1

Onderwerp: letters uitdrukken!!!??

Hoe krijg ik de letters MOOI :( uit een (z'on liniaal met letters) uitsteker? heb die met sierletters, maar krijg het niet voor elkaar, ben nog maar net begonnen met taarten bakken en heb nog veel te leren! dit is er dus een van. of heeft iemand een ander goede manier of idee?
binnenkort een geboorte taart maken en daar wil ik graag de naam bijzetten!
groetjes joyce :thumb:

2

Re: letters uitdrukken!!!??

Daar zijn al flink wat topics over geweest. Ik gebruik zelf huishoudfolie tussen de liniaal (zo noem ik het ding maar even) en de fondant. Zo blijven ze niet aan de liniaal plakken!

3

druk je die huishoudfolie dan glijk met de fondant erin? zou crisco ook werken?
bedankt alvast ga het gelijk uitproberen!
gr. joyce

4

Ikzelf doe altijd een heel kleinbeetje tylose in de fondant zodat hij iets minder plakkerig wordt. Dan rol ik de fondant heel dun uit en snij dan een strookje die breed genoeg is voor de letters. Dan zet ik de liniaal met de juiste letter ergens op die strook en trek de liniaal met een "ja hoe ga ik dat nu uitleggen", ik kantel de liniaal een beetje zodat de letter op de plank blijft liggen. Schuin wegtrekken zeg maar hahaha. Snap je het nog? Je tilt maar 1 kant van de liniaal omhoog. Als ik dan alle letters gedaan heb laat ik ze 10 minuutjes hard worden en dan kan ik ze heel makkelijk op te taart zetten zonder dat ze buigen of scheuren. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik die tappits net had, dat ik ook echt heb zitten klooien. Dat is dan nog netjes gezegd hihi.
Ik blijf hier wel meelezen want als iemand een makkelijker manier weet zou dat natuurlijk super zijn. Met folie ga ik toch ook eens een keertje proberen.
Succes ermee!

5 Laatst bewerkt door Ottolien (02-10-2009 13:47)

Ik heb net de letters weer uit de tappit geslagen zoals je het op you tube kan zien.

Heel handig en bij het oranje fondant geen probleem, bij de gele fondant kreeg ik lelijke randjes en de rode fondant kwam er niet uit. Dus de naam wordt helemaal oranje ipv 3 kleuren :Y

Tappits blijven moelijke dingen. Maar er zijn al een hele hoop topics over geweest (ik ben ook geen ster in het zoeken dus ik kan ze nu ook niet voor je erbij zetten) maar ik weet wel dat er op you tube filmpjes staan. En daar heb ik het van geleerd (en van Bien op een freubeldag).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ik heb het er vorige week nog over gehad (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=67955)

De folie dus op de fondant leggen, tappit erop, letter uitsteken en even flink over je werkblad wrijven voordat je de tappit er weer af haalt, dan kleeft de uitgestoken letter aan het folie en kun je het zo op je taart leggen. Succes!!

7

Mexican Paste gebruiken, dat werkt echt als een tierelier :)!

8

Mexican Paste gebruiken, dat werkt echt als een tierelier :)!

9

Oops, iets t

10

Ja of gumpaste!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

11

oke, nou dank jullie wel voor jullie reactie, met folie heb ik geprobeerd, maar kreeg het toch ook niet super! lastige dingen die tappits! ga ook nog ff mexican paste proberen!
groetjes joyce

12

Bij was DE gouden tip ( volgens mij van Jolanda71) om na het rollen de fondant+tylose ( of gumpaste, maar dat is niet nodig ) even paar minutje te laten liggen na het (dun!) uitrollen. Dan je tappit even in de maizena dopen, goed schoontikken, letter indrukken, en hij blijft ofwel gewoon liggen, of je tikt 'm er redelijk gemakkelijk weer uit.

Niet opgeven, gewoon blijven proberen tot je gevonden hebt wat voor jou het beste werkt! :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

13

Dit filmpje van Aine2 ( 1 van mijn favoriete howto-makers op youtube! :thumb: is erg duidelijk, vind ik :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

SUPER ADRIENNE!! ik heb het filmpje gezien en het werkt echt!!! jahoe, ik heb mijn letters er supermooi eruit gekregen zonder rare randjes enzo!
bedankt voor deze (voor mij) gouden tip!!
groetjes joyce

15

handig filmpje! maar wat is icing sugar??

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

16

dat zal poedersuiker zijn, maar maizena kan ook.
dit filmpje moest ik net hebben voor een kennisje die me dit precies vanochtend vroeg!

Groetjes, Dorothea.

17

Ottolien schreef:

Ik heb net de letters weer uit de tappit geslagen zoals je het op you tube kan zien.

Yep doe ik ook flink meppen op de tafelrand of boven een kom-metje dan vliegen ze niet overal naartoe  :lol:

Lieve groetjes van Nicole

18 Laatst bewerkt door CindyM (08-03-2011 14:22)

hier zie je hoe die tappits er echt uitkomen. ik vond het echt takkedingen maar sinds ik dit gezien heb, werkt het bij mij echt prima  :)

http://www.youtube.com/watch?v=cyS7msb1 … feedf_more

edit: ik zie dat die een oude koe is  :o

19 Laatst bewerkt door Siena (08-03-2011 14:33)

Het is misschien een oude koe... maar ik heb nog steeds problemen met mijn Jem letters!

Heb gister de Mexican Paste 2 gemaakt, en het hiermee geprobeerd,
geen succes.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar, de letters blijven in de uitstekers hangen.

Oke, met folie blijven ze er niet in zitten, maar dan zie je lijntjes van het folie, ook niet mooi. (en dan blijven ze aan de ondergrond plakken  :grr: )

Help!

20

@siena http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=93646

Groetjes, Dorothea.

21

Dot:

das waar ook, goed dat je hem weer onder de aandacht brengt!
Zal mijn man vragen op weg naar huis even bij de Gamma te stoppen ;D

Gelijk nog maar een vraagje,
ik heb mexican paste 2 gemaakt, gister, maar vind het nog best wel plakken,
klopt dat?
Je moest het toch buiten de koelkast laten rusten? (min 12uur)