1 Laatst bewerkt door Annemarie1107 (18-09-2009 21:11)

Onderwerp: Waarom gaat m'n fondant 'smelten'?

HELP!

Gisteravond m'n eerste bestelling gemaakt en de taart zag er picobello uit, vond ik zelf.
Vanochtend neem ik een kijkje in de koelkast en slik, een inimini klein 'suikerplasje' naast m'n taart... :grr: why???
Het was niet heel dramatish, ik kon het wel wegvegen maar ik ben heel benieuwd of het er vanavond nog een beetje uit ziet...
De fondant was ook een beetje aan het 'zakken' aan de zijkanten

This is how i did it:
- biscuit dag van te voren gebakken, 2 keer doorgesneden.
- dijkje botercr

Mijn taartjes zijn hier te bekijken!

2 Laatst bewerkt door Studio Taart (18-09-2009 21:14)

Re: Waarom gaat m'n fondant 'smelten'?

Fout antwoord, zie antwoord hieronder

I'm not bossy, I just have better ideas...

3 Laatst bewerkt door Ottolien (18-09-2009 21:15)

Ai, de botercreme voor het afsmeren is de schuldige.

Je hebt geen 1:1 botercreme gebruikt, maar een BBR waar melk en water aan is toegevoegd. Melk en water doen fondant en marsepein smelten.

Volgende keer kan je beter eenzelfde deel boter en poedersuiker met elkaar mengen  op 1 dus.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Ottolien schreef:

Ai, de botercreme voor het afsmeren is de schuldige.

Je hebt geen 1:1 botercreme gebruikt, maar een BBR waar melk en water aan is toegevoegd. Melk en water doen fondant en marsepein smelten.

Volgende keer kan je beter eenzelfde deel boter en poedersuiker met elkaar mengen  op 1 dus.

Hmmmm, echt? en 'mijn' botercr

5

Dat is inderdaad afhankelijk van de vulling. Ik jou BBR zit melk dus dan zou ik zeggen in de koelkast (of een hele koele ruimte als een kelder).

Om af te smeren hoef je maar een heel dun laagje te gebruiken want de 1:1  botercreme is niet lekker (tenminste dat vind ik en de meerderheid hier)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

De botercreme is inderdaad de boosdoener. Ik smeer altijd af met meringue botercreme. Is veel lekkerder dan de 1:1 botercreme.

Groetjes, Elly

Elly67 schreef:

De botercreme is inderdaad de boosdoener. Ik smeer altijd af met meringue botercreme. Is veel lekkerder dan de 1:1 botercreme.

Bedankt! en dat klinkt lekkerder dan de 1:1.
Ik had al even gezocht en kwam uit op de site van tartacadabra. Maak dan wordt er rauw eiwit gebruikt... het wordt niet volledig verhit en daar hou ik niet zo van
Elly, mag ik je vragen hoe jij 't maakt?

8

Ik heb op mijn eerste taartje de botercrememix gebruikt van funcakes en toen ik hem net maakte zag de taart er heel strak uit, maar een kwartier later al een stuk minder. zal de volgende keer ook gewoon eens 1:1 mix maken kijken of dat beter gaat de fondant is op mijn taart ook heeeeeeeeel erg zacht geworden

Dan is 1 op 1 inderdaad beter, zo dun mogelijk en dan is het best nog te eten hoor!

I'm not bossy, I just have better ideas...

10

Annemarie1107 schreef:

[Maak dan wordt er rauw eiwit gebruikt... het wordt niet volledig verhit en daar hou ik niet zo van

Jawel hoor, ook dit recept is volledig veilig; het eiwit wordt door het verhitten voldoende gepasteuriseerd :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Adrienne schreef:
Annemarie1107 schreef:

[Maak dan wordt er rauw eiwit gebruikt... het wordt niet volledig verhit en daar hou ik niet zo van

Jawel hoor, ook dit recept is volledig veilig; het eiwit wordt door het verhitten voldoende gepasteuriseerd :)

je kunt ook eiwit poeder gebruiken

1 eiwit= 5gram poeder en 30 gram water.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

sander4000 schreef:

Ik heb op mijn eerste taartje de botercrememix gebruikt van funcakes en toen ik hem net maakte zag de taart er heel strak uit, maar een kwartier later al een stuk minder. zal de volgende keer ook gewoon eens 1:1 mix maken kijken of dat beter gaat de fondant is op mijn taart ook heeeeeeeeel erg zacht geworden

dat zou heeeel goed door de mix kunnen komen. in principe gaat het 9 van de 10 keer goed, geen smeltende taarten. Maar die 10e keer zal maar net die opdracht zijn, die dus niet voor jezelf is... :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

