1

Onderwerp: Kant en klaar mixen

Als Belgische (woon 10 jaar in Nederland) kan ik niet altijd begrijpen waarom er zo gauw kant en klaar mixen worden gebruikt of zelfs kant en klaar cakes.

Een cake of biscuit is toch ook makkelijk en snel zelf te maken

Re: Kant en klaar mixen

je vraag past beter in de rubriek bakken&vullen, dus daar ga ik hem naar toe verplaatsen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik vind absoluut de smaak van de kant en klare mix voor botercreme en biscuit lekkerder dan zelf gemaakt (en daarbij is het nog makkelijker ook), maar goed smaken verschillen gelukkig.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

4

Persoonlijk vind ik de biscuit van de mix echt veel lekkerder dan een zelfgemaakte. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik vraag me wel af wat je belgische afkomst met je vraag te maken heeft..

5

Haha..ja een nuance verschil is dat de mix zooooooo lekker is dat ik geen reden zie om het zelf te maken (trouwens, heb het wel paar keer geprobeerd hoor maar nog steeds geen manier gevonden die lekkerder is dan de mix :s)

6

Valy schreef:

Ik vraag me wel af wat je belgische afkomst met je vraag te maken heeft..

De vorige forummer die deze vraag stelde, kwam ook uit Belgi

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Voor biscuit vind ik de mix ook een uitkomst.
Met het gewone recept gaat alles goed, totdat ik de bloem erdoorheen moet spatelen. Ik blijf altijd klonten houden.
Of ik moet heel hard gaan roeren, maar dan gaat het luchtige er ook wel vanaf. :)

Ik vind die cakemix waar je alleen water bij hoeft te voegen ook geweldig. Kan zelfs gewoon geroerd worden (hoeft niet gemixt). Is toch een uitkomst! :)
Even roeren, in de oven, even wachten, klaar! En hij is nog lekker ook.

funga schreef:

Als Belgische (woon 10 jaar in Nederland) kan ik niet altijd begrijpen waarom er zo gauw kant en klaar mixen worden gebruikt of zelfs kant en klaar cakes.

Wat heeft je afkomst hiermee te maken?

I'm not bossy, I just have better ideas...

9 Laatst bewerkt door Ottolien (09-09-2009 14:32)

Het makkelijke van kant en klaar mixen is ook dat de kids het zonder begeleiding kunnen maken. Vooral de kant en klare waar je alleen nog maar water aan toe hoeft te voegen. En dat is niet om het mezelf makkelijk te maken, maar omdat ze het zo graag helemaal ZELF willen doen.
Onder begeleiding was voor mij makkelijker want nu ben ik niet in de keuken bij het bereiden en moet ik er wel bij staan als ze schoonmaken (en dat duurt veel langer). Laatst hadden ze de mixer al omhoog terwijl hij nog draaide. Echt alles zat onder, maar een lol dat ze hadden. Ook bij het schoonmaken kregen ze steeds weer de slappe lach (en ik ook).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

Ik vind de biscuitmix en zeker de cupcakemix lekkerder dan wanneer ik het zelf maak. Bij mij gaat het dus vooral om de smaak.

D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Ik vind zelf voor een biscuit de mix makkelijker werken, en toch ook wel veel lekkerder van smaak dan wanneer ik 't zelf maak. Tot voor kort maakte ik de botercreme gewoon zelf, maar heb nou de mix geprobeerd en die is zo lekker dat ik die voortaan gebruik ;) ik zou zeggen probeer 't eens uit, dan weet je waar we 't over hebben :D

'I love it when a cake comes together'

12

ik vermeld erbij dat ik Belgische ben omdat ik gemerkt heb dat Belgen en Nederlanders toch anders tegen eten aankijken.

Heel kort door de bocht, zie ik het verschil als volgt:

Belgen zijn Bourgondisch aangelegd en eten omdat het lekker is
Nederlanders zijn praktischer en eten gewoon omdat het moet.

Wat een verschil in aanpak maakt...

Let op dit is mijn mening he :-)

Mij zul je dus bvb een currysaus uit een potje of zakje zien gebruiken, heel makkelijk, snel en lekkerder zelf te maken immers. Hetzelfde geldt voor appelmoes.
Het aanbod "instant" vind ik in Nederland ook groter dan in Belgi

13

funga schreef:

Heel kort door de bocht, zie ik het verschil als volgt:

Belgen zijn Bourgondisch aangelegd en eten omdat het lekker is
Nederlanders zijn praktischer en eten gewoon omdat het moet.

