1

Onderwerp: botercreme & botercreme extra

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik snap er niets meer van....

Botercreme (mix) is alleen om te vullen en botercreme extra is voor een dijkje en om af te smeren? Kan ik bij de mix ook gewoon banketbakkersroom toevoegen voor een botercreme extra?

Gr. Mariel

2 Laatst bewerkt door e.b.m. (02-09-2009 18:54)

Re: botercreme & botercreme extra

Botercr

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3 Laatst bewerkt door jolanda80 (02-09-2009 19:05)

botercr

4

Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker! Harstikke bedankt voor jullie reacties!

Gr Mariel

5

Je hebt gelijk: botercr

6

Dames, mag ik even inhaken op dit onderwerp?
Gebruiken jullie gewone boter of roomboter in de mix?

7

roomboter in de mix enne ik raad je aan om er NIET mee af te smeren. Heb het een keer gedaan en de fondant smelt van je taart af!

Veel liefs Rafaëla

8

Dank voor je snelle antwoord.
Ik heb 2 kapsels klaarstaan om vanavond te decoreren en ik heb slechts

9 Laatst bewerkt door e.b.m. (13-09-2009 07:44)

Ik gebruik altijd roomboter (van Melkan, met zilveren wikkel). Nooit problemen mee gehad.

Het kan zijn, dat het ene merk meer water bevat dan het andere. Wellicht dat Rafaela daarom wel problemen ermee had?

10

Ik doe het ook met roomboter (ruitjes) en ik maak de mix zoals bedoelt (pakje boter, 100 gr mix, 100 gr suiker en dan water). Ik doe hier alles mee, afsmeren, dijkjes en nooit problemen mee!

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

11

Ook hier roomboter :) Ik smeer ook weleens af met de botercreme mix, maar vaak alleen als het taartje voor onszelf is. Ik gebruik dan wel minder water!
Maar ik blijf het resultaat met 1:1 botercreme strakker vinden. En stiekem ben ik toch wel bang dat het een keertje mis gaat met die mix :P

Groetjes Laura!

12

Hoi laura, je brengt me wat in verwarring.
Je spreekt over botercreme en botercreme mix.
Ik had een mix, gekocht na een workshop, te mengen met suiker water en losgeklopte roomboter.
Nu begrijp ik niet precies wat het verschil is.

13

De botercreme mix is degene waar jij het over hebt, degene waarbij je water, suiker en boter bij doet. Met deze kun je ook afsmeren, maar de mogelijkheid bestaat dat je fondant/marsepein smelt. Maar bij veel mensen gaat het gewoon goed :)
Ik smeer zelf af met 1:1 botercreme, dit is een creme van een gelijke hoeveelheid boter en poedersuiker, dus bijvoorbeeld 250gr boter en 250 poedersuiker. Doordat er door deze geen water zit heb je geen 'smeltgevaar.'

Groetjes Laura!

14

Ok

15 Laatst bewerkt door joetje (15-09-2009 10:47)

sorry was te ongeduldig

laat de moed niet zakken, lekker blijven bakken

16

Ikzelf gebruik 100 gram margarine en 100 gram roomboter en 200 gram poedersuiker en eventueel daarna nog een smaak toevoegen. Maar ik zit wel te twijfelen of ik de mix aan zal schaffen, werkt dit sneller? en zit er veel smaak verschil met "gewone" botercreme? Wie kan mij dit vertellen??*)

laat de moed niet zakken, lekker blijven bakken

17

Ik lees weer even met belangstelling mee na de vraag van Joetje.

18

nou ellen, er zit zeker smaakverschil in! de mix is (vind ik) veel lekkerder....

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

19

Er zit heel groot verschil in smaak tussen botercreme 1:1 en botercreme van/met mix!!! Mijn kids denken vaak dat het slagroom is, de botercreme van/met mix. Ik gebruik ook altijd botercreme 1:1 om mee af te smeren. Durf niet het risico te lopen dat m'n marsepein gaat smelten.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

20

Jax schreef:

Mijn kids denken vaak dat het slagroom is, de botercreme van/met mix.

En gisteren bij het uitdelen in groep 4 vonden de kinderen de 1:1 botercreme in een toefje op de cc's wel heel erg lekkere slagroom! Dus niet iedereen vindt dat vies! (ik ook niet...)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

21

Gatsie ik vind 1:1 botercreme ook vies om mee te vullen! Ik doe dat ook alleen om af te smeren en om te vullen gebruik ik de mix van hebshop.

Ik doe vaak door de 1:1 botercreme (om af te smeren) nog een beetje citroenaroma of vanillearoma.

Ik heb 1x afgesmeerd met de botercreme van hebshop maar toen was de andere dag mijn marsepein mooi gesmolten! Ik stak het mes erin en er kwam gewoon een plasje gesmolten marsepein uit! Dit doe ik dus nooit meer!

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

22

ik gebruik eigenlijk nooit de mix, maar altijd 1op1 botercreme en iedreen vind dat altijd heerlijk, inderdaad net als slagroom. Meesteal doe ik er nog een smaakje patidess doorheen dan kan je gewoon afsmeren ook.
Vindt het gewoon teveel gedoe met die mix.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

23

Ja ik vind het ook een teveel gedoe, 2 soorten botercrem

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

maris18 schreef:

ik gebruik eigenlijk nooit de mix, maar altijd 1op1 botercreme en iedreen vind dat altijd heerlijk, inderdaad net als slagroom.

nou dan kan mijn huis-tuin-keuken-kloppertje het denk ik niet aan, want het is bij mij nog nooit als slagroom geweest. Ook de mix niet en ik klop wel 10 min.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

25

Ik heb eens vernomen van een banketbakker dat hij op 9 kilo botercreme (boter+suiker) 600 ml. water toevoegd om het lekker luchtig te maken. Vooral lang blijven mixen. Hier smeert hij de taart mee af.