1

Onderwerp: taart voor Joodse collega, hellup

Hoi,
Ik heb een hele toffe  collega die recent is bevallen van een dochtertje. Haar man is Joods, en zij is ook bekeerd.
'k Zou graag een baby-taartje voor haar maken als ik op bezoek ga (als verrassing) maar: ik weet eigenlijk niet goed hoe dat zit met Koshere (zo heet het toch?) voeding enz... Mag zij wel alles eten wat in een fondant taart zit?
kan iemand me dat vertellen aub?

Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen (Albert Einstein)                  Groetjes van Ineke

2

Re: taart voor Joodse collega, hellup

Poeh, nee, je kan niet zomaar een taart maken. Je mag 'm niet eens maken op een werkblad (of met servies/ gereedschap) waar je normaal ook andere dingen op maakt. Ligt behoorlijk ingewikkeld!!! (Helaas weet ik het ook niet allemaal precies)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereid … edsel.html
http://www.food-info.net/nl/national/re … dendom.htm

Volgens mij valt het, op de gelatine na, voor een taart dus mee, al heeft Mirjam wel gelijk en mag er officieel ook geen gebruik gemaakt worden van gereedschap wat je ook wel voor vlees gebruikt. Dus bijvoorbeeld geen beslag in de kom waarin je ook wel eens gehakt aanmaakt o.i.d.

En, ik weet dat er in de eieren niet zo'n bloedspoortje mag zitten en ik geloof dat die kans bij witte eieren minder was...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Ik weet niet hoe het zit met alle ingredienten.
Maar ik verkoop wel 1 lijn kleurstoffen waar een kosher logo op staat dus die zijn zeker goed.
Verder ben ik het nog niet veel tegen gekomen.

Groetjes Karin     OPHEFFINGSUITVERKOOP!! 50% korting op alles in de webshop: www.taartenprinses.nl

5

Kosher leven betekend inderdaad 2 keukens hebben. Het zuivel en het vlees moeten echt gescheiden blijven, en dus ook alle gebruiksvoorwerpen.
Dus ik denk dat het voor weinig mensen is weggelegd om een echt koshere taart te maken. Maar zijn ze echt zo gelovig? Ik heb zelf in Isra

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ik  denk dat het het verstandigste is, om haar zelf te gaan vragen.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

7

Bedankt voor de info!
Ik denk inderdaad dat ik het haar toch maar ff ga vragen, da's toch het veiligste in dit geval. Ik zou niet willen dat ik iets tegen de regels doe, daar respecteer ik het geloof van mensen teveel voor. Wel geen verrassing op die manier maar da's niet zo erg.

Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen (Albert Einstein)                  Groetjes van Ineke