Wat een verschil in aanpak maakt...

Let op dit is mijn mening he :-)

Is inderdaad erg kort door de bocht...
Misschien eerst die mix eens testen voor je zoiets neergooit?

Ik maak ook mijn biscuits en cakes altijd zelf. Gedeeltelijk omdat ik vaak glutenvrij bak en dan dus wel moet, maar ook voor de smaak. Niets gaat boven een goed recept vind ik. Nu kan ik zelf de mix niet proeven, maar mijn familie wel en die vinden zelfgemaakt tot nu toe altijd lekkerder dan pakjes . Ik heb de mix hier uit de winkel nog nooit gebruikt, dus daarover kan ik niet oordelen.

En volgens mij heb je wel een punt. Belgen staan geloof ik echt gemiddeld langer in de keuken dan nederlanders. Wij (ik woon in duitsland en bedoel wij duitsers) koken ook gewoon van alles uit pakjes en zakjes. Maar bakken doen we graag gewoon helemaal zelf. Weet niet waarom, maar het is wel zo.

Grappig dat ieder land daar anders in is. Ik vind je manier schrijven ook helemaal niet zo kort door de bocht. Denk alleen niet dat Nederlanders alleen maar eten omdat het moet, maar ook omdat de nederlandse keuken nu niet echt bekend staat om haar finesse en fijnproeverij. De duitse overigens ook niet hoor. Maar de Belgische..................mmmmmmmmmmmmmmm.

15

Over de mix heb ik het daarom gevraagd.....

Daarbij heb ik hier nooit gezegd dat de mix niet lekker zou zijn, ik ken die immers niet...

Verder heb ik de ervaring dat mensen die bij ons komen eten, vaak verwonderd zijn dat de spaghettisaus hier niet uit een potje komt, net zomin als de soep, enz

Maar goed, dat is nog geen referentie voor heel Nederland natuurlijk

16

funga schreef:

Over de mix heb ik het daarom gevraagd.....

Daarbij heb ik hier nooit gezegd dat de mix niet lekker zou zijn, ik ken die immers niet...

Nouououou.... als je zegt "gaat het dan louter om hoe het eruit ziet en minder om de smaak" dan z

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

17

Ik ben over het algemeen wel voor zelfgemaken, maar in dit geval: Geef mij maar de biscuit mix, die is toch lekker smeuig. Zelfgemaakte biscuit vind ik vaak droog.
Ook de ccmix smaakt heerlijk en lukt (bijna) altijd. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

18

Goeiemorgen,
Ik prefereer ook de zelfgemaakte biscuits en cakes boven de mixen, al moet ik zeggen dat ik soms wel gebruik maak van de mixen als het eens snel moet gaan en sommige merken (oa funcakes) best lekker zijn. Ze zijn ook gebruiksvriendelijk.
Wat betreft de botercreme vind ik de zelfgemaakte op basis van de meringue stukken beter dan de mixen.  Zelfs gewone boter met bloemsuiker onder vind ik lekkerder dan een mix.
Maar ja, smaken verschillen.
Misschien nog vermelden dat ik ook belgische ben (zij het van een grensgemeente)

groetjes
Monique

19

funga schreef:

@Pooh
voor jou misschien een deja vu, echter ik had de zoekfunctie gebruikt, maar zo geen antwoord gevonden.

O, ik bedoelde niet dat deze vraag zo vaak voorbij kwam, sorry. Het was iets anders, ergens uit dat kleine blikje herinneringen die wel bewaard zijn gebleven :+

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

20

Het gaat ons j

Groetjes Laura!

De mix is verrukkelijk!!! Wie anders zegt heeft hem niet geproefd.

22

Wendy artc131 schreef:

De mix is verrukkelijk!!! Wie anders zegt heeft hem niet geproefd.

Amen :D

23 Laatst bewerkt door Knutsel (10-09-2009 13:30)

Ik denk dat er wel degelijk verschil inzit per land.
Kijk bijv ook eens naar Duitsland daar staan de kant&klare taartbodems volop in het vak ook zelfs kant en klare marsepein plakken (rond en op maar voor de taart) dat zie je bijv. hier in Nederland veel minder.
Ik vind het dus helemaal geen gekke vraag en al helemaal niet beledigend of zo iets.

Ik heb ook weleens een biscuit gemaakt zoals hierop de site een recept staat  maar die vind ik gewoon niet zo lekker smaken en minder luchtig als de biscuitmix van de webshop