de bonbon makers.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

7

Ik heb nu de pure chocolade van de A.H gehaald en ik moet zeggen dat ging heel goed, maar nu weer ruzie met de witte choco....Grrrrrrrrr niks voor mij dat smelten, maar heel erg bedankt voor jullie tips!!!

8

Je zou ook candymelts kunnen gebruiken, verkrijgaar in de webshop en geschikt voor het gebruik van molds of voor het maken van cakeballetjes.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl