26

Re: Nutella

Nutella met slagroom op een crepe/ pannenkoek, net als ze in Parijs doen.....smullen!

Groetjes, Natasja

kimsalabim schreef:

Dus Ans, volgens jou is het onzin die tht, goed is goed zeg jij: jij zou dan dus ook over de datum ingredienten in je taart doen die je aan anderen geeft/verkoopt/laat eten?

Volgens mij heb ik dat nergens gezegd, hoor! Niet dat ik het onzin vind en ook niet dat ik het voor derden zou gebruiken!!!!
Het gaat hier nog steeds over eigen gebruik, en je maakt mij niet wijs dat wanneer de nutella enkele maanden houdbaar is, hij een week na die datum ineens bedorven zou zijn.
Hoe mensen met die datum omgaan, daar stoor ik me wel eens aan.
Maar, ieder zijn mening, hoor!

If live gives you lemons, make lemonade!

28

Voor eigen gebruik heb ik niet zo last van tht, dan kijk ik of het nog lekker is. Maar voor anderen zou ik dat nooit doen, je weet immers maar nooit. Er zijn ook produkten bij, tandpasta bijvoorbeeld, of creme en daar staat dan zo'n potje op dat het na openen nog 6 of 12 maanden houdbaar is. Dat vind ik echt onzin!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

29

geweldige discussie hahah

Voor eigen gebruik gebruik ik soms dingen die over datum zijn. Maar eigenlijk vind ik het maar niets.
De houdbaarheidsdatum staat er niets voor niets op en vroeger was idd alles anders. Toen bevielen de vrouwen ook nog thuis zonder vroedvrouw enzo en kijk eens hoe dat nu gaat.

Nee over datum is over datum en dat betekend PRULLENBAK en dan bedoel ik niet de mond van mijn man hahahahahahah (is soms ook net een grote prullenbak nl alles gaat er wel in haaha)

30

Of een metalen tube (ketchup of zo) met de datum op het onderste randje. Als er wat uit is rol je 'm op en hoe weet je dan ooit nog wat de datum was??

If life gives you lemons, make lemoncurd.

31

ans pommerans schreef:

Wat een onzin: als het goed is, is het toch gewoon goed!!!
Die tht data staan echt erg ruim.
Je moet tegen de feestdagen eens opletten hoeveel ruimer de tht datum van bv vla  wordt!! Verschilt echt DAGEN met normaal door het jaar heen!
En wat te denken van producten die gewoon omgestickerd worden naar een andere datum! Weet je ook niet, en die eet je ook gewoon.
Gezond verstand gebruiken, ook hierbij, dat vind veel belangrijker.
En om nou eten weg te gooien wat nog goed is, dat is gewoon zonde, ook als is het maar 1,29.

Maar ja, wij zijn hier in Nederland wel erg goed in regeltjes opvolgen, misschien dat het hem daarin zit. Of zou het toch de weelde zijn?

Ans, hier reageerde ik op, op deze posting. :)
Hierin meende ik af te lezen dat je gewoon producten gebruikt als ze over de datum zijn en goed ruiken, omdat je weggooien onzin vindt. Ik vroeg me dus af of je dat dan ook bij derden gebruikt,  als je mening is dat het onzin is.
Ik heb al vaker een discussie met mensen hierover gehad en allemaal zeggen ze dat het echt echt onzin is die datum, maar bij doorvragen blijkt dat het wel dan alleen voor eigen gebruik is.

En ik snap nooit zo goed waarom je het voor jezelf en je gezin dan wel gebruikt maar voor derden niet. Alsof het voor je gezin minder erg is om ergens ziek van te worden. Zoiets.

32

Meer omdat niet alle derden het een prettig idee vinden als iets over datum is.........

En oh ja, als je je taarten verkoopt moet je je aan bepaalde regels houden en dan mag je dus niets over de datum gebruiken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Zo is het maar net, Mirjam5!

If live gives you lemons, make lemonade!

34

Wat ik altijd heb geleerd is dat er 2 soorten houdbaarheids data's bestaan. De tht (tenminste houdbaar tot) --> die is meestal heeel ruim genomen, en de houdbaar tot --> hier moet je je wel strikt aan houden.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

35

Een datum staat niet voor niets op een produkt.
Elk willekeurig produkt is samengesteld uit verschillende ingredienten.
Die ook niet allemaal tot de zelfde datum houdbaar zijn. Die datum die dan het eerst verstreken is word dan aangehouden.
De datum is de datum tot wanneer de fabrikant het produkt tot optimaal kan garanderen. Na de datum zullen sommige ingredienten afnemen in kwaliteit. Er stond een poosje terug een artikel in de krant over de tht.
Ze handen een aantal dingen van ver over de datum klaargemaakt. Een of ander saus. 1 over datum 1 nog goed. Beide produkten waren nog "lekker" van het over datum produkt was de kleur alleen veel donkerder. Een aantal testpersonen gaf zelfs aan de over datum lekkerde te vinden.
Zelf gehad met een tube vaseline creme van de apotheek. Was ook over de datum.
De apotheker gaf mij aan dat ik het produkt nog gewoon kon gebruiken. Alleen dat niet alle bestand delen meer hun optimale werk deden. Een zelfde soort iets. Maar verder niet kapot is of zo.

Zelf gebruik ik niet gauw iets wat over datum is. De ene persoon heeft nou eenmaal een sterkere maag en darmen als de andere.
En  een datum staat gewoon niet voor niets op de verpakking.
Soms gebeurd het ook wel dat een produkt al voor dat de datum is  al kapot is. En dan bedoel ik niet de verse produkten met een uht datum. Ook niet voor anderen.

Groeten Jesni.

36

Nou ik zou het gewoon opeten. Heb zelf in de produktie gewerkt van verschillende levensmiddelen en je wilt niet weten hoeveel produkten jullie eten wat allemaal al over datum is geweest. Chocolade, kaas, rookworsten, gehaktballen, gehaktbrood, slaatje, noem maar op.. Het gaat gewoon terug naar de fabriek. Oude verpakking eraf en nieuwe er om heen. Tada!
Ook heb ik bij een chocoladefabriek gewerkt en idd je kunt chocola jaren bewaren. Ook als het wit is uitgeslagen kun je het nog eten.

Life is like a box of chocolates...
Groetjes Cindy

37

hahahahah heerlijk deze discusie

38

Ik zou eens proeven en als het nog ok is, gewoon gebruiken! Er is sinds kort trouwens ook een kookboek over Nuttella, met allemaal receptjes waar je choco voor kan gebruiken!

39

Waarschijnlijk staat er op de pot 'Tenminste Houdbaar Tot' en NIET 'Te Gebruiken Tot'. Dit scheelt veel. Bij THT kun je het na die datum nog gebruiken maar de kwaliteit is dan wel minder. TGT zou ik niet meer gebruiken. Het ligt er natuurlijk wel aan hoelang de nutella over de datum is.....

40

Nooit gedacht dat zo'n topic nog zo lang besproken zou zijn.... de nutella is inmiddels allang op, smaakte heerlijk (en natuurlijk alleen zelf gebruikt) :)

Groetjes,
Marianne