1

Onderwerp: Ruitmotief op een ronde taart....Tips !! ??

Ik moet een ruit motief maken op een ronde taart, met van die pareltjes...
nou zijn mij vragen,

Hoe laat je dat mooi uit komen? op een vierkante taart maakt het niet zo uit, maar een op een ronde taart moet het mooi in elkaar over lopen.

En hoe doe je dat het handigste? Op een vierkantje taart kan je makkelijk plat een liniaal leggen. maar op een ronde??

Er zijn vast mensen die hier ervaring mee hebben.
Heel graag tip.

HELP!!

Als vast bedankt.

Groetjes, Heleen.

2 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (03-09-2009 21:12)

Re: Ruitmotief op een ronde taart....Tips !! ??

deze werkt een stuk handiger dan een liniaal, hoe je het uit moet laten komen weet ik eigenlijk ook niet (daarvoor lees ik even mee). Ik maak er meestal maar de 'achterkant' van of iets eroverheen

3

Die heb ik ook, maar vind het niet echt een duidelijke afdruk geven op rolfondant.
Zou ik niet hard genoeg gedrukt hebben?

Ik kreeg geen duidelijk afdruk toen ik het een keer op een taart probeerde, dus nog een keer met dat ding erover ..... toen had ik dubbele lijntjes. :(
Had het als een mooie strake taart in mijn hoofd... maar dat was hij toen niet meer.

iets harder drukken de eerste keer...
2 keer gaat inderdaad niet goed

5

Misschien toch maar een 2 keer gebruiken... Maar dan goed.

Dat is hij nog niet hoog genoeg bedenk ik me nu.... beetje knutselen dan maar.

6

Wat ik doe is een reepje (taart)karton knippen met een schuine onderkant en dat als lineaal gebruiken. De lijnen zelf maak ik dan met deze: http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=479

7

Reepje karton... slim...
Kijk daar heb ik wel wat aan.

Thanks!!

8

Ik gebruik het bovengenoemd tooltje. De taart omtrek meet ik af met een (zo hoog als de taart) reep bakpapier. Deze vouw ik op tot dat ik een kleine rechthoek heb.En dan kruisen vouwen. Hierna om de taart draperen (voorzichtig) en de kruispunten markeren met een speld of iets dergelijks. Hierna met tooltje rollen maar!
Hoop dat je het een beetje kunt volgen. Heb 't geleerd bij theeleut.
succes!

9

nidaly schreef:

Ik gebruik het bovengenoemd tooltje. De taart omtrek meet ik af met een (zo hoog als de taart) reep bakpapier. Deze vouw ik op tot dat ik een kleine rechthoek heb.En dan kruisen vouwen. Hierna om de taart draperen (voorzichtig) en de kruispunten markeren met een speld of iets dergelijks. Hierna met tooltje rollen maar!
Hoop dat je het een beetje kunt volgen. Heb 't geleerd bij theeleut.
succes!

Sorry ik snap het niet helemaal.... :nooo
En ik wil het heel graag snappen.

De reep bakpapier snap ik. Die moet zo hoog en zo lang zijn als de taart.
... en dan? Aantal keren dubbel vouwen (steets door midden)? Tot een reep/rechthoek?

Hoe vouw ik kruisen diagonaal?
En hoe zit het met het draperen? Er langs leggen en vast spelden? Dan makeren op de taart?

Er komen steets meer vragen bij :)

10

De opgevouwen rechthoek zo vouwen dat er een kruispartoon in komt.(bij rechterbovenhoek en linkeronderhoek omvouwen en andersom).
Bakpapier heb om de taart gedrapeerd en aan de achterkant inderdaad voorzichtig met een speld op zijn plaats gepind. Hierna de vijf kruispunten (het midden dus ook) gemarkeerd met een speld.
Hopelijk is 't nu iets duidelijker?

11

Heel erg bedankt.... ik ga het op die manier proberen.

Allemaal bedankt voor de reacties!!

12

Hoi Heleen,

wat lief dat nidaly even verteld dat ze het bij mij heeft geleerd. Maar ze heeft het toch niet helemaal goed verteld. De kruisen TEKEN je op het papier. De vouwen geven aan van waar naar waar het kruis loopt. Als je nu vervolgens de strook bakpapier om je taart legt (even vastmaken met een paar spelden) dan zie je al je kruisen die je hebt getekend. Nu kun je op de kruispunten en nog een paar punten in je taart prikken (door het papier). Als je het bakpapier nu weghaalt zie je het patroon op je taart, hier ga je vervolgens met het wieltje overheen en voil

13

Het wordt me steets duidelijker...
En het papier dan schuin vouwen, of recht vouwen...?? en dan een stukje schuim af knippen?

14

heleen schreef:

Het wordt me steets duidelijker...
En het papier dan schuin vouwen, of recht vouwen...?? en dan een stukje schuim af knippen?

????
niet vouwen dus, maar erop tekenen!

15

Is het niet makkelijker om het even met een fotootje te laten zien? hihi

Life is like a box of chocolates...
Groetjes Cindy

16

Dus dan schuin tekenen.

Het gaat me vast lukken, het papier er omheen is een super tip.