1

Onderwerp: Bevroren kapsel bekleden?

Hallo,

Ik lees hier overal dat je een kapsel kunt bakken en vullen en dit in kan vriezen en dan je dan later het kapsel kunt ontdooien en bekleden.

Kun je eigenlijk ook een bevroren kapsel bekleden? Lijkt me nl veel makkelijker omdat het me lijkt dat een hard kapsel makkelijker werkt dan een zachte. Of gaat de boel dan zweten ofzo?

2

Re: Bevroren kapsel bekleden?

Een bevroren kapsel bekleden gaat wel maar is niet zo makkelijk door te snijden..
Ik maak altijd een kapsel van te voren en steek dit in de vriezer.. Haal het er s'morgens weer uit en bekleed deze s'avonds. Omdat het dan minder kruimelt kortom > gewoon wat steviger uit de vriezer.

Groetjes dree

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

Ja, maar kan je hem dan wel eerst vullen en dan bevriezen. En dan later uit de vriezer halen en bekleden terwijl hij bevroren is, of gaat dat niet denk je?

4

ik denk dat het wel kan maar doordat het gaat ontdooien heb je sneller kans op vochtvorming dus smelten van je marsepein of fondant.

je zou het gewoon eens uit moeten proberen bij een taartje voor jezelf.

De meeste mensen vullen de taart en smeren hem af en zetten hem daarna een half uurtje ofzo in de koelkast. Dan wordt het ook wat stijver en is het ook makkelijker om te bekleden zonder dat het gaat smelten omdat het moet ontdooien.

5

Ik heb al een paar keer zo'n kussentaart gemaakt. Die kun je in bevroren toestand beter in vorm snijden. Als je dan gaat bekleden gaat je fondant inderdaad enorm zweten. Als je niet veel hoeft te decoreren is het niet erg, maar anders zul je toch eerst moeten wachten tot het weer droog is. Kun je net zo goed eerst je kapsel laten ontdooien.

Ik wil niet eigenwijs overkomen als complete beginner hoor. Mijn probleem is vooral dat ik glutenvrij bak. En glutenvrij gebak wordt nogal snel droog. Dus als een taart dan gevuld en afgesmeerd in de vriezer gaat en daarna in bevroren toestand bekleed wordt, lijkt me dat hij minder uitdroogt omdat er geen lucht meer bijkomt doordat hij afgedekt is met fondant.
En dan lijkt het me weer dat hij minder snel uitdroogt.

Ik ga het dus denk ik maar eens proberen. Want als ik het goed begrijp is het niet erg als het gaat zweten, want dat droogt weer op?

Kun je ook een indicatie geven hoe lang dat drogen ongeveer duurt? Ik wil een vierkant taartje maken van 24 cm.

7

Ja het droogt weer op. Je fondant niet te dun erop doen (anders gaat het misschien wel smelten). Als je snel bent kun je ook nog smootheren, het begint niet meteen te zweten. Je kunt er eventueel ook een ventilator bij zetten. Het duurt best lang voordat het weer helemaal droog is hoor!

Is het niet beter om de taart te tremperen? Lijkt me een stuk minder omslachtig. Een kapsel ontdooit veel sneller zonder zo'n isolatielaagje er omheen.