1

Onderwerp: Fondant maken en kleuren

Na enige tijd een stille bezoeker van deze heerlijke website te zijn geweest en jullie inspirerende verhalen te hebben gelezen, is het aankomend weekend dan eindelijk zover: ik ga mijn eerste 'leuke' taart maken. Biscuit, vulling, marsepein en kleur; hier ben ik redelijk over uit. Fondant is voor mij echter een raadsel. Ik wil graag een fondant strik maken, maar in dezelfde kleur als het marsepein en ik snap niet wat ik dan met fondant moet doen.
Ik koop de marsepein via de webshop (Fun Cakes) en wil het kleuren met Wilton. Zal ik zelf fondant maken via een van de twee recepten op deze website? Zo ja, waar koop ik dan glycerine en glucosestroop? Het andere recept leek mij makkelijker, met de gewoon verkrijgbare ingredi

2

Re: Fondant maken en kleuren

Gewoon witte kopen en ook kleuren met kleurstof. Als je zelf maakt moet je toch ook glycerine en glucosestroop hebben, je hebt er werk mee, Bestellen is net zo makkelijk.

Als je echt een strik wil maken wat hard wordt dan zou ik even zoeken (bovenin, oranje balk, search), je hebt nml verschillende soorten fondant (bakels, ballina ), welke het beste is om te gebruiken voor dingen die iets harder moeten worden.

Succes ermee.

Jessica

Wat Jessica zegt: witte fondant kopen en zelf kleuren.
Je hebt wel glycerine nodig, als je dat er niet onder doet, wordt de strik niet hard (bij mij zakte hij na 2 weken nog in elkaar). Maar dat hoeft er maar heel weinig onder.

Zelf fondant maken is wel te doen, maar een heel plakkerig zooitje.
Ik deed dat eerst zelf, maar nadat ik 1x besteld had absoluut niet meer!

Als je fondant kleurt, kleurt het wel anders dan de marsepein. Je zou ook met de fondant kunnen bekleden om dezelfde kleur te houden, want om het andersom te doen en een strik te maken van marsepein, schijnt niet zo mee te vallen. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, want met fondant gaat dat gewoon heel goed.

Succes ermee!

If live gives you lemons, make lemonade!

Als je de bestelling nog moet plaatsen, zou ik er zeker gewoon witte fondant bij bestellen en dan zelf kleuren. De pettinice/bakels witte fondant werkt voor mij het fijnst en de smaak is ook goed.
Bestel er ook tylose bij, als je dat een beetje door de fondant kneedt, en daarna de strik maakt, dan hardt de fondant beter uit waardoor de strik steviger wordt en minder snel breekt.
Mocht je de fondant toch zelf willen maken, zou ik marshmallowfondant (mmf) maken, die ingredi

'I love it when a cake comes together'

5

tylose heb je nodig voor het harden en geen glycerine .

jojade schreef:

tylose heb je nodig voor het harden en geen glycerine .

oeps inderdaad, slip of the pen! Tylose dus!

If live gives you lemons, make lemonade!