1

Onderwerp: Ik snap er helemaal niets meer van...

Ik heb hier mix voor botercreme uit de webshop.. Daar staat een recept op, maar niet voor welke grootte van taart het is, en of het voor vulling en afsmeren is, of alleen voor vulling. En nu las ik op het forum dat je 1:1 botercreme hebt.. met 1 deel poedersuiker en 1 deel boter. Zit hier dan geen water bij en van die mix voor botercreme?

En hoeveeel moet je dan gebruiken voor die 1:1 en hoeveel dan nog voor de vulling met botercreme?

Sorry ik snap er echt niets meer van :^)!  Hoop dat iemand me kan helpen!

2

Re: Ik snap er helemaal niets meer van...

Hoeveel je moet gebruiken hangt echt af van hoe dik je de vulling wilt hebben en of je 1 of 2 of 3 lagen van de botercreme wilt gebruiken. Ik denk dat er daarom niet opstaat hoeveel je per taart nodig hebt.

Je kan ook afsmeren met de mix, maar dan is er een kans dat je fondant/marsepein gaat smelten door het water. Gebeurt niet altijd, maar het is zonde als het wel bebeurt.

Verder ligt het er bij de 1:1 botercreme ook aan hoe dik je wilt smeren. Sommige doen er een laagje onder en anderen alleen daar waar nodig om hem strak te krijgen en te zorgen dat het marsepein/fondant blijft plakken.

Ik zou beginnen met een niet te grote hoeveelheid te maken en dan extra te maken als je tekort komt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Okee, na ik smeer af om het te laten plakken,.. dus niet echt dik. En de vulling is denk ik ongeveer 3 mm. En hoe zit dat dan met die 1:1 botercreme? Zit daar dan geen mix en water bij?

4

oi oi oi mn taart staat inmiddels op onploffen :| hij raakt bijna het dak van mijn oven. Gaat lekker vandaag :(

5

Cupcake_Ann schreef:

Okee, na ik smeer af om het te laten plakken,.. dus niet echt dik. En de vulling is denk ik ongeveer 3 mm. En hoe zit dat dan met die 1:1 botercreme? Zit daar dan geen mix en water bij?

Nee. je klopt de boter luchtig en gooit er dan beetje bij beetje (ik kwak het er in 1x bij, maar dat hoort niet) de poedersuiker bij. Nog even doorkloppen en je hebt 1:1 botercreme. Deze botercreme kn je heel lang bewaren en invriezen zelfs.

Ik smeer zelf en dikkere laag (vind hem zalig), maar het ligt er dus ook aan hoe groot je taart is.
Ik zou anders beginnen met 50 gram mix, 50 gram poedersuiker en 100ml water. Samen met 125 gram boter. Waarschijnlijk hou je dan nog over. Maar ook dit kan je invriezen en bewaren. Of aan kindren op brood geven. Vinden ze zalig!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Heel erg bedankt! het gaat nu wel lukken! De cake is btw ook goed gelukt!

7

Ik neem altijd 100 gr. mix, 100 gr poedersuiker, 250 ml water en 250 gr, roomboter. Als je dan over hebt, vries je het gewoon in. Maar voor een taart van zo'n 30 cm is dit genoeg om hem te vullen en af te smeren.