1

Onderwerp: Marsepein over de datum

k Ben een half jaar geleden enthousiast begonnen met taarten maken, en heel veel spullen ervoor gekocht. Zo ook bij de Makro ongeveer 5 kilo marsepein.
Door allerlei omstandigheden kon ik er een hele tijd niet meer mee aan de slag, en nu ik weer bezig ben, is de marsepein die ik toen heb gekocht over de datum (03-09-09).
Hij ruikt en smaakt nog goed, maar kan ik het nog wel gebruiken?
Vind het zo zonde om weg te gooien!
En als ik het nog kan gebruiken.. Hoe lang nog? En kan ik het evt nog invriezen of wat, zodat hij nog iets langer houdbaar is?

Bedankt alvast:$

2

Re: Marsepein over de datum

Denk dat ik hem alleen voor eigen gebruik nog wel zou gebruiken, hoewel ik niet zo happig ben op producten van over de datum.. Maar aangezien hij nog goed ruikt en smaakt, zou ik het wel aandurven...denk ik....

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

3

Mits aldoor goed afgesloten geweest en alleen voor eigen gebruik, zou het nog wel kunnen, denk ik. Maar of je dan alsnog die hele 5 kg op redt?? Dat denk ik niet. Anders is het mooi oefenmateriaal voor puzzelplaatjes en boetseersels! Voor dummies is marsepein helaas minder geschikt.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

4

We hebben een h

5

ja hoor, ik zou het gewoon opmaken. niet voor betalende 'klanten' maar wel voor thuis. ziek zul je er niet van worden hoor, zolang het goed verpakt was en er niks op groeit.

6

Kan niet zoveel kwaad, er zit zoveel suiker in.
Die datum bij dit soort produkten meestal aan de krappe kant genomen, dus het is waarschijnlijk nog wel een tijdje goed eetbaar.
Ik zou het wel snel opmaken, maar je verder niet teveel zorgen maken, als het goed ruikt en smaakt is het in dit geval echt  nog wel veilig.

'Dieting is no piece of cake'

7

Als marsepein een jaar houdbaar is, kan een jaar en een paar dagen ook nog wel, mits natuurlijk goed verpakt en 'schoon', dus nog niet gekleurd of gekneed. Bart uit Alphen heeft een keer gezegd dat als je marsepein kneedt en het 'knispert', dat het dan niet goed meer is, dus even luisteren tijdens het kneden, haha!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek