1

Onderwerp: Idee over suikervrij bekleding?

Dames hebben jullie misschien een idee over het bekleden van een taart waar niet al te veel suiker in zit? Ik maak een stapel taart voor mijn  Opa en Oma en mijn Oma mag niet veel suiker hebben (diabeet) en er zijn er nog 2 dus wil ik de boven laag, maken van iets waar wat minder in zit. Maar ik heb geen idee wat.

Groetjes Bianka

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

2

Re: Idee over suikervrij bekleding?

Ik denk dat dat heel moeilijk wordt. Ik heb een paar jaar geleden ook lopen zoeken (kind wat geen suiker meer mocht ivm allergie), maar ben nooit verder gekomen dan suikervrije amandelspijs. En dat is toch  niet makkelijk over taart heen te krijgen :nooo:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Nee dat dacht ik ook al, ik denk dat ik dan gewoon marsepijn doe, volgens mij zit daar minder suiker in dan fondante of niet?

4 Laatst bewerkt door Ottolien (15-09-2009 17:00)

Tja, fondant is suikerpasta en marsepein is van amandelen (met suiker). Ik zelf denk ook dat er in marsepein minder suiker zit maar ik ben geen expert in deze.

Mijn zoon kreeg suikervrije appeltaart, ook lekker. Misschien iets voor je oma. Helaas heb ik na de allergie wel m'n recept weggegooit.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Als het echt met een stuk minder suiker moet, en je wilt echt een stapeltaart maken, dan zou ik eerder gaan voor een soort stapel zoals deze van Katja laatst,  maar dan met een of ander diabetisch verantwoord koekje erlangs ipv de chocolade sticks. Als je bang bent dat ze niet blijven staan/plakken kun je er altijd nog een chique lintje omheen doen.

Ik denk dat je anders met marsepein of fondant altijd aan een suiker-overload blijft zitten :/

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6 Laatst bewerkt door kaatjetaatje (15-09-2009 18:16)

Een gemiddeld stuk vruchtenvlaai bevat al ong 1/8 van de koolhydraten (want dat moet een diabeet beperken, niet alleen suiker) dat een gemiddelde diabetes type 2 patient dagelijks kan hebben. Ik zou dus lekker een taart als altijd maken, en dan weet je oma vast wel hoeveel ze er ong van mag hebben.

Wil je toch een meer verantwoorde taart;
Fondant en marsepein zijn beide echt geen vriend voor diabetici, dan kan je beter een topping maken van suikervrije slagroom of vruchten, en evt de zijkanten bestrooien met vermalen biscuitjes, dan kan je de zijkant ook met de slagroom afsmeren.
Citrusvruchten bevatten ook veeeel minder kh dan bijv appels en bananen.
Ga ook vooral niet zoeten met zoetstoffen, daarvan kan je namelijk gauw diarree krijgen (bahalve van aspartaam).

7

mmmm opzich zal dat chocolade wel gaan, want dat kan ze er makkelijker afhalen. Maar hoe maak je die chocolade rolletjes dan?

Wel heel erg tof dat jullie zo met me mee denken, want het wordt wel hun feestje en ja ik wil hier toch een beetje rekening mee houden dat ze iets minder mag hebben dan de gemiddelde man/vrouw. En toch iets moois en iets lekkers op tavel zetten, ze willen dit speciaal  op de foto zetten door een fotograaf.

Groetjes Bianka

8

oohhh ik heb het al gelezen, maar kan je zelf niet maken? en dag van te voor of zo?

9

je kan ook je taart overgieten met ganache

1 deel slagroom 1 deel suikervrije chocolade (wit melk of puur)
slagroom aan de kook brengen

van het gas af..... dan chocolade stukjes er in doen...roeren tot een geheel, tot de chocolade gesmolten is.

aflaten koelen...tot het nog iets warm is....niet te warm!! moet dik vloeibaar zijn voor het mooiste resultaat.

taart maskeren met botercreme...zo strak mogelijk...je ziet alles terug
die eerst goed koelen

dan je taart op bv een blik/pot zetten
dat hij boven het aanrecht blad staat...dan kan de overtollige ganache er af lopen

als je gekloelde taart op een blik/pot staat op het aanrecht...kan je je ganache er over gieten.
over tollige ganache loopt er dan af.... even laten drogen op het blik/pot voor dat je er weer aankomt.... 15 min.

en klaar.

10

kan ook (en ik heb het al eens gemaakt) maar dat vind ik iets minder voor zn feest, beetje nog gewoontjes. Ik wil iets heel speciaal maken, maar ja misschien is het wel iets te hoog gegrepen. Ik bedoel niet dat zn taart niet mooi is hoor, zeker niet, maar wil iets meer dan dat, snappie :) maar wel bedankt voor je hulp en je tip :)

Groetjes Bianka

11

Waarom maak je niet gewoon een taart (maar dan wel van cake/biscuit+vulling die niet zo slecht is voor ze) en laat je hen de keuze om de buitenlaag van fondant en/of marsepein wel of niet op te eten? De taart smaakt zonder dat ook lekker hoor! En de andere gasten kunnen het gewoon wel eten!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be