Annemarie1107 schreef:
Elly67 schreef:

Bedankt! en dat klinkt lekkerder dan de 1:1.
Ik had al even gezocht en kwam uit op de site van tartacadabra. Maak dan wordt er rauw eiwit gebruikt... het wordt niet volledig verhit en daar hou ik niet zo van

Verse eiwit hou ik ook niet van. Ik gebruik altijd eiwitpoeder. 5 g eiwitpoeder en 30 g water maakt 1 eiwit.  Een deel van het water gebruik ik om suikersiroop mee te maken, dus geen extra water toevoegen. Ondertussen de eiwitpoeder met water opkloppen, dan in een dun straaltje suikersiroop erbij, kloppen totdat het handwarm is (eventueel in een bak koud water zetten, of in de keukenmachine een minuut of 7 kloppen) en dan de boter op kamertemperatuur in blokjes 1 voor 1 toevoegen.
Op het laatst een klein beetje vanilleessence erbij.

Groetjes, Elly

Elly67 schreef:

Verse eiwit hou ik ook niet van. Ik gebruik altijd eiwitpoeder. 5 g eiwitpoeder en 30 g water maakt 1 eiwit.  Een deel van het water gebruik ik om suikersiroop mee te maken, dus geen extra water toevoegen. Ondertussen de eiwitpoeder met water opkloppen, dan in een dun straaltje suikersiroop erbij, kloppen totdat het handwarm is (eventueel in een bak koud water zetten, of in de keukenmachine een minuut of 7 kloppen) en dan de boter op kamertemperatuur in blokjes 1 voor 1 toevoegen.

Thanks, ipv 1 eiwit van 35 gr dus 30 gr water en 5 gr eiwitpoeder.
Als ik het goed begrijp:
Van die 30 gr. water gebruik ik 20 gr (?ongeveer?) met de suiker voor het suikerwater.
Het eiwitpoeder klop ik samen met de rest van het water, lost de poeder dan wel goed op? Vervolgens giet ik rustig suikerwater erbij en dan lauw kloppen
En daarna de zachte boter erbij en evt. een smaakje (kan ook gesmolten chocolade o.i.d?)

Klaar?!

Als ik het zo goed heb gesnapt, gaan we er van de week mee aan de gang. Heel erg bedankt allemaal!!

15

Over de botercreme is alles al zo ongeveel gezegd, maar verder houd ik ook altijd rekening met de temperatuur van de koelkast. Ik heb toevallig een kleine extra koelkast, die ik altijd op 1 heb staan. Als je hem te koud hebt staan, kan je taart heel erg gaan zweten al je de taart uit de koelkast haalt.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

16

Annemarie1107 schreef:
Elly67 schreef:

Thanks, ipv 1 eiwit van 35 gr dus 30 gr water en 5 gr eiwitpoeder.
Als ik het goed begrijp:
Van die 30 gr. water gebruik ik 20 gr (?ongeveer?) met de suiker voor het suikerwater.
Het eiwitpoeder klop ik samen met de rest van het water, lost de poeder dan wel goed op? Vervolgens giet ik rustig suikerwater erbij en dan lauw kloppen
En daarna de zachte boter erbij en evt. een smaakje (kan ook gesmolten chocolade o.i.d?)

Klaar?!

Als ik het zo goed heb gesnapt, gaan we er van de week mee aan de gang. Heel erg bedankt allemaal!!

Ja hoor, je hebt het goed begrepen. Gesmolten chcolade erdoor moet wel kunnen denk ik (heb ik nog nooit geprobeerd). De verdeling van het water weet ik eigenlijk niet precies. Ik denk dat ik ongeveer 1/3 van het water bij de eiwitpoeder doe en 2/3 bij de suiker. Het is een kwestie van uitproberen. Je moet de eiwit wel eerst luchtig kunnen kloppen (dat zou je eerst kunnen doen en dan de rest van het water bij de suiker). Als je de suiker opzet, moet je er niet in roeren, dan kun je kristallen krijgen en dat is niet lekker in de creme. Als de suiker begint te koken, poets je de kristallen die zich aan de wand van de pan vestigen, eraf met een kwastje en koud water. De verhouding is trouwens 1:2:3. Dus 1 deel eiwit (poeder en water), 2 delen suiker en 3 delen roomboter.
Hier nog een filmpje waarin het goed wordt uitgelegd. Hier gebruiken ze wel verse eiwitten, maar verder werkt het hetzelfde. Succes!

http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWc … mp;index=2

Groetjes, Elly