1

Onderwerp: Vierkant taartje met ganache

Kun je een vierkant taartje (15 cm) overgieten met ganache of wordt dat niet mooi? Ik ben van plan om hem eerst af te smeren met botercreme, zodat de ondergrond mooi glad is. Het is voor een klein toptaartje bovenop een cupcake standaard voor een bruiloft, dus het moet wel een mooi strak, glanzend taartje worden. Ik heb ook wel eens een recept gezien, waarbij ze een klontje roomboter toevoegden voor extra glans. Iemand dit al eens geprobeerd?

Groetjes, Elly

2

Re: Vierkant taartje met ganache

toevallig heb ik dat vandaag gedaan......... ik me maar afvragen waarom het er niet zo mooi uitzag als op de plaatjes. ik had een gewone cakevorm gebruikt zo een langwerpige.

wel erg lekker hoor! 2 lagen ganache wit en bruin. een echte PMStaart

Let them eat cake
http://annettes.tk/

3

boter in de ganache gaat goed.. heb ik ook gedaan 2 weken geleden op een bol taartje.. alleen de ganache wordt niet heel stevig.. dus tussen de lagen moet de echt ff in de koelkast zitten. 
En als je een flink hoeveelheid ganache maak en et goed laat uitdruppen denk ik dat een vierkant taart makkelijk gaat.

4

Ik vind het wel lekker als de ganache niet zo hard wordt, dus een klontje boter is wel een aanrader.
Volgende week gaan we een borreltje drinken bij kennissen, denk dat ik maar een vierkant ganachetaartje meeneem om het even uit te proberen hahaha.

Groetjes, Elly

5

ik hoorde ook over een lepel honing erin.

Let them eat cake
http://annettes.tk/

6

Nou, ik heb vanavond een vierkant ganachetaartje gemaakt. Met boter erin, waardoor het er mooi glanzend uitzag. Helaas kreeg ik de zijkanten niet bedekt, dus heb ik uiteindelijk maar met een spatel de chocolade verdeeld, maar dat is natuurlijk niet mooi glad geworden. Te weinig ganache gemaakt denk ik. Ik weet nog niet of ik dit voor de bruidtaart opdracht ga gebruiken. Ik denk dat ik maar voor de belgische chocoladefondant ga.

Groetjes, Elly

7

Gisteren een stukje van de taart gehad en hij was wel erg lekker. Vanillebisquit met sinaasappelbavarois en sinaasappelmarmelade en afgesmeerd met meringue botercreme en overgoten met ganache dus. Het zag er ook heel mooi uit met een mooi dun laagje botercreme en een dun laagje chocolade. Toch nog maar een keer oefenen met meer ganache, zodat ik ook royaal over de zijkanten kan gieten.

Groetjes, Elly

8

eerst de hoeken van de gekoelde, afgestreken taart overgieten met vrij dikke ganache en dan de rest vanaf het midden "opvullen". evt een tweede laag nadat je de eerste goed hebt laten opstijven in de koelkast.

Hopelijk is het nog een duidelijk verhaaltje geworden :S

9

Dat is zeker duidelijk. De volgende ga ik het zo proberen. Tnx.
Als de taart uit de koeling komt, is de ganache dof geworden. Wordt dat vanzelf weer glanzend of is er iets dat ik er overheen kan sprayen, cacaoboter oid?

Groetjes, Elly

10

:think: dat heb ik nog niet gehad. Ik maak de ganache altijd zonder boter. Maar of het daar aan ligt betwijfel ik. Misschien heb je hem te heet laten worden. Zodra de slagroom kookt de pan van het vuur halen en dan de chocolade er bij doen. dat laat ik dan afkoelen in een bak met koud water. (dan gaat het sneller want geduld is niet mijn beste eigenschap :lol:)