1

Onderwerp: Welke maat strik op 15 cm taart?

Ik wil graag een vollere strik maken (met 15 lussen ipv 12) gaat dit passen op een taart van 15 cm doorsnede? Is een strik hierop uberhaupt wel mooi?

Ik wil de 15 cm wel houden omdat het een stapel van 4 wordt en ik geen grotere bakvorm heb.. dus zit vast aan de 15, 20, 25 en 30 cm.

Alvast bedankt!

2

Re: Welke maat strik op 15 cm taart?

Op een 20 cm maak ik de grootste lussen met de lege tappit. Die zijn dan de basis. Volgens mij gebruik ik er dan 9. De vervolgens steeds minder en kleiner naar binnen werken. Op een 20cm heb je nog ruimte over, op een 15 zal het net passen denk ik.
Maar een strik staat toch altijd mooi? :)

Dit is een 12 lussen strik op een 15 cm taart.
Gaat prima toch.
Misschien kun je zelf inschatten of een grotere strik ook nog kan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWXA7ARC-D.jpg

If live gives you lemons, make lemonade!

4

Je kunt met de maat van de strik varieren door de lussen op een groter of kleiner rondje te plakken. De lussen zijn altijd even groot, maar als je een groter basisrondje neemt waar je ze op plakt dan krijg je een rij extra en wordt de diameter van de totale strik groter (en wordt 'ie ook hoger, wat in veel gevallen mooier is, zeker als je een 4 laags stapeltaart hebt).
Je plakt ze namelijk een stukje op de buitenrand van je rondje.

Ik hoop dat dit te volgen is :+

Ik gebruik altijd de lege tappit voor de lussen, en halveer die dan. En laatst heb ik een strik met 19 lussen gemaakt. Die was geen 3 lagen lussen op elkaar, maar 4.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!
Moet wel gaan lukken als ik het zo lees... gaat helemaal goed komen met m'n strik idee :D
Zou toch gebaald hebben als ik die strik helemaal af heb en hij dan net 2 cm over de rand zou hangen, haha!

6 Laatst bewerkt door Carin (24-09-2009 09:51)

Nog een tip: zet je strik in elkaar op je omgekeerde bakvorm, dan kun je de maat precies goed zien. Natuurlijk wel een stukje bakpapier op maat knippen anders krijg je 'm er nooit meer af :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

Carin schreef:

Nog een tip: zet je strik in elkaar op je omgekeerde bakvorm, dan kun je de maat precies goed zien. Natuurlijk wel een stukje bakpapier op maat knippen anders krijg je 'm er nooit meer af :lol:

Heel goed idee, ga ik doen, thanks!